Men hur står häcken? om den står nära tomtgränsen, så kanske den växte in på grannens tomt. Det ger visserligen inte rätt att kapa stammarma, om vi antar att de står helt på TS sida.

Eftersom det verkar som TS och grannen var övverens om att något skulle göras, så tror jag inte man i praktiken kommer någonstans med legala medel. Grannen har "missuppfattat" det som sades.
 
  • Gilla
  • Haha
Larsfixare och 3 till
  • Laddar…
N
Och ännu en gång tänker jag: Fy sjutton vad skönt det är att inte ha några grannar på nära håll....
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 23 till
  • Laddar…
Ja, det är många i tråden jag inte skulle vilja ha som grannar.
 
  • Gilla
ChrisÅrs och 25 till
  • Laddar…
Det saknas mycket information här. Naturligtvis är det ju trots allt så att grannen träd, buskar och häckar tillhör grannen. Men trots det är det inte alltid vettigt, hur folk sköter sina växter. Det verkar trots allt som TS planterat en häck, och sedan lämnat den åt sitt öde, utan att sköta den det minsta. Låta den växa till 6 meters höjd låter helt horribelt. Då vill man gärna se en bild, för att få en uppfattning om vad den ska skymma. Sen gick hon ju tydligen med på att klippa ner den. Frågan är väl bara hur mycket hon tyckte var vettigt. Sen kan man ju även väga hur stor nytta den gör för TS, mot hur mycket den stör för grannen.
Det är som sagt knepigt att det behövs bygglov för ett plank som är ett par cm tjockt, och 1,8m högt. Medans en häck som kan vara ett par meter tjock och 10 meter hög, inte behöver det.
 
  • Gilla
  • Wow
Larsfixare och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
Grannsämjan? Det borde väl din granne tänkt på innan han/hon förstörde din häck? Tärningen är kastad.
 
  • Gilla
  • Älska
Stengods och 12 till
  • Laddar…
Skumpe
A AG A skrev:
Det saknas mycket information här. Naturligtvis är det ju trots allt så att grannen träd, buskar och häckar tillhör grannen. Men trots det är det inte alltid vettigt, hur folk sköter sina växter. Det verkar trots allt som TS planterat en häck, och sedan lämnat den åt sitt öde, utan att sköta den det minsta. Låta den växa till 6 meters höjd låter helt horribelt. Då vill man gärna se en bild, för att få en uppfattning om vad den ska skymma. Sen gick hon ju tydligen med på att klippa ner den. Frågan är väl bara hur mycket hon tyckte var vettigt. Sen kan man ju även väga hur stor nytta den gör för TS, mot hur mycket den stör för grannen.
Det är som sagt knepigt att det behövs bygglov för ett plank som är ett par cm tjockt, och 1,8m högt. Medans en häck som kan vara ett par meter tjock och 10 meter hög, inte behöver det.
Reglerna är inte logiska men antingen får du acceptera att detta är reglerna vi har eller så får du flytta till ett annat land som passar dig bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Larsfixare och 10 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Fast det är det som är rätt sjukt, att du får ha en thuja på över 6m utan bygglov, men ett plank över 1.8m behöver du bygglov för.

Det jag menar är att TS kanske kan ha överseende med det kanske.

Fast skall man hård dra det så hade TS givit tillåtelse till grannen att kapa häcken, så då är alla andra kommentarer inte heller relevanta.
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Lite förtydligande är nog på sin plats. Du skriver din häck, på din tomt. Är den alltså helt och hållet på din tomt eller är det så att du bekostat den en gång i tiden men att den är placerad i tomtgräns?

Är ni säkra på var tomtgränserna går, med exakta punkter som rör eller andra markeringar? Bra att veta i förväg så man inte rör upp något och sen visar det sig att häcken står på grannens tomt... Kartor på eniro eller annat är ju ofta väldigt oexakta och det händer ofta att folk är helt övertygade om en gräns, tills man tittar på dokument eller hittar en gränsmarkering flera meter "fel".

Vad önskar du för slutresultat? Beroende på vad du är ute efter kan man ju gå olika vägar. Är det ny häck, pengar, klämma till grannen, insynsskydd, något annat? Folk tolkar hej vilt enligt sina egna känslor ju, en del är hämndlystna och vill helst ställa till med bråk, andra är konflikträdda, en del ser pengar som bra plåster.
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
 
  • Gilla
  • Älska
Stengods och 39 till
  • Laddar…
A
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
Nu är det din tur att kapa grannen till hälften!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Stengods och 22 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Och ännu en gång tänker jag: Fy sjutton vad skönt det är att inte ha några grannar på nära håll....
Tänker du på grannar som gör som dom vill på din tomt?
 
  • Gilla
Veronica. och 4 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
Inte för att det spelar någon roll, grannen har gjort fel, men jag är grymt nyfiken på varför du vill ha den 6 meter hög och vad det är grannen irriterade sig på?
 
  • Gilla
  • Wow
ChrisÅrs och 20 till
  • Laddar…
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
Då är det ju klart. Ända sättet att återställa är nyplantering av färdiga 6 m höga tujor. Grannen har agerat utanför alla former av överenskommelse. Det faller sig då naturligt att grannen betalar.

Krånglar han så kan du ju klämma till med att han varit inne på din mark också...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 9 till
  • Laddar…
H
Ewas fråga Ewas fråga skrev:
Thujan sattes av mig på min tomt och ej direkt vid tomtgräns!
Jag hade INTE! gett min tillåtelse att granne själv skulle ta ner och vi hade inte ens diskuterat hur mycket på höjd.
Jag skulle aldrig gått med på att kapa 3 m. jag tänkte på grannsämja, då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.
Jag hade gjort klart för honom att jag ville att detta skulle gå genom yrkeskunnig, därav ök med att ta in offerter,
Jag har nu haft nu en aborist ute för vägledning, Huvudstammen är kapad och den kommer inte växa mer på höjden.
thuja kommer växa på höjden igen men det tar tid.
Kanske inte till 6 m igen men den kommer skjuta nya grenar uppåt som bildar ny stam.

det som jag tänkte på när grannen kapa.
Kapade dom rakt av så vatten kan ställa sig och stammen kan ruttna eller har de kapa lite snett så vatten rinner av?
Synd att inte grannen lyssna och tog in offert först.

svärfar har en 6 m thuja, helt kanon fin grön vägg mot dammen och terrassen bakom huset.
Skiljer av jättefint mot skogen och tar bort en del ljud från vägen med.
Dock har han inga grannar som bor åt det hållet.

det är en granne åt ett håll men de fick besked av säljarna när de köpte sitt hus att häcken är inte er, den står i tomtgräns för de har gett lov.

Svärfar har dock gett dom nya grannarna lov att sköta Häcken på sin sida som en gemensam häck.
 
  • Gilla
Poontus och 7 till
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Klart grannen har gjort bort sig, stort.
Men samtidigt, för att kunna hålla någon sorts grannsämja inför framtiden så behöver ni lösa detta på ett så bra sätt som möjligt.
Som andra redan har nämnt, vad är en höjd du skulle kunna tänkt dig?
6 m är en oerhört hög Thujahäck, det är i mina ögon rent fräckt att ha en sådan i tomtgräns om det inte rör sig om väldigt stora tomter. Jag antar att grannen velat kapa dem lite för att få in ens en gnutta solljus på sin tomt, vilket ju är förståeligt. 3 m räcker gott och väl för insynsskydd, men jag vet heller inte hur tomterna ser ut.
Eller använder du dem för insynsskydd även från övre plan?
Liksom, vad är funktionen du vill ha?
Insynsskydd även från övre plan.
S surfarn skrev:
Denna gamla tråd är så att säga skriven "från andra sidan", lite för gammal kanske så det är nog inte grannen som skrivit den :D Grannens tujahäck 6 m hög täcker solen för oss samt den går 1,5 m in på våran tomt. | Byggahus.se
För 9 år sedan, då denna tråd skrevs, var min thuja endast ca 1 m hög
 
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
thuja kommer växa på höjden igen men det tar tid.
Kanske inte till 6 m igen men den kommer skjuta nya grenar uppåt som bildar ny stam.

det som jag tänkte på när grannen kapa.
Kapade dom rakt av så vatten kan ställa sig och stammen kan ruttna eller har de kapa lite snett så vatten rinner av?
Synd att inte grannen lyssna och tog in offert först.

svärfar har en 6 m thuja, helt kanon fin grön vägg mot dammen och terrassen bakom huset.
Skiljer av jättefint mot skogen och tar bort en del ljud från vägen med.
Dock har han inga grannar som bor åt det hållet.

det är en granne åt ett håll men de fick besked av säljarna när de köpte sitt hus att häcken är inte er, den står i tomtgräns för de har gett lov.

Svärfar har dock gett dom nya grannarna lov att sköta Häcken på sin sida som en gemensam häck.
Han har tyvärr kapat stammen rakt av.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.