Begär inte mer än ett halvt prisbasbelopp (47.300/2=23.650) om det inte är värt mycket mer. Under den gränsen klassas det som småmål i domstol och risken vid förlust blir då minimal. Vid småmål får man max betala någon timmes advokattid för motparten, i andra mål finns ingen sådan gräns.
 
  • Gilla
Åse Togerö och 1 till
  • Laddar…
" betala någon timmes advokattid för motparten"
Inget för motpartens kostnader vid småmål.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L larka742 skrev:
" betala någon timmes advokattid för motparten"
Inget för motpartens kostnader vid småmål.
Jo, en timme (plus lite småregler om vittneskostnader). Så du har fel. Men ens om du haft rätt, varför dividera om den detaljen när poängen var att skydda sig mot onödiga kostnader om man förlorar?
 
De har alltså plantera en syrenhäck typ 20 cm från staketet? Den är ju alldeles för nära först och främst, syrenen är ju bredväxt och kommer att bli omöjlig att klippa från er sida. Ni hade ju en färdig häck på er sida? Varför dög inte det skyddet för grannen?
Dessutom syrener har börjat drabbas av syrenbakterios och mycket plantor håller på att dö för folk vet inte hur det ska skötas (på min gata byggdes nya hus 2000-2001 och vid varje port planterades ett buskage med tre olika buskar i olika höjder, varav ett var syren. Ca 5 år sedan började jag märka att flera syrener hade stora svarta fläckar på bladen och det blev värre för varje år och sedan blev det inga blad alls,hela grenar var döda. Nu finns bara en buske kvar, och egentligen mindre än hälften av den, och den håller på att välta när som helst. För några år sedan kom det rapporter från trädgårdsfolk inom media att syrenbakteriosen börjar komma och när jag jämförde buskar på jobbet (jobbade som trädgårdsmästare i 20 år) för två år sedan och märkte där också fläckar på bladen. I år har det varit diskussioner i många trädgårdsforum (speciellt på Facebook) eftersom mångas syrenbuskars blomning har skadats. Folk tror att det är frosten som har tagit knopparna, men så utspridd som det är tror jag inte riktigt att det är fallet. Så jag misstänker att grannens syrenhäck kommer inte ha så fin framtid....
När det gäller träd där har de verkligen gått över gränsen (bokstavligt!) och ni borde polisanmäla grannen.
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
stjärnflickan stjärnflickan skrev:
Dessutom syrener har börjat drabbas av syrenbakterios och mycket plantor håller på att dö för folk vet inte hur det ska skötas (på min gata byggdes nya hus 2000-2001 och vid varje port planterades ett buskage med tre olika buskar i olika höjder, varav ett var syren. Ca 5 år sedan började jag märka att flera syrener hade stora svarta fläckar på bladen och det blev värre för varje år och sedan blev det inga blad alls,hela grenar var döda. Nu finns bara en buske kvar, och egentligen mindre än hälften av den, och den håller på att välta när som helst. För några år sedan kom det rapporter från trädgårdsfolk inom media att syrenbakteriosen börjar komma och när jag jämförde buskar på jobbet (jobbade som trädgårdsmästare i 20 år) för två år sedan och märkte där också fläckar på bladen. I år har det varit diskussioner i många trädgårdsforum (speciellt på Facebook) eftersom mångas syrenbuskars blomning har skadats. Folk tror att det är frosten som har tagit knopparna, men så utspridd som det är tror jag inte riktigt att det är fallet. Så jag misstänker att grannens syrenhäck kommer inte ha så fin framtid....
När det gäller träd där har de verkligen gått över gränsen (bokstavligt!) och ni borde polisanmäla grannen.
En ypperlig ursäkt att ta till när man går förbi framåt sensommaren och syrenhäcken mystiskt har dött (host host roundup host) och grannen står och kliar sig i huvudet.. "jaaaadu, kan det vara såndär bakterios kanske, det har jag hört att syren kan drabbas av vettu.."
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, en timme (plus lite småregler om vittneskostnader). Så du har fel. Men ens om du haft rätt, varför dividera om den detaljen när poängen var att skydda sig mot onödiga kostnader om man förlorar?
Aha, du har rätt - fått det till mig att var och en står sina kostnader, och även alla domar jag läst har varit "var och en står sina kostnader" typ.

Sen är det ju en skillnad mellan "en" och "någon", någon timme kan vara betydande kostnader med tanke på advokaters timpris.... plus att ersättningen är motsvarande "rättshjälpsbiträde".

Men ja, en timme plus annats tjafs, det är en detalj i sammanhanget.

Jag undrar hur många får detta mot sig i en småmåls-dom?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
stjärnflickan stjärnflickan skrev:
De har alltså plantera en syrenhäck typ 20 cm från staketet? Den är ju alldeles för nära först och främst, syrenen är ju bredväxt och kommer att bli omöjlig att klippa från er sida. Ni hade ju en färdig häck på er sida? Varför dög inte det skyddet för grannen?
Dessutom syrener har börjat drabbas av syrenbakterios och mycket plantor håller på att dö för folk vet inte hur det ska skötas (på min gata byggdes nya hus 2000-2001 och vid varje port planterades ett buskage med tre olika buskar i olika höjder, varav ett var syren. Ca 5 år sedan började jag märka att flera syrener hade stora svarta fläckar på bladen och det blev värre för varje år och sedan blev det inga blad alls,hela grenar var döda. Nu finns bara en buske kvar, och egentligen mindre än hälften av den, och den håller på att välta när som helst. För några år sedan kom det rapporter från trädgårdsfolk inom media att syrenbakteriosen börjar komma och när jag jämförde buskar på jobbet (jobbade som trädgårdsmästare i 20 år) för två år sedan och märkte där också fläckar på bladen. I år har det varit diskussioner i många trädgårdsforum (speciellt på Facebook) eftersom mångas syrenbuskars blomning har skadats. Folk tror att det är frosten som har tagit knopparna, men så utspridd som det är tror jag inte riktigt att det är fallet. Så jag misstänker att grannens syrenhäck kommer inte ha så fin framtid....
När det gäller träd där har de verkligen gått över gränsen (bokstavligt!) och ni borde polisanmäla grannen.
Hur sprider sig sjukdomen?
Är det något man risker få med sig om man köper en ny syren köpt i butik?
Har nämligen en gammal på tomten som växer och är fin.
 
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Solklar polisanmälan! Vet folk som fått tusentals kronor för olovligt nedsågade träd.
 
Va fasiken :( människor är inte kloka. Snacka om att ”man ger den ett finger och de tar hela handen”..

Där hade min grannsämja rykt! Inte eg för att de gjorde något så dumt, utan just det där att.. man gav dem ett trevligt ”ja ni får ta bort det som hänger över..” när de frågade och man räknar lite i sitt stilla sinne att de tar nått extra.. runt ”tomtgränsen”.. även om det är på min sida, så att säga. Det är inget jag skulle tjafsat om även om jaginte uppskattar klippning på min tomt.. men skulle de då ta min temporära vänlighet och använda den till att makulera min häck/trädgård.. hade jag inte tagit det så väl - och jag är en tålmodig och ganska trevlig (kompromissar gärna’ person.

Hade de gjort nått tok av misstag, ja då hade jag blivit lite sur, men liksom.. inget mer med det.. misstag/olyckor sker. Men om de helt sonika nonchalerar det hela, gör som de vill.. och har mage att prata ”tillbaka” .. då hade jag blivit tokig.

Hade utan och tveka anmält det och krävt ersättning.. hade använt den ersättningen till en 3 meter hög och tjock thujahäck så jag slapp och se och höra den grannen.

Grr.. blir så arg på människor som tror de styr världen och kör över folk som ”ingenting”.. ömsesidig respekt ska det vara, inte ensidig..

Snacka om att de kastade grannsämjan åt helskotta.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Bo Rås och 9 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Sen är det ju en skillnad mellan "en" och "någon", någon timme kan vara betydande kostnader med tanke på advokaters timpris...
Jupp. Kan erkänna att jag uttryckte mig medvetet vagt då jag inte hade i huvudet om det var en eller två timmar. Men visste att det fanns en viss möjlig ersättning.

Vad gäller hur vanligt det är att man döms till att även betala motpartens kostnader så vet jag inte, men gissar att det proportionellt är ungefär lika vanligt som i vanliga mål. Dock gissar jag att det oftare görs upp i godo efter domarens förslag, och då är det nog vanligt att var och en får stå för sin ombudskostnad. Om man alls har någon. Att man företräder sig själv tror jag nämligen också är vanligare när risken är liten.
 
