harry73
Trädet är ts träd och därmed är även grenarna som hänger över fastighetsgränsen ts egendom.
Grannen får förvisso ta bort grenar som hänger över fastighetsgränsen om de medför olägenhet för grannen. detta är reglerat i jordabalken 3 kap 2 §. Jordabalken ger dock inte grannen rätt att hänga saker i TS träd eller på annat sätt göra åverkan på trädet (förutom då borttagning av grenar och rötter).

Så jag skulle säga att grannen inte får hänga speglarna i trädet utan TS medgivandet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Trädet är ts träd och därmed är även grenarna som hänger över fastighetsgränsen ts egendom.
Grannen får förvisso ta bort grenar som hänger över fastighetsgränsen om de medför olägenhet för grannen. detta är reglerat i jordabalken 3 kap 2 §. Jordabalken ger dock inte grannen rätt att hänga saker i TS träd eller på annat sätt göra åverkan på trädet (förutom då borttagning av grenar och rötter).

Så jag skulle säga att grannen inte får hänga speglarna i trädet utan TS medgivandet.
Jordabalken säger inte helller att grannen INTE får hänga saker i trädet....
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
harry73
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Jordabalken säger inte helller att grannen INTE får hänga saker i trädet....
Jordabalken 2 kap. 1 § säger att trädet ägs av TS, och då borde TS få bestämma vad som händer med trädet. Om det inte skulle vara så, hade man inte heller behövt skriva när och hur grannen får ta bort rötter och grenar.
3 kap. 2 § är alltså en inskränkning av TS äganderätt över trädet. Och det är inte så att det finns en generell inskränkning som ger grannen rätt att göra vad som helst med rötter och grenar som tränger in över fastighetsgränsen. Det är bara borttagande som grannen får göra.

2 kap. Tillbehör till fastighet

1 § Till en fastighet hör

byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk,
på rot stående träd och andra växter,
naturlig gödsel.
 
  • Gilla
Saxdaling
  • Laddar…
Teoretiskt sett kan TS inte såga ner grenarna så länge grannens speglar hänger i dem. TS får inte göra åverkan eller flytta på grannens egendom.
 
  • Haha
perror och 2 till
  • Laddar…
harry73
AndersPS AndersPS skrev:
Teoretiskt sett kan TS inte såga ner grenarna så länge grannens speglar hänger i dem. TS får inte göra åverkan eller flytta på grannens egendom.
Nja med det argumentet får du inte heller använda din cykel om någon satt en klisterlapp på den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De har problem med fåglar och ni har problem med solblänk. Försök hitta en lösning som passar er båda. Kanske kan man sätta upp en spalje eller annat som skämar av blänket för er. Eller kanske något annat mot fåglarna. Att ta ner trädet är kanske ingen lösning om det är fåglar de vill bli av med. De kan ju sätta upp några pinnar till sina speglar i stället.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Trädet är ts träd och därmed är även grenarna som hänger över fastighetsgränsen ts egendom.
Grannen får förvisso ta bort grenar som hänger över fastighetsgränsen om de medför olägenhet för grannen. detta är reglerat i jordabalken 3 kap 2 §. Jordabalken ger dock inte grannen rätt att hänga saker i TS träd eller på annat sätt göra åverkan på trädet (förutom då borttagning av grenar och rötter).

Så jag skulle säga att grannen inte får hänga speglarna i trädet utan TS medgivandet.
Haha, det är lustigt att du tar upp detta. Det är detta som lagstiftaren kallade för "rättshaverism" i propositionen till nya jordabalken och som är en del av avväganden kring varför rätten att ta bort inträngande rot och gren infördes...

Lagstiftaren ville alltså att parterna ska komma överens genom samråd i frågor som dessa och inte använda den här typen av resonemang för att avgöra rätt och fel. Jag räknar med att domstolen kommer att läsa förarbetet och dömer efter intentionen i den.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag räknar med att domstolen kan läsa förarbetet och dömer efter den intentionen.
Förstå mig rätt, jag tycker absolut inte att ts ska eskalera saken till domstolen eller kronofogden. Det är sån liten sak att det går att lösa saken själv i samråd med grannen. Men det kan vara bra för ts att veta att hela trädet är hans egendom.

Sedan får jag erkänna att jag kanske också har fäst en lina i grannens träd, så att jag kan hänga en ljusslinga över uteplatsen. Jag tycker inte det är en stor sak. Men skulle grannen be mig, skulle jag ta loss linan och sätta ner en stolpe för linan.
På samma sätt kan grannen hänga fågelskrämman i en stolpe om den inte får hänga i ts träd. Så att bara förbjuda löser inte ts problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Som jag tolkade så var det juridiken kring solkatterna. Som var prop inte att man hänger något i grenen som sticker in hos grannen.
Juridiken var glasklar... Det får man lösa själva :D

Sen kan jag tänka mig att man inte får såga ner grenen när speglarna sitter där. Man får säkerligen inte plocka ner speglarna.
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Som jag tolkade så var det juridiken kring solkatterna.
Ts skriver följande i trådstarten

S SvanteC skrev:
Jag vet att grannen har rätt att kräva / rätt att såga av gren som går över hans tomt...

Men har han verkligen rätt att hänga upp saker i trädet?
 
T
Är det ditt träd så bara kapa grenarna.
 
harry73 harry73 skrev:
Ts skriver följande i trådstarten
Läste du verkligen mitt inlägg?
 
T tobiast skrev:
Är det ditt träd så bara kapa grenarna.
Visst är det så, inga större problem. De är bara se till grannen godkänner det först. Dessutom måste du ja tillstånd för att beträda grannens marl.
Men annars är det inga problem.
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Läste du verkligen mitt inlägg?
Jag försökte, men det är inte alltid lika lätt :p
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst är det så, inga större problem. De är bara se till grannen godkänner det först.
Varför behöver grannen ge tillstånd till ts för att kapa grenar? Visst inte bara jag som har svårt att läsa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.