Liksom flera andra förordar jag nr 7 och en dialog med grannen där man förklarar dels vad som gäller och dels hur man själv ser på saken.

Att såga ner andras träd är, vill jag minnas, skadegörelse. Oavsett vilket så är det ett brott. Att slänga skräp på annans mark borde vara antingen nedskräpning eller egenmäktigt förfarande. Fast jag är lite osäker på om nedskräpning kanske endast gäller allmän mark.

Men vi är alla olika. Vill du inte ha kontakt med grannen så kan du polisanmäla bägge sakerna. Frågan är då så klart om det finns bevis för att det var grannen som gjorde dessa grejer, om grannen nekar till det.
Oavsett vilket blir det en klar signal till grannen, om inte polisen lägger ner ärendet tre sekunder efter att du gjort anmälan utan att ens prata med grannen. Förtroendet för polisen är inte så stort från min sidan, tyvärr.

Men jag förordar Mikael_L's förslag, glöm inte spela in bara. ;)
 
Mikael_L skrev:
Och när dom svarar: "Nä, vi har inte sett någon ..."

Vad tycker du blir ett lämpligt nästa steg?
TS bör ju veta om grannen är skapligt vettig, eller helt omöjlig....
Förhoppningsvis så är dom vettiga och då kommer dom inte att dumpa mer där....
Är det den omöjliga typen kan ju nästa steg bli att man säger: ser att ni rensat i trädgården, var har ni lagt allt avfall?

Hursomhelst så är väl det bästa att prata med grannen, då vet man ju hur läget är....
 
TS är så tyst så jag börjar bli rädd att 90-åringen inte var att leka med... Skämt åsido, vad har hänt?
 
Nummer sju är ju en självklarhet! Det måste ju vara så att de inte är medvetna om vart tomtgränserna går och då får man snällt och vänligt informera grannen om det och be dem ta bort skräpet efter sig snarast möjligt, samt att inte göra om det.
 
eugenia skrev:
Jag har dålig erfarenhet av kommuner och folk som vill sätta dit varandra.
För länge sen så bodde jag i en kommun som "köpte" min infart för att bredda vägen till ett sommarstugeområde!
jag kunde inte komma in i mitt garage!
jag har en släkting som fick sitt egetbygda hus inlöst av kommunen för att bygga ålderdomshem,,sen rev dom inte och härbergerade alkoholister i hans fina hus!
Har en fd granne som körde av vägen med lastbil på sin egna infart. en nitisk granne tipsade kommunen och han tvingades gräva upp sin egna uppfart för att dieselsanera, kommunen passade på att söka hans fastighet och gjorde livet så svårt så han tvingades flytta! bara några exempel.
nått jag gör eller säjer kan få någon att ta reda på vem jag är och göra livet surt för mej fast jag bara vill göra rätt för mej och leva i fred.
Ujujuj, verkar vara ett bra ämne för Uppdrag Granskning.

Måste vara hemskt att vara så förföljd :confused:

Lycka till i hittepåland!
 
Grannens dotter kom på besök. Frågade lite i förbifarten om syftet med vad som hänt.
Hon blev chockad.
Grannens son som sågat ner träden ringde upp, sa sej inte ha förstått vad han gjorde.
Tomtgräns vad är det`? Lämnat på annans mark?
Han hade drabbats av städiver med lånad motorsåg.
Han vet nu vad det skulle kunna kosta i att ha sågat av annans träd och ersätta dom.
Han ska städa säjer han. Vi avvaktar.
Samtalet gick vänligt till, hoppas han förstår och åtgärdar.
 
KnockOnWood skrev:
Ujujuj, verkar vara ett bra ämne för Uppdrag Granskning.

Måste vara hemskt att vara så förföljd :confused:

Lycka till i hittepåland!
Du har dålig uppfattning om hur laglöst det är gentemot stat och kommun.
Inlösta tomter sker ofta och utan att man kan få rätt.
Barnslig kommentar.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
eugenia skrev:
...Han ska städa säjer han. Vi avvaktar.
Samtalet gick vänligt till, hoppas han förstår och åtgärdar.
Hoppas det går bra nu!
 
eugenia skrev:
...
Barnslig kommentar.
Vad var det som var barnsligt?

Var så god, jag är öppen för lite uppfostran på gamla dar.
Ingen är för gammal för att lära heter det ju :)
 
KnockOnWood skrev:
Vad var det som var barnsligt?

Var så god, jag är öppen för lite uppfostran på gamla dar.
Ingen är för gammal för att lära heter det ju :)
Du "kluckar" över att jag inte vill skriva var jag bor och får det att låta som om det jag upplevt var fall för uppdrag granskning. Det programmet skulle behöva gå varje dag i veckan.
En del äldre människor dör av myndigheters tilltag.
Det finns en mängd fall där kommunen ställer till skit för de boende med nitiska tjänstemän.
Har själv arbetat som tjänsteman på myndighet och jag körde den mjuka linjen men såg kollegor som typ hade som sin plikt att nita dit folk för skitsaker. Myndigheter ska man akta sej för.


"tanten har humor är gammal, been there done that"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.