  • Gilla
Åse Togerö
  • Laddar…
Gyllenflint Gyllenflint skrev:
Vid ett samtal med grannen för en tid sedan fick jag frågan om det va ok att dom klippte de grenar av min häck samt plommonträd som börjar hitta sig över staketet/tomtgränsen vilket jag inte hade några invändningar mot då det rörde sig om enstaka tunnare trädgrenar och buskskott vilket inte kan skada växten i sig. Tänkte inget mer på detta eller . Nu är faktum att några dagar senare då vi lämnade huset och blev borta ett par timmar vilket inte hänt ofta sista tiden pga Sjukskriven och försiktighet mot Corona pga cancer operation med allt det innebär gällande immunförsvaret osv för ca 1 år sedan.. Har iaf grannen utan vidare och skrämmande lägligt gått över på min tomt och kapat tolv meter lummig grönskande häck och lämnat endast 12 stubbar efter de växande träd varav 4 va fruktträd. 3-9 cm och på god väg att framöver kunna ge frukt. Utöver detta även kapat en ca 10cm tjock gren på ett gammalt fruktbärande plommonträd 3 meter in på min tomt . Denna gren delar sig i två 6cm starka friska fruktbärande grenar vilken endast den ena vuxit max 40cm över staketet in på deras sida? Har konfronterat dem såklart och shockad velat ha ett svar på vad sjutton som hänt !! Eftersom det nu 30cm från staketet på deras sida planterats 12 meter blivande syrenbuskar istället vilket dom hann göra på samma gång, förstår jag att dom tagit sig rätten att för egen vinning ta ner häcken som annars tar både sol vatten och utrymme för deras planerade syrenhäck! [bild]
Dom har ingen bättre förklaring än att 'det blev fint' och att det va i vägen så dom inte kunde plantera sina små syrenplantor? Alltså plantera på sin tomt 30cm från gränsen eller närmaste gren eller staket som tillhör oss?

Undrar hur jag bör agera och om det finns någonting som ger honom rätten att göra såhär. Måste anmäla som jag ser det då jag vill ha det återställt till vad det innan till den grad det är möjligt vilket är massa arbete och pengar såklart. Bör man be en trädgårdsmästare om offert på detta för att ha en aning om vad jag ska begära ersättning för ? Tacksam för tips råd
Fortfarande ingen bild på hur det såg ut före besöket av grannen? Vore kul att se om det är som du säger å inte bara visa lite små stubbar!
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det är tyvärr inte så det fungerar.

Däremot är det lägre krav på sannolikhet i tvistemål som det här potentiellt handlar om. I tvistemål behöver man "bara" göra det sannolikt att det är som man påstår. Inte utom rimligt tvivel som i brottsmål.

Det är en juridisk avvägning som är svår att relatera till utan erfarenhet, men det är en aspekterna som faktiskt talar för TS i det här fallet. Särskilt i kombination med potentialen att grannen faktiskt medger sin handling.

Sen vet vi faktiskt inte vad grannen kommer att hävda när denne förhörs i anslutning till anmälan.
Ts kommer hävda att grannen sågat ner dem och därom föreligger ingen tvist. Grannen hävdar att han fått medgivande och Ts kommer då neka till att ha gett medgivande till den här massakern. Hur ska grannen då ens kunna göra sannolikt att han fått medgivande till något som Ts uppenbarligen kraftigt motsätter sig? Dessutom har ju grannen passat på medan Ts var borta, vilket ytterligare styrker att grannen inte kan ha antagits ha medgivande.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Hej
Läs mitt svar till den skribent som hade problem med sin BRF. Mycket i detta är relevant för ditt fall men det finns en skillnad och den är till din nackdel. Ord står mot ord här. Om du väcker talan mot grannen så är det för egenmäktigt förfarande och lyder under Brottsbalken. Då blir du Målsägande och grannen blirTilltalad. Men en åklagare avgör o det ska gå vidare. Om åkl åtalar så är bevisbördan på ditt konto så han kommer knappast att göra annat än att avskriva för systemet i Sverige är sånt att det är bättre för en åkl-.karriär att ha ett minimum av förlorade mål hellre än att låta domstolen visa upp rättssäkerhet i en process.( =Spar skattemedel). Du får en lapp att målet är nedlagt i avsaknad av bevis. Det är explicit DIN och inte på minsta vis grannens sak att bevisa något annat. Du är chanslös. Även om du kliver över åklagaren och väcker enskilt åtal så förlorar du av detta skäl och då kostar det multum för dig. Om du stämmer grannen och väcker en tvistemålstalan så är det samma problem och lika dyrt för dig. I Sverige har en medborgare inte ett uns av chans att vinna ett eget mål baserat på muntliga bevis knappt ens skriftligaga för staten har satt beviskraven så högt det någonsin går möjligen i syfte att spara skattemedel i domstolar som nu läggs ned då målen av naturliga skäl sjunker i antal. Under 40 års yrkesliv i svensk rättssäkerhet har jag ännu aldrig sett eller ens hört talas om att A. har vunnit ett enda mål mot B.som faller under frågan om God Tro. Det spelar ingen roll att du kan skaffa 20 vittnen. Du tappar målet i detta land på rättssäkerhetens rutschbana. Inte ens ett kontatly kan hjälpa dig. Då komemer tolkningsproblematiken in och självfallet en massa grann-påhitt att ni muntligen har avtalat om ditten och datten och då gäller grannens utsagor eftersom du inte kan stryka din talan på ett sätt som tvingar domstolen att stödja dig. Om du ännu inte tvivlar på den svenska rättssäkerheten så minns att FN upprepade gånger har begärt att Sverige ska inkorporera Barnkonventionen i svensk lag.( Barnens mänskliga rättigheter) Det gjorde Sverige inte förrän 1990. Och att Lag mot skattebrott kom decennier före Lag mot våldtäkt som ännu inte är bra. Så jag råder dig att plantera en snabbväxande Tujahäck som skymmer grannens odlingar men tillse att du på egen mark har rejält skötselavstånd mellan häcken och tomtgränsen utan att ens nudda hans tomtgräns och låt Tujan bli 6 meter hög. Samtidigt planterar du granar i häcken för de kan bli 30 meter höga och skymmer falskspelande grannars tomt utomordentligt men växer långsammare. Härligt frodig växtlighet som suger i sig CO2 som du i din egenskap av absolut miljökämpe förstås måste bidra till i fråga om CO2 problemets minskning. Detta är ett argument som
grannen får svårt att idissla och den dagen måste denne gynnare sätta sig i samma båt som du är i idag dvs hans talan måste kunna styrkas medan du kan sitta och dricka kaffe. Han har hela bevisbördan att du inte är miljöaktivist Han kan aldrig kräva av dig att ta bort växterna om de sköts . Idag har ni bevisligen en tvist av hans agerande bla ska du spara denna artikel där du klagar och alla foton och dokumentaion du har.. Om han dristar sig då din häck tar alla sol poch beslutar sig för att gå in och kapa ned som tidigare så är det lättare att styrka Ond Tro dvs du borde ha en mycket bättre sakställning den dagen oavsett vad jag anar i vilken gödselhög rättssystemet har landat i den dagen.

//B.
Tackar för bra information
 
Violina Violina skrev:
Plantera en thujahäck istället för den häck de klippt ner
Det beror på vilken sida om thujahäcken grannen hamnar. Jag tror dessvärre att grannen kapar den också.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Va fasiken :( människor är inte kloka. Snacka om att ”man ger den ett finger och de tar hela handen”..

Där hade min grannsämja rykt! Inte eg för att de gjorde något så dumt, utan just det där att.. man gav dem ett trevligt ”ja ni får ta bort det som hänger över..” när de frågade och man räknar lite i sitt stilla sinne att de tar nått extra.. runt ”tomtgränsen”.. även om det är på min sida, så att säga. Det är inget jag skulle tjafsat om även om jaginte uppskattar klippning på min tomt.. men skulle de då ta min temporära vänlighet och använda den till att makulera min häck/trädgård.. hade jag inte tagit det så väl - och jag är en tålmodig och ganska trevlig (kompromissar gärna’ person.

Hade de gjort nått tok av misstag, ja då hade jag blivit lite sur, men liksom.. inget mer med det.. misstag/olyckor sker. Men om de helt sonika nonchalerar det hela, gör som de vill.. och har mage att prata ”tillbaka” .. då hade jag blivit tokig.

Hade utan och tveka anmält det och krävt ersättning.. hade använt den ersättningen till en 3 meter hög och tjock thujahäck så jag slapp och se och höra den grannen.

Grr.. blir så arg på människor som tror de styr världen och kör över folk som ”ingenting”.. ömsesidig respekt ska det vara, inte ensidig..

Snacka om att de kastade grannsämjan åt helskotta.
Apropå thujahäck, man vill inte hamna på norrsidan av den, eftersom det blir väldigt mörkt under vintern, med långa skuggor. Thuja kan bli 6-8 m hög och växa upp till 40 cm per år.

Herregud vilket illdåd er granne har gjort, det är upprörande hur fult de har betett sig med flit!
Har er tomtgräns bestämts noga, finns det gränsmarkeringar, som man kan dra ett murarsnöre mellan?
Man bör inte plantera buskar närmare tomtgränsen än någon meter, eftersom de breder ut sig med åren när de växer på höjden. Samma gäller er grannes syrenbuskar, minst 1 meter från tomtgränsen. Man har rätt att kapa de grenarna, som sticker ut över tomtgränsen, har jag också hört. Från bondsyren kan man ta skott som har brett ut sig och plantera dem någon annanstans, vi gör så. Men att kapa grenar från ett plommonträd är grymt, de är ganska känsliga. Grannen måste vara psykiskt sjuk eller psykopat.
 
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.