Tobbe.A
sir_daniel sir_daniel skrev:
inte polisen, åklagare. Väldig skillnad!
Polisen kan ju lägga ner polisledda förundersökningar?
 
K karlmb skrev:
Nej, grannen ska kunna stryka att han fått ok.
Känns som att det är dags att påminna om klassikern ”det är skillnad på att ha rätt och att få rätt”.

Självklart ska grannen det. Men om grannen säger att han fått ok så är bevisläget ”komplicerat”. Vilket var det jag påtalade.
 
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Det är absurt att plantera en syrenhäck 30 cm från tomtgräns. En direkt fientlig handling!

Jag har sextio meter syrenhäck planterad för trettiio år sedan. Plantorna tog jag från en hundra år gammal häck som jag grävde bort. Den var fyra meter bred och fyra meter hög.

Utanför häcken har jag lagt en gammaldags bred stenmur. Häcken är nu ungefär en meter bred eftersom jag klipper den uppe och på sidorna 1-2 ggr om året. Mellan häck och mur finns en passage på 60 cm för att jag ska komma åt att klippa häckens utsida och hålla nere alla de rotskott som syren skjuter. Enstaka rotskott tar sig under muren som ligger cn 30 cm djupt, Jag äger även marken utanför muren även om det inte är tomtmark så det finns ingen granne som påverkas.

TS kommer att få ett stort problem med alla rotskott på sin sida tomgränsen. Hur ska han komma åt dem bland egna planteringar? Inte heller kan han behandla rotskotten med Roundup eftersom det kommer att döda hans egna växter. Det slutar med att TS får ha en egen syrenhäck alternativt lägga markduk eller plattor på sin sida.

Min stemur fortsätter på en annan sida av tomten. Intill muren planterade jag för tjugofem år sedan vresrosor som jag tog i naturen i närheten. De är som bekant invasiva men inte i lika hög grad som syren. Rotskotten går genom och under muren till en gräsremsa utanför muren som skiljer muren från en väg. Det är dock rätt lätt att hålla efter, allra helst som det inte finns någon granne på den sidan heller.

Slutsats: övertyga grannen om att det kommer att leda till stora problem om han planterar syren som tänkt.
Allt har fått en rolig vändning som jag såg komma och hoppats på, vi satte upp provisoriskt insynsskydd då han tagit med befintligt.. tyvärr bestod detta av gamla saker från garage och lite byggnads material föll väl inte grannen i smaken det heller och skymde solen för deras syren sy.... Dom byggde ett plank 1.5m från tomtgränsen vilket bevisar uppsåt och ett samtal jag hade med annan myndighet ifrågasätter nu byggnadslovet
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
C
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Dom byggde ett plank 1.5m från tomtgränsen vilket bevisar uppsåt och ett samtal jag hade med annan myndighet ifrågasätter nu byggnadslovet
He he, what? De har alltså satt upp ett plank innanför den nyplanterade syrenhäcken? :thinking:
 
Nicke Nyfiken
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Dom byggde ett plank 1.5m från tomtgränsen vilket bevisar uppsåt och ett samtal jag hade med annan myndighet ifrågasätter nu byggnadslovet
Jag har nog missat något... hur kan byggandet av ett plank på andra sidan syrenhäcken bevisa något uppsåt?
 
Hur grannen tänkt att han ska komma åt att klippa sin syrenhäck? Han kan ju knappast räkna med att få tillträde till granntomten för att trimma. Och om han ska pressa in sig på sin sida tomtgränsen för att klippa plantor satta 30 cm från gränsen så skulle jag ställa mig med rottingen när han putar ut ändan. Det är så urbota dumt att det inre ens är tragikomiskt. Snacka om olaga intrång och hemfridsbrott,
 
C cpalm skrev:
He he, what? De har alltså satt upp ett plank innanför den nyplanterade syrenhäcken? :thinking:
Samma syrenhäck de försvarat sitt handlande med bla ska lägga upp foto... Lägger upp en bild jag har nu.. 1.5 meter ifrån tomtgränsen..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag hade absolut satt en thujahäck på mån sida, så nära tomtgräns jag bara kan..
 
Tobbe.A
Jag hängde inte heller riktigt med på hur det ser ut.
Insynsskydd på er tomt, syren och sedan plank på deras? :thinking:
 
Här är lite verklighet att visa grannen: Syrenhäcken är planterad med en rad plantor för trettio år sedan. Häcken är ungefär en meter bred och 1,2 meter hög. Den klipps vår och höst för att inte bli för stor och risig nedtill. Avståndet till stemuren är ca 50 cm så att man kommer åt att klippa utsidan, ta bort rotskotten och rensa löv. Muren lades när häcken var några år gammal. Det är min mark på båda sidor
En tättklippt syrenhäck bredvid en stenmur, nära ett hus, underhållen i trettio år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanna wicksell och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är svårt att få någon egentlig kompensation för det här, möjligen kan ni få nyplanteringsvärdet av förstörda träd, men motsvarande vuxna träd får ni inte.

Beroende på hur förbannad du är kan det helt klart polisanmälas (skadegörelse), och bör också göras om ni vill ha ut ersättning för skadan.
Tidigare grannar till oss fick sin granhäck nedsågad. Blev polisanmälan och åtal->skadestånd. Visserligen ingen ny häck men ändå en kompensation.
 
