Anna_H Anna_H skrev:
Du ska inte behöva gå kommunens ärenden, det är olagligt att elda sopor, ring dem och låt dem sköta det.
Du har såklart rätt här, men... Det är kanske inte riktigt rätt väg att gå om man ska försöka vårda någon typ av grannsämja. Då tror jag mer på en rak, vänligast möjliga, konfrontation -även om grannen är ett riktigt r*vhål som inte verkar förstå att man inte eldar sopor på tomten.
 
K Klabbarparn skrev:
Du har såklart rätt här, men... Det är kanske inte riktigt rätt väg att gå om man ska försöka vårda någon typ av grannsämja. Då tror jag mer på en rak, vänligast möjliga, konfrontation -även om grannen är ett riktigt r*vhål som inte verkar förstå att man inte eldar sopor på tomten.
Jag säger tvärtom, vill man ha grannsämja låter man kommunen förklara reglerna.
 
Det är en ung kille, han är hjälpsam och snäll, så jag kommer att ge honom en chans om jag kan hitta ett bra tillfälle att prata med honom,men man drar sig ju för att klaga
Om inte det hjälper så kommer jag att gå vidare med saken
 
  • Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
A
Varför elda sopor? Har ni ingen som hämtar dem? Typ en sopgöbbe
 
Det är nog inget man får lägga i tunnan skulle jag tro, det är nog sånt som borde köras till tippen
 
A
Jaja ok en latmask. tråkigt och dumt !
 
Är det eldnings-vecka? Fråga kommunen, hitta rätt personer och beskriv hur och när grannen eldar. Vad luktar det? Plaster eller annat kemiskt? