Hemmakatten
Väldigt konstigt svar. Att ta reda på detaljplanen hör till varje köpares undersökningsplikt vare det skedde för två eller 20 år sedan.

Som sagt, alla småbostadshus och fritidshus har numera alla samma faktiskhetskod. Och det är fritt för medborgare att bosätta sig där de vill. Att kommunen inte understödjer det genom sämre infrastruktur, såsom inga gatlyktor, buss endast för skolbarnen, inget kommunalt vatten eller avlopp är en sak. Men att förhindra permanentboende, nej, det kan inte kommunen
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
harry73
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Tvärtom. Eftersom tillflödet har stoppats är det förstås torrt.
Här menar jag såklart vägdiket ovanför stoppet. Finns det inget vatten där, finns det inte heller behov av en trumma
 
Eriksgatan
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Väldigt konstigt svar. Att ta reda på detaljplanen hör till varje köpares undersökningsplikt vare det skedde för två eller 20 år sedan.
Hur kan svaret vara "väldigt konstigt" när det beskriver hur det gick till? Bara för att Du inte gillar hur det då gick till blir väl inte svaret fel? Jag diskuterar inte köparens undersökningsplikt, jag argumenterar inte om det och tråden handlar överhuvudtaget inte om det, så släpp det nu.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Med risk för att få en hel del mothugg och arga kommentarer och om jag har missat något av väsentlighet i denna tråd har jag en fråga som mynnar ut i en del synpunkter.
Ligger diket på grannens mark eller inte?
Om det gör det, är det då bara grannens problem?
Har inte övriga tomtägare en del ansvaret i att se till att detta fungerar,
Är det rätt att grannen ska låta övriga tomtägare utnyttja hans mark för sitt intresse?
Har grannen rätt till ekonomisk ersättning för detta?
Det bästa hade varit en diskussion om hur problemet kan lösas på bästa sätt.
Det är mycket värt att ha en bra relation till grannarna.
Jag är inte jurist eller lagkunnig men jag har åsikter om sunt förnuft.
Hoppas att det löser sig för alla inblandade.
Vill bara säga att grannen inte har blivit hörd eller fått uttrycka sina synpunkter.
 
Enligt vad jag läst i tråden så ligger det borttagna diket inte på tomten utan hör till vägområdet. Därmed faller övriga frågor.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Tack alla för ert engagemang! Det händer inte så mycket just nu eftersom det fortfarande är vinter och snö och man inte ser så bra. Kommunen har duckat allt ansvar och skickat vidare vår förfrågan om tillsyn av vattenverksamheten till Länsstyrelsen. De har i sin tur ännu inte svarat, men så fort något händer, kommer det här i tråden.

Under tiden tycker jag att Uffe A:s fråga ovan om "övriga tomtägares ansvar att se till att detta fungerar" är intressant. Inte juridiskt, det vet vi att de inget har, men "socialt"?
Har någon som läser om detta kanske några goda exempel där grannar gått samman och hjälpt varandra inom detaljplanerat område? Man kan läsa sig till att man oftast då måste bilda en dagvattensamfällighet och med tanke på hur lite tid och engagemang folk i allmänhet har idag (erfarenhet från vår nuvarande vägsamfällighet...) så tror jag inte att det finns några stora möjligheter att få till någonting sådant. Men någonting annat kanske man kan göra?
 
”så fort något händer, kommer det här i tråden”

Jaså.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Undrar hur TS klarade den regniga hösten?
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Det är snarare tvärtom. Det är den nyinflyttade grannen nedanför oss i fallriktningen som genom att hårdgöra försvårar för infiltrationen från hela området att passera vidare.runt om vår tomt och ifrån vår tomt. Alltså stannar avrinningen vattnet av, grundvattennivån höjs upp runt om oss och samlas på vår tomt. Gräsmattan har redan dött av syrebrist och den inredda källaren är nu hotad.

Detta har inte hänt tidigare och det har varit fler regniga höstar/vintrar under alla de år vi har bott här. Jag kan gärna ge mer detaljer om det behövs, men eftersom någon granne kanske läser det här kanske det försvårar för fortsättningen och om ändå ingen nappar på tråden med någon hjälp är det bara dumt. Frågeställningen är väl ändå generellt intressant.

Så skall vi ta hit någon? Vad bör denne mäta/pröva? Vem skall betala den kostnaden? Räcker det som bevis vid en ev.. tingsrättsförhandling o.s.v. - för man får ju inte vid ett nybygge försvåra grannarnas dagvattenavledning - eller? Hade de bara grävt 10 m till och lagt ned ett dräneringsrör när de ändå grävde överallt annars på tomten hade det inte funnits något problem. Nu sparade de in 2000 kr på ett par hundra tusen i markarbeten...
Jag vet att stadsbyggnadskontoren t.ex. kan neka inflyttning vid nybyggnation ifall inte dagvattenavledningen anses vara tillfredsställande löst så det är ändå något som borde tas på allvar.

Det är väl så att varje tomt ska ta hand om sitt vatten
det går inte bara att ignorera det bara för att man ligger i mitten eller i början eller i sluttet

alla ska se till att regna vatten leds till avlopp och inte till nästa tomt

Med vänlig hälsning,
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Undrar hur TS klarade den regniga hösten?
Flytväst och vadarstövlar :rofl:

Nej allvarligt:
Denna höst/vinter har varit värre än 2017/2018, vilken ändå var den regnigaste i mannaminne.
Så har inte TS flutit bort, så måste han/de ha löst dräneringen på något sätt nu.
Och det vore intressant att veta hur. Hör du det, @Eriksgatan?
 
Redigerat:
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Tack alla för ert engagemang! Det händer inte så mycket just nu eftersom det fortfarande är vinter och snö och man inte ser så bra. Kommunen har duckat allt ansvar och skickat vidare vår förfrågan om tillsyn av vattenverksamheten till Länsstyrelsen. De har i sin tur ännu inte svarat, men så fort något händer, kommer det här i tråden.

Under tiden tycker jag att Uffe A:s fråga ovan om "övriga tomtägares ansvar att se till att detta fungerar" är intressant. Inte juridiskt, det vet vi att de inget har, men "socialt"?
Har någon som läser om detta kanske några goda exempel där grannar gått samman och hjälpt varandra inom detaljplanerat område? Man kan läsa sig till att man oftast då måste bilda en dagvattensamfällighet och med tanke på hur lite tid och engagemang folk i allmänhet har idag (erfarenhet från vår nuvarande vägsamfällighet...) så tror jag inte att det finns några stora möjligheter att få till någonting sådant. Men någonting annat kanske man kan göra?
se till att du dränerar din tomt och kräv att grannen ovanför dig tar hand om sitt vatten, grannen nedanför dig har inget ansvar för att din tomt blir blöt och vill troligen inte att du skickar ditt vatten till deras tomt.
förstår inte hur du tänker att någon nedanför dig ska hantera ditt dagvatten? det är ditt ansvar att lösa ditt problem.

om alla ser till att lösa sitt vatten går det väl att få till samfällighet då det troligen sänker kostnaden för samtliga jämfört med individuella lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.