A Alexn72 skrev:
Ironiskt nog har jag aldrig bott i lägenhet men jag kan se skillnad på sly och en omskött trädgård.
Har man 4 månader på sig att inte inkräkta på grannen men väljer att gråta på bh när grannen tar hand om de vildvuxna så...

Titta noga på bilderna så är det uppenbart ett problem som pågått länge med tanke på "20cm " grenen tidigare är kapad.
Slår det sen nya rotskott som inte hålls efter så ser jag inte problemet.
Den förra ägaren skötte inte tomten och de inkräkta på grannen. Den nya ägaren fortsätter i samma stil.
Grannen klipper de grenar som går in på dennas tomt vid roten för att slippa klippa igen om 2 veckor

Jag är väldigt nyfiken på förebilder där det tydlig framgår hur fint det ser ut innan grannen klippte ner 😉

På din tomt får du gärna titta på vad som växer upp men klipp bort de som går över till grannen innan du väntar
Spelar ingen roll hur vildvuxet det är ... grannen har ingen som helst rätt att göra nått på min tomt oavsett.
Dock så om grannen haft tillstånd från föregående ägare och bara antagit att det skulle gälla till nya ägare säger något annat så är ju det en bit av förklaringen.

Skulle grannen ha anlitat entreprenörer som säger vi gör vad vi blitt tillsagda oavsett om vems tomt det är... som det verkar vara i detta fall. Ja j* vad förbannad jag skulle bli.
 
  • Gilla
Joakim654 och 10 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ironiskt nog har jag aldrig bott i lägenhet men jag kan se skillnad på sly och en omskött trädgård.
Har man 4 månader på sig att inte inkräkta på grannen men väljer att gråta på bh när grannen tar hand om de vildvuxna så...

Titta noga på bilderna så är det uppenbart ett problem som pågått länge med tanke på "20cm " grenen tidigare är kapad.
Slår det sen nya rotskott som inte hålls efter så ser jag inte problemet.
Den förra ägaren skötte inte tomten och de inkräkta på grannen. Den nya ägaren fortsätter i samma stil.
Grannen klipper de grenar som går in på dennas tomt vid roten för att slippa klippa igen om 2 veckor

Jag är väldigt nyfiken på förebilder där det tydlig framgår hur fint det ser ut innan grannen klippte ner 😉

På din tomt får du gärna titta på vad som växer upp men klipp bort de som går över till grannen innan du väntar
Vi kan säga att jag var där och presenterade mig samma dag som vi flyttade in, och frågade om huruvida de ville röja vid muren. Om det känns bätte för dig.

Det gör dock ingen som helst skillnad eftersom att det inte var är käft där eftersom det som sagt är en sommarstuga som endast används sommartid...

Jag är medveten om att vår trägård är i behov av röjning i området, något jag hade tänkt göra i samråd med grannen när de vär var på plats i stugan så att de gick att prata med.

Precis som du säger har det troligtvis växt ganska vilt på delar av trädgården ganska länge, då kan jag tycka att det hade varit ett ypperligt tillfälle att ta tag i gemensamt. Grannen har inte påpekat till oss öht att denne stört sig, och denn har haft minst lika mycket vildvuxet på sin sida.

Dessutom hade vi gärna sett vad som kom upp innan man drog fram motorsågen eftersom olika växter kan beskäras på olika sätt och vid olika årstider. T.ex skall en klätterhortensia aldrig beskäras på våren när saven stiger eftersom dem blöder ut då.

Men allt dett hade du naturligtvis redan koll på?
 
  • Gilla
MONTREAL och 19 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det är ju rent dumt att som nybliven husägare rensa bort allt som uppenbarligen växt i flera år bara för att delar råkar växa in hos grannarna. Vill man själv ta bort det kan det vänta tills det är lämpligt.
Lika dumt är det att gå in på annars nark utan att fråga eller i alla fall ha en samsyn.
I det hör fallet är det enkelt dvs skriv bara till ägarna att de inte har något på er nark att göra. Upprepas det så är det svårt att skylla på att det är ett misstag.
Precis våran tanke, vi ville vänta tills allting grönskat så att vi kunde se om något verkade ofriskt eller störde på annat vis.

