R
D Daniel 109 skrev:
Nej, det räcker inte.
Nej det gör det inte. Det förklaras bättre i inlägg 106
Det räcker visst, för om P- lisan ska motbevisa detta så får hen dygnet runt bevaka bilen om den ska kunna bevisa att du endast flyttat bilen en bit..
Så i praktiken funkar det men sedan om det är 100% rätt är en annan fråga…
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja, resonerar man att det är okej om det inte är sannolikt att åka dit för det så. Det är inte så jag brukar resonera.
 
R
Men hur ofta tror du att lapplisan sitter i buskarna och övervakar?
 
Mats-S
Fotografen Fotografen skrev:
grannen har ju en hel lagbok i ryggen när han parkerar där
Men lagboken har även vissa regler om det råder generell datumparkering i kommunen.

@Robbban77
Vilken kommun bor du i?
Är det datumparkering så är det bara att ring kommunens P-lisa varannan dag när hen står på fel sida, och då behövs det ingen lapplisa i buskarna dygnet runt som just nu diskuteras kring :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men hur ofta tror du att lapplisan sitter i buskarna och övervakar?
Det har inte med saken att göra.
 
D Daniel 109 skrev:
resonerar man att det är okej om det inte är sannolikt att åka dit för det så.
Fast det är väl i ärlighetens namn inte så mycket mer ”okey” om man tar ett varv runt kvarteret med enda syftet att skapa en ”ny” ”korrekt” parkering?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Verkar som om TS har rymt tråden, men lagboken har även vissa regler om det råder generell datumparkering i kommunen.
Just så.
Parkering efter lagbok, och lagboken skiter i vems bilen är.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
att tillåta grannen att ständigt använda din framsida som parkering.
Men det är ju här det uppenbarligen finns ett feltänk. Den som är i TS situation har inget att tillåta eller förbjuda. På ren svenska angår det inte denne hur andra parkerar på gatan så länge parkeringen följer de parkeringsregler/lagar som gäller.
 
  • Gilla
adron och 10 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är en fullkomlig idiot, som inte fattar ett jäkla dugg. Du helt jäkla dum i huvudet.

Det jag säger är på intet sätt olagligt, och därmed måste det ju vara helt okej, att säga så?
Du bryter mot forumreglerna §5.4 så det är inte ett jämförbart exempel.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Nu bor jag förvissso långt ute på landet. Hitflyttat från en förort till Stockholm. Men det var, i första hand, inte sådana här saker som fick mig att flytta.

Dock tror jag mig ha lärt känna lite av dig, efter att ha läst många av dina inlägg här på BH. Har jag verkligen fel, då jag ser dig som en av de sista i att finna dig i andra människors oförrätter mot dig. Jag har uppfattat dig som ganska hård, men rättvis. Men som inte låter människor "sätta sig på dig". Således tror jag att du hade varit en av de sista, att tillåta grannen att ständigt använda din framsida som parkering.
Men frågan är lite hur man tolkar TS. Jag tror inte att TS stör sig för intet. Utan att grannen har någon fix ide' att ställa sig just där. För att bilen inte ska stå ivägen för grannens egna utsikt exempel.
Jag tänker inte gå in på din bedömning av mig, men något jag håller mig till är de regler och lagar som gäller.

Vägar som är finanserade med allmänna medel kallas för allmänna vägar. Jag förstår att de som inte inser det kan tycka att de har mer rätt till en vägkant vid en allmän väg vid sitt egna hus än vad andra skattebetalare (”delägare”) har.

Men man måste inse vad man faktiskt har rätt till och inte. Därför har jag personligen tex anlagt en rejäl uppfart på min egna tomt för att minimera behovet av att nyttja allmän vägren som parkering. Det händer att behovet ändå uppstår när det är någont större partaj på gång, men det känns bra att det blir relativt sällan. 😊
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du är en fullkomlig idiot, som inte fattar ett jäkla dugg. Du helt jäkla dum i huvudet.

Det jag säger är på intet sätt olagligt, och därmed måste det ju vara helt okej, att säga så?
Din kommentar kanske inte heller är olaglig och därmed måste det ju vara helt okej att säga så?

Förövrigt anser jag ts verkar vara riktigt gnällig. Skaffar man ett hus där det är tillåtet att parkera framför kan man behöva räkna med att någon också gör det. Ska vi reda ut frågan om det är lagligt eller ej behöver vi svar på var detta är så man vet parkeringsreglerna.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Således tror jag att du hade varit en av de sista, att tillåta grannen att ständigt använda din framsida som parkering.
Jag tror att de flesta av oss tänker att gatan utanför vår tomt inte räknas som vår framsida.
A AG A skrev:
Men frågan är lite hur man tolkar TS. Jag tror inte att TS stör sig för intet. Utan att grannen har någon fix ide' att ställa sig just där. För att bilen inte ska stå ivägen för grannens egna utsikt exempel.
Det är möjligt att det är skälet att inte stå ivägen för sin egen utsikt, men jag tror ändå att det faktum att det är en vändplan där väger rejält mycket tyngre.
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Börja parkera där själva så kanske de börjar förstå
 
A AG A skrev:
Du är en fullkomlig idiot, som inte fattar ett jäkla dugg. Du helt jäkla dum i huvudet.

Det jag säger är på intet sätt olagligt, och därmed måste det ju vara helt okej, att säga så?
Nej, eftersom det är helt irrelevant för trådens ämne, eller på ”formspråk” off topic, är det absolut inte OK.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, eftersom det är helt irrelevant för trådens ämne, eller på ”formspråk” off topic, är det absolut inte OK.
Jag ska be om ursäkt. Jag borde gjort det tydligare, att det var tänkt som ett exempel. Vilket det absolut inte gjorde.

Men som du säkert vet, finns det många handlingar som inte är olagliga. Men ändå inte okej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.