Det har Du rätt i, Gripenland, att ett överklagande skall vara sakligt och inlämnat i rätt tid. Det där med tiden, blev till ett problem för kommunen, då grannen meddelat muntligt att han ville överklaga. Kommunen kunde snabba på med att skicka över handlingarna till grannen med den stipulerade tiden, för ett avlämnade av ett skriftligt överklagande.
Vad gäller Statsarkitektens godkännande, kan te sig märkligt, då du invaggas i tron att det är fritt fram. Tiderna förändras, och med dessa familjers behov av andra utrymmen, än vad som var gångbart den tid då planer och områdesbesämmelser fastlogs för området. Även garagen har blivit större, men därmed inte sagt att man får bygga hur man vill. Saknas det regler för hur stort/högt garaget får vara, så saknas förmodligen även avstånd till tomtgräns, för garaget placering, och då är det 4.5 meter som gäller. (om inte granne lämnar samtycke till en närmare placering) Kan vara så att grannen eller någon annan i området ansökt om att får bygga som du, men fått avslag. (kanske för många år sedan) och det är detta grannen hänger upp sig på, (förmodligen utan framgång). Men visst skall invändningar mot garaget vara sakliga, annars blir det tungt för grannen, när du får rätt att bygga.
Har själv haft ett liknande ärende i mitt förra hus. Grannen ville bygga garaget upp i tomtgränsen, vilket kom att skugga min inglasade uteplats. Kommunen gav grannen rätt att bygga, trots gränsen på 4.5 meter. Jag överklagade till Länsstyrelsen, och begärde syn på platsen, det blev nej även där.... ärendet gick till kammarrätten, också med syn på platsen, mycket folk var där. Jag förklarade att jag hade inget mot ett garage, men varför lägga detta 30 meter in på tomten, med biltrafik framför våra fönster, när man kan lägga det närmare gatan. Nä men då skymmer det ju vårt burspråk, svarade grannen= det blev inget garage.
garagestrid.jpg
 
Redigerat:
Ända upp i kammarrätten!! Det var inte dåligt. Jag som höll på att få magsår för mitt lilla problem.
 
Jo så kan det gå, och det tar lång tid också= några år. Påfrestande både för grannen och mig. I detta läge hade det varit bättre att kommunen från början, förklarat för grannen, att det fanns en gräns på 4.5 meter. Men detta med 4.5 meter är inget som är hållbart i alla lägen. enligt Kammarrättens handläggare i ärendet, är det ovanligt att domstolen går på 4.5 meter, p g a att tomterna i villaområden är små, och ett garage ingår i ett normalt boende idag, så mot bakgrund av detta får grannar finna sig i att garagen hamnar nära tomtgränsen.
Hoppas Du får lite mer på benen med mitt inlägg här. ;)
 
Finns ju ett alternativ till. Sa du inte att grannen var 85 år? Det enklaste kanske bara är att "låta naturen ha sin gång"...

Nej men allvarligt, det är väldigt jobbigt med sånt. I min hemby finns en gubbe som kategoriskt motsätter sig alla bygglov och överklagar de som blir godkända. Detta har naturligtvis ställt till väldiga bekymmer för alla i byn, framförallt för min familj som bedriver ett jordbruk som ofta (relativt sett) måste moderniseras och byggas om. Han är dessutom väldigt duktig på att hålla exakt koll på vilka tider man får sprida gödsel, hur betesmarker ska se ut för att EU-stöd skall vara ok etc etc, dvs sånt som alla jordbrukare någon gång måste bryta mot.

Måste säga att jag känner mig väldigt nöjd med att min fru är ekonomichef för Teknik och Stadsbyggnad i den kommunen där vårt nya hus ligger.. många bra kontakter där.
 
BobbyEwing skrev:
Finns ju ett alternativ till. Sa du inte att grannen var 85 år? Det enklaste kanske bara är att "låta naturen ha sin gång"...

Nej men allvarligt, det är väldigt jobbigt med sånt. I min hemby finns en gubbe som kategoriskt motsätter sig alla bygglov och överklagar de som blir godkända. Detta har naturligtvis ställt till väldiga bekymmer för alla i byn, framförallt för min familj som bedriver ett jordbruk som ofta (relativt sett) måste moderniseras och byggas om. Han är dessutom väldigt duktig på att hålla exakt koll på vilka tider man får sprida gödsel, hur betesmarker ska se ut för att EU-stöd skall vara ok etc etc, dvs sånt som alla jordbrukare någon gång måste bryta mot.

Måste säga att jag känner mig väldigt nöjd med att min fru är ekonomichef för Teknik och Stadsbyggnad i den kommunen där vårt nya hus ligger.. många bra kontakter där.
ojoj BobbyEwing, då är hon väldigt utsatt (Din hustru) om hon dessutom jobbar på kommunen! Vet gubben om detta? Alla hennes handlingar, skolbetyg m m är offentliga, samt att hon är gift med bonden Ewing. Du får nog huka dig nu, om gubben får nys om detta:D
 
saturnus skrev:
ojoj BobbyEwing, då är hon väldigt utsatt (Din hustru) om hon dessutom jobbar på kommunen! Vet gubben om detta? Alla hennes handlingar, skolbetyg m m är offentliga, samt att hon är gift med bonden Ewing. Du får nog huka dig nu, om gubben får nys om detta:D
Ahh min familjegård med tillhörande surgubbe ligger som tur är inte i samma kommun som vi nu har bosatt oss i och som hon jobbar på ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.