Hade dem klippt ris och grenar som hängde över till dem hade jag troligtvis inte sagt någonting. Men att såga träds jäms med marken vill man ju göra själv på sin egen tomt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Har grannen gjort fel så har grannen gjort fel.

Nu lär ju inte polisen hjälpa, men att begära kompensation är rimligt. Var det en entreprenör som gjorde felet så får väl grannen kompensera dig, och sedan driva en fråga om kompensation mot dem.

Vi har såna här frågor hela tiden, och jag förstår inte varför det blir så svårt. Reglerna är glasklara, bara att följa dem. Har grannen gjort fel har han ingen anledning att bli sur för att man står på sig.
Nej polisen skulle väll såklart inte göra någonting nu, jag tänker mer om man ser dem igen med sågen i högsta hugg över tomtgräns. Trots att vi pratat med dem och sagt att vi själva röjer på våran tomt och att de är välkomna om de vill diskutera någonting.
 
  • Gilla
FSvensson och 2 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Nej polisen skulle väll såklart inte göra någonting nu, jag tänker mer om man ser dem igen med sågen i högsta hugg över tomtgräns. Trots att vi pratat med dem och sagt att vi själva röjer på våran tomt och att de är välkomna om de vill diskutera någonting.
Om du ser dem med mordvapnet i högsta hugg skulle jag rekommendera att gå fram till dem och fråga vad som händer här.

Det, och hoppminan då.
 
  • Haha
  • Gilla
Joakim654 och 2 till
  • Laddar…
"Hej! Kallt idag, men skönt med lite sol äntligen... förresten, vi röjer helst själva på vår sida gränsen. Är det något som smyger in på eran sida får ni gärna klippa det i gränsen, så tar vi delen på vår sida"

Eller om du inte ens tolererar att dom röjer fram till gränsen:

"Hej! Kallt idag, men skönt med lite sol äntligen... förresten, vi röjer helst själva på vår sida gränsen. Är det något vi missat och som smyger sig in på eran sida får ni gärna säga till, så fixar vi det själva."

Och sen för att släta över att dom fått en tillsägelse hittar du på något att be om råd om:

"Såg att ni har en X, vi funderar lite på att skaffa en sån, kan du rekommendera den?"
 
  • Gilla
Crebel och 3 till
  • Laddar…
K
A Alexn72 skrev:
Om vi nu ska bli personliga så gick jag in till min första granne inom en vecka från inflytt och presenterade och frågade hur de ville göra med häcken som var gemensam och hur de önskade att den klipptes trots att den enligt vad jag kunde se stod på min sida.
Skulle du uppskatta att din granne gick in på din tomt och klippte i dina buskar?
Sen är det skillnad vilken tidpunkt på året som man flyttar in, men du är tydligen trädgårdsexpert så du kan identifiera all växtlighet när som helst
 
  • Gilla
Wynja och 4 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Om du ser dem med mordvapnet i högsta hugg skulle jag rekommendera att gå fram till dem och fråga vad som händer här.

Det, och hoppminan då.
Eller the nuclear option: "Om ni rör våra buskar igen så planterar vi parkslide.".
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
gerva252 och 19 till
  • Laddar…
P proxi skrev:
Jag förstår att man blir irriterad, de har inget på er sida att göra.

Men det lönar sig att vara vänlig och samtidigt markera tydligt att ni vill röja på er sida själva.

Undvik dock att eskalera det hela, det kommer bara slå tillbaks på er själva.
Haha!

Det lönar sig knappast att vara vänlig, tvärtom.

Tyvärr har du den grannen du har.

Många människor är känslokalla, tänk en semi-psykopat.

Det här är personer som strävar uppåt, god ekonomi och hög ställning på samhällsstegen. Om du ytligt pratar med en dylik person kommer du att uppleva att den är trevlig.

Jag var själv med om en händelse efter att grannfastigheten hade sålts i Stockholms skärgård. Var ute och skulle hämta lite prylar på landet. Var alltså ute och vände på landstället, max 1 timme vårvintern. Fick för mig att jag skulle upp och kolla i gäststugan som ligger kanske 75 m från huvudbostaden.

Då upptäcker jag att ett mindre träd är fällt kanske 3 m in på min tomt. Motorsågen står kvar på marken och är fortfarande varm. En konstig känsla då det är ett märkligt sammanträffande. Jag är ute max en timme och det är 14 dgr sedan jag besökte huset senast.

Knackar på hos närmaste grannen, en ung familj i 35 års åldern. Frun öppnar och svarar att det var ett mindre träd som störde dom kanske 5 m högt. Hon är helt iskall och bryr sig inte det minsta, berättar att mannen är nere med barnen på stranden och leker när jag frågar.Det här trädet skymde inte någon utsikt och knappast heller någon sol.

Du kan knappast göra något i en sådan här situation utan att skapa ”krig” om det handlar om närmaste grannen.

Jag sa något till kvinnan typ ” Om ni gör om det här kommer jag vidta åtgärder”. Fullt medveten om att dom fått som dom ville och jag var en loser.
 
  • Wow
  • Gilla
mortirolo och 5 till
  • Laddar…
P
Vet grannen ens om att ert hus har bytt ägare ?

Alla har inte stenkoll på där kungörelser på vilka hus som bytt ägare kommer ut till allmän beskådan..
kanske alltihopa bottnar i en gammal överenskommelse med hur det skötts med tidigare ägare på er sida..

Sen får ju inte växtlighet hänga in till grannen och få stenmurar är spikraka i verkligheten.. och om man klipper av nåt som i sin helhet hänger in till grannen men börjar på andra sidan tomtgränsen ska man då lämna nåt fult spröt kvar upp till 1 M höjd ? där den korsar gränsen men med alla löv på fel sida gränsen.. jag hade också klippt det skit som hänger in till mig vid marken då det ser minst efterblivet ut..

Det bästa måste vara att se till att ha den växtlighet man önskar ha placerad på ett tydligt avstånd till tomtgräns så inget skit hänger in till grannen.

Man får ju faktiskt enligt lag ta bort saker som hänger in över tomtgräns

Att sura över att grannen kanske klivit på er sida gränsen är helt meningslöst egentligen då enda framkommliga vägen är hemfridsbrott och det blir knappast så effektivt om ni inte ens märkt när det gjordes så att anmäla sånt blir liksom bara teoretiskt trams ja man får inte men inget straff kommer någonsin utdömmas för grannen som snubblar över stenmuren och sätter en fot på fel sida
 
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Vet grannen ens om att ert hus har bytt ägare ?

Alla har inte stenkoll på där kungörelser på vilka hus som bytt ägare kommer ut till allmän beskådan..
kanske alltihopa bottnar i en gammal överenskommelse med hur det skötts med tidigare ägare på er sida..

Sen får ju inte växtlighet hänga in till grannen och få stenmurar är spikraka i verkligheten.. och om man klipper av nåt som i sin helhet hänger in till grannen men börjar på andra sidan tomtgränsen ska man då lämna nåt fult spröt kvar upp till 1 M höjd ? där den korsar gränsen men med alla löv på fel sida gränsen.. jag hade också klippt det skit som hänger in till mig vid marken då det ser minst efterblivet ut..

Det bästa måste vara att se till att ha den växtlighet man önskar ha placerad på ett tydligt avstånd till tomtgräns så inget skit hänger in till grannen.

Man får ju faktiskt enligt lag ta bort saker som hänger in över tomtgräns

Att sura över att grannen kanske klivit på er sida gränsen är helt meningslöst egentligen då enda framkommliga vägen är hemfridsbrott och det blir knappast så effektivt om ni inte ens märkt när det gjordes så att anmäla sånt blir liksom bara teoretiskt trams ja man får inte men inget straff kommer någonsin utdömmas för grannen som snubblar över stenmuren och sätter en fot på fel sida
Grannen är medveten om att huset bytt ägare eftersom vi hälsade på dem förra sensommaren när vi gick förbi en sväng.

