B
Tess90 Tess90 skrev:
Det kan man ju tycka är helt vanligt vett men den här människan verkar komma från en annan planet. Jag vägrar röra på sig. Frågan är om jag vinner en eventuell tvist baserat på ovan info.

Är röret inlagt i ledningskollen? Är det inte det så får den som lagt ner röret lite skylla sig själv….
 
B Boan skrev:
Är röret inlagt i ledningskollen? Är det inte det så får den som lagt ner röret lite skylla sig själv….
Tess90 Tess90 skrev:
Hej,

Jag bor i ett sjönära villaområde i södra Stockholm där vi har tillgång till sommarvatten. Vi har ett delat stort dubbelgarage med grannen där tomtgränsen går mittemellan garaget. Grannen har under våren asfalterat sin del av uppfarten och hans byggare lyckades då spräcka sommarvattenröret som legat under vilket märktes efter att asfalten lades(det började bubbla upp vatten ett par dagar efter).

Det dumma är att det rör som förstördes är mitt inkommande sommarvatten och grannen som jag är osams med sedan tidigare har nu mage och hävda att han inte har någon skyldighet att åtgärda röret och säger att jag får gräva upp min tomt och hitta en ny anslutning någon annanstans.

Vad gäller här? Jag har bett honom att återställa till ursprungligt skick, dvs att hans entreprenör får gå på sin ansvarsförsäkring (om det nu är en seriös firma) och att jag inte tänker lägga ner varken tid eller pengar på något han orsakat.

Han säger att röret ligger på hans tomt och att han inte behöver åtgärda det... All tips är uppskattat, främst vad jag har rätt till rent juridiskt.

Bifogar en bild på hur uppfarten ser ut. Det när numera en kantsten på tomtgränsen.[/QUOTE
Har du kollat med ditt försäkringsbolag? De brukar ha duktiga jurister eller kan hänvisa dig till någon så du får ett riktigt och rätt svar på din fråga.
 
Ligger vattenledningar inlagda på ledningskollen?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Är det bra jag som inte fattar detta med "sommarvatten"? Ser ju ut som ett villaområde där folk vill bo året runt! Är detta vanligt i 08-zonen kanske?

:thinking:

r0bertwh r0bertwh skrev:
Tess

Sluta nu att läsa denna tråden. För många som gissar och häver ur sig subjektiva tyckanden. De faktabaserade och nyttiga svaren kommer att drunkna i resten. Du behöver:
1. Ta reda på och ta fram fakta
- vem äger röret?
- vem förser dig med sommarvatten?
- vad säger föreningens stadgar?
- vad säger ev servitut?
- vad säger detaljplan?

2. Denna fakta tar du sedan till en fysisk person som kan tolka den och översätta den till dina rättigheter och andras skyldigheter.

3. SEN kan du börja fundera på vilka åtgärder som ni tycker är lämpliga, inte vad Bittergrinburk58 häver ut sig efter 5 stycken 2,8:surprised:r en kväll efter att dom äntligen börjar bita och självförtroendet stiger bakom skärmen.

Lycka till!
 
Karlia
T Timmerkramare skrev:
Är det bra jag som inte fattar detta med "sommarvatten"? Ser ju ut som ett villaområde där folk vill bo året runt! Är detta vanligt i 08-zonen kanske?

:thinking:
Skulle nog säga att sommarvatten inte är ovanligt i villaområden. Jag har (radhus ganska centralt i mellanstor stad), samma vatten som från kranen men enbart kallt. Vänner vid sjö har sommarvatten från sjön.

Gemensamt är att det är för att vattna i trädgården, avstängt vintertid då ledningarna ligger ytligt.
 
T Timmerkramare skrev:
Är det bra jag som inte fattar detta med "sommarvatten"? Ser ju ut som ett villaområde där folk vill bo året runt! Är detta vanligt i 08-zonen kanske?

:thinking:
Poängen med sommarvatten är att det är mycket billigare än det kommunala dricksvattnet. Därför kan du använda det till exempel till att vattna gräsmattan eller fylla poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.