A ajn82 skrev:
Det är inte vad jag sa, någon har gjort det, inte nödvändigtvis du.

Men frågan är om det felet ger framtida rättigheter att bestämma över grannfastigheten eller inte. I avsaknad av servitut känns det tveksamt i mitt amatörmässiga tyckande, men någon som kan juridiken har säkert bättre svar.
Man bestämmer inte över grannfastigheten. Men grannfastigheten får inte heller bestämma över din fastighet, vilket hen gör om hen bygger för dina luckor, fönster etc. Det är den detaljen du missar när du säger att grannen har rätt att köra över TS.

Det blir per automatik andra regler som gäller på smala tomter, oavsett om det har täckning i lagen eller inte.
 
Jag har inte sagt något, jag har frågat hur det fungerar och försöker ge ett annat perspektiv på frågan.

Man har ju generellt inte rätt till sin utsikt, men det finns alltså ett minimått man har rätt till utsikt över grannfastigheten? 1mm, 1cm, 1m, 10m? Hur långt ifrån måste man vara för att få "bygga för"?

Anna_H Anna_H skrev:
Det blir per automatik andra regler som gäller på smala tomter, oavsett om det har täckning i lagen eller inte.
För sunt förnuft ja, juridiskt tror jag nog det som står i lagen gäller i så gott som alla fall.
 
A ajn82 skrev:
Är det fakta eller åsikt? För det är inte intrycket jag fått av alla andra trådar som berör saker i tomtgräns
Nu hann @Anna_H skriva just det jag tänkte skriva...

Man kan inte förstå tillåta något och sedan försöka bestämma över det i efterhand. Om man vill bestämma så får man göra det innan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag har inte sagt något, jag har frågat hur det fungerar och försöker ge ett annat perspektiv på frågan.

Man har ju generellt inte rätt till sin utsikt, men det finns alltså ett minimått man har rätt till utsikt över grannfastigheten? 1mm, 1cm, 1m, 10m? Hur långt ifrån måste man vara för att få "bygga för"?
Enligt bygglov och övriga regler man har att förhålla sig till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt bygglov och övriga regler man har att förhålla sig till.
Fast bygglov kan man ju uppenbarligen få för saker som man juridiskt inte har rätt att göra, så att säga att det finns en 1:1 relation mellan juridiken för en existerande fastighet och bygglov som en gång i tiden getts låter tveksamt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast bygglov kan man ju uppenbarligen få för saker som man juridiskt inte har rätt att göra, så att säga att det finns en 1:1 relation mellan juridiken för en existerande fastighet och bygglov som en gång i tiden getts låter tveksamt
Det är därför jag skriver "övriga regler".
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Missförstå mig inte, jag har gärna fel (om man ens kan säga fel, jag frågar hur det fungerar, jag har ingen åsikt egentligen), men hade uppskattat någon form av referens som styrker att grannen måste anpassa sin fastighet efter grannens behov utöver rena bygglov.

Plantera stora växter som gör det svårt/omöjligt att nå en lucka?
 
Och bara för att vara extra otydlig så gäller ju ett bygglov just där och då, ett bygglov som gavs igår behöver inte godkännas idag. Jag har själv drabbats av detta då mitt hus via en serie beslut blivit detaljplansstridigt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är därför jag skriver "övriga regler".
Vilka övriga regler är det du syftar på? Pratar vi juridik eller sunt förnuft, allmänt hyfs osv?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Missförstå mig inte, jag har gärna fel (om man ens kan säga fel, jag frågar hur det fungerar, jag har ingen åsikt egentligen), men hade uppskattat någon form av referens som styrker att grannen måste anpassa sin fastighet efter grannens behov utöver rena bygglov.

Plantera stora växter som gör det svårt/omöjligt att nå en lucka?
Återigen, lagstödet du söker finns inte, men det är ändå inte okej, utan du måste samsas med din granne i dessa fall.
 
A ajn82 skrev:
Missförstå mig inte, jag har gärna fel (om man ens kan säga fel, jag frågar hur det fungerar, jag har ingen åsikt egentligen), men hade uppskattat någon form av referens som styrker att grannen måste anpassa sin fastighet efter grannens behov utöver rena bygglov.

Plantera stora växter som gör det svårt/omöjligt att nå en lucka?
Det blir en rättsfråga av detta som av många andra saker. Det finns inte svart eller vitt i rättegångar, allt är en gråskala. Det jag försöker föra fram här är att en förbyggnad av luckan till vinden är väldigt nära svart....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Återigen, lagstödet du söker finns inte, men det är ändå inte okej, utan du måste samsas med din granne i dessa fall.
Varför måste man samsas om det inte finns lagstöd för det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför måste man samsas om det inte finns lagstöd för det?
För att husen är "olagligt" byggda redan från början, då de inte ligger 4,5 meter från tomtgräns. Detta måste man förhålla sig till och DET finns det lagstöd för.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Varför måste man samsas om det inte finns lagstöd för det?
Lagar reglerar inte allt. De tolkas av rätten när man är oense...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir en rättsfråga av detta som av många andra saker. Det finns inte svart eller vitt i rättegångar, allt är en gråskala. Det jag försöker föra fram här är att en förbyggnad av luckan till vinden är väldigt nära svart....
För den konkreta frågan tänker jag att det säkert går att bygga en inspektionslucka någon annanstans på huset också, och att grannen i detta fallet nog lider större ekonomiskt skada om hen inte får bygga enligt sitt bygglov än att ägaren av luckan tvingas flytta den. Kanske att den med bygglov får bekosta åtgärden, jag vet inte.

Jag har sett tillräckligt av dessa trådar på forumet för att veta att jag aldrig vill bo i radhus i alla fall :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.