Så du menar att om en buske/häck hänger över din tomtgräns så går du in och jämnar hela växten med marken eftersom det ser "fult ut" annars?

Huruvida växtligheten är placerad utmed tomtgränsen är ingenting vi har rådit över eftersom vi sin sagt inte ägt huset särskilt många månader. Min avsikt var att prata med grannen om att röja buskar och träd utmed muren när de kom på plats inför sommaren.

Att man enligt lag får ta bort saker som växer över tomtgräns har jag fattat det som gäller endast om grannen (vi i detta fallet) inte åtgärdar det själva inom skälig tid.

Min avsikt är inte att anmäla någon, utan främst att få tips på hur man enklast gör för att slippa förstöra grannsämjan för evigt, samtidigt som man markerar att det inte är ok.

Firman dem tagit dit hat gått bärsärk på hela deras tomt och tagit ner varenda buske.

Sambon talade som sagt med grannen häromdan och de sa då själva att firman gjort fel som tagit bort klätterhortensian i sin helhet och att dem ska "fixa det".

Vi får väll helt enkelt se vad fortsättningen har att erbjuda och om de efter påpekande från oss i framtiden säger till istället för att ta saker i egna händer.
 
  • Gilla
Joakim654 och 7 till
  • Laddar…
S Snabelsvansen skrev:
Hej!
Upptäckte idag att går granne klippt bort klätterhortensian som står planterad på vår sida av tomten.
Denna har växt över en mur som såvida jag kan uttyda ifrån tomt-rör står till 80-90% på grannens tomt, resterande eller precis vid murens fot är på vår sida, tillika det staket som finns på vår sida av muren.

Vi är nyinflyttade till huset och vill inte ställa till någon stor scen utav detta för att förstöra grannsämjan för gott.
Samtidigt är vi naturligtvis inte okej med att de klipper växtlighet på vår sida av tomten.

Grannhuset är en sommarstuga, och de har tagit in någon entreprenör för att beskära och ta ner växtlighet i trädgården så ägarna är inte på plats så här års mer än högst sporadiskt.

Det enda som finns kvar av busen är en pinne som är avklippt ca 30-50cm in på vår tomt.

Några tips på hur man går till väga?
De va de värsta! 😠
 
T Troberg skrev:
Har grannen gjort fel så har grannen gjort fel.

Nu lär ju inte polisen hjälpa, men att begära kompensation är rimligt. Var det en entreprenör som gjorde felet så får väl grannen kompensera dig, och sedan driva en fråga om kompensation mot dem.

Vi har såna här frågor hela tiden, och jag förstår inte varför det blir så svårt. Reglerna är glasklara, bara att följa dem. Har grannen gjort fel har han ingen anledning att bli sur för att man står på sig.
Klart ts får göra en polisanmälan för skadegörelse på sin egendom och få ersättning samt skadestånd om det inte löser sig på annat sätt.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Skulle du uppskatta att din granne gick in på din tomt och klippte i dina buskar?
Sen är det skillnad vilken tidpunkt på året som man flyttar in, men du är tydligen trädgårdsexpert så du kan identifiera all växtlighet när som helst
Spelar ingen roll vilken tid på året, de som växer in hos grannen åtgärdar man. Eller accepterar att grannen åtgärdar.
Vad man gör på sin egen tomt är upp till dig själv men du har ingen rätt att inkräkta på grannen.

Vill man inte klippa så får man binda upp så det inte hänger över tomtgräns.
 
  • Arg
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Spelar ingen roll hur vildvuxet det är ... grannen har ingen som helst rätt att göra nått på min tomt oavsett.
Dock så om grannen haft tillstånd från föregående ägare och bara antagit att det skulle gälla till nya ägare säger något annat så är ju det en bit av förklaringen.

Skulle grannen ha anlitat entreprenörer som säger vi gör vad vi blitt tillsagda oavsett om vems tomt det är... som det verkar vara i detta fall. Ja j* vad förbannad jag skulle bli.
Hade det bara varit vildvuxen på din tomt så håller jag med. Men de hänger ju över till grannen.
 
  • Arg
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.