Violina Violina skrev:
Jag hade absolut satt en thujahäck på mån sida, så nära tomtgräns jag bara kan..
Thujan blir ganska bred nertill med åren, den bör också planteras minst en meter innanför tomtgränsen. Min granne ovanför mig planterade sin thuja-häck precis över tomtgränsen, men han var också en ärke-idiot. Det hördes mycket gap och skrik från hans fastighet under de åren vi var grannar. Som tur är det så flyttade han långt härifrån, pga att han fick så mycket klagomål från sina kunder och några av dem kom till hans bostad för att leverera klagomålen personligen. Han har ett bygg-företag med snickeriarbeten och ett mycket hetsigt humör och ibland trodde jag att han skulle ge mig en käftsmäll, när han var så arg.

Jag har planterat min bondsyren-häck 1.5 m ifrån tomtgränsen. Jag har ett trådnäts-staket en halv meter från tomtgränsen. Grannen nedanför mig har också en syrenhäck, men jag tror ändå att hon skulle klaga om mina syrener spred sig över tomtgränsen. Om det finns en minsta lilla orsak att klaga så gör hon det; efter 32 år som deras granne är jag van: det finns sura människor som har ett stort behov att klaga om allt mellan himmel och jord och om det inte finns någon orsak så hittar de på nåt, de är riktigt kreativa med sina påhitt.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Thujan blir ganska bred nertill med åren, den bör också planteras minst en meter innanför tomtgränsen. Min granne ovanför mig planterade sin thuja-häck precis över tomtgränsen, men han var också en ärke-idiot. Det hördes mycket gap och skrik från hans fastighet under de åren vi var grannar. Som tur är det så flyttade han långt härifrån, pga att han fick så mycket klagomål från sina kunder och några av dem kom till hans bostad för att leverera klagomålen personligen. Han har ett bygg-företag med snickeriarbeten och ett mycket hetsigt humör och ibland trodde jag att han skulle ge mig en käftsmäll, när han var så arg.

Jag har planterat min bondsyren-häck 1.5 m ifrån tomtgränsen. Jag har ett trådnäts-staket en halv meter från tomtgränsen. Grannen nedanför mig har också en syrenhäck, men jag tror ändå att hon skulle klaga om mina syrener spred sig över tomtgränsen. Om det finns en minsta lilla orsak att klaga så gör hon det; efter 32 år som deras granne är jag van: det finns sura människor som har ett stort behov att klaga om allt mellan himmel och jord och om det inte finns någon orsak så hittar de på nåt, de är riktigt kreativa med sina påhitt.
Kan bara återigen konstatera att jag ÄLSKAR mina grannar, bästa i världen :heart:
 
  • Gilla
  • Wow
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
Båda mina grannar har velat annektera en del av min tomt, genom att hävda att en remsa av min tomt tillhör dem, utan servitut. De godkänner inte de existerande tomtgränsmarkeringarna i form av järnrör borrade och nerslagna i borrhål, utan de har hävdat att tomtgränsen inte är rak eller att deras beviljade bygglov har flyttat på tomtgränsen. Spänner vi ett murarsnöre mellan tomtgränsmarkeringarna i luften så är det där tomtgränsen går, enligt tomtkartan, men de vill inte tro att det är så. Att min granne har en mycket mindre tomt (2 039 kvm, jämfört med min 3 152 kvm) är att beklaga, men de har själva köpt den. Jag har alltid tillåtit dem att fälla träd på min sida och de har fått behålla veden och de får gärna parkera bilar på min tomt om de vill och de får gärna komma och duscha/gå på toa/tvätta i våra tvättmaskiner, eftersom vi har ett ordentligt avlopp och de har ett pumpavlopp som krånglar ibland. Det uppstod bråk när vi inhägnade vår tomt med ett 90 cm högt trådstaket, men det berodde på att vi hade en hund som vi inte ville skulle springa utanför och inte för att vi ville utestänga grannarna. Vi drog staketet en halv meter innanför tomtgränsen, som rekommenderas.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Jag hängde inte heller riktigt med på hur det ser ut.
Insynsskydd på er tomt, syren och sedan plank på deras? :thinking:
Dom tog ner en häck och fruktträd på vår tomt som fungerat utmärkt sedan 60 talet vad gäller insynsskydd. Ersatte det de han förstöra med egna syrenpinnar/skott på sin sida staketet 10-15 cm in. Vid konfrontation efter händelsen kläckte dom bla, men nu blev det mycket bättre när de innan händelsen varit noga med att ingen kvist som växer över från oss till deras skall existera Efter en vecka började typ deras syren leta sig in här..... Med tanke på polisens jä.vla Agerande och grannens lögner friade dem så satte vi upp tillfälligt insynsskydd bestående av hundgårdsgaller och segelduk för att slippa se dem och vänta på våren. Eftersom detta tydligen inte föll dem i smaken och tog all sol och utrymme att breda ut sig för syrenerna ville han väl visa hur frän han är och sätta ner sin smutsiga fot med att bygga ett plank 1,5m in på sin tomt. Han fick väl smak på att komma undan eller handlade i vrede då hans planer på syrenhäck är körd vem vet??? Ett brunt plank står uppställt i en trädgård som tillfälligt insynsskydd bredvid en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett brunt plank står uppställt i en trädgård som tillfälligt insynsskydd bredvid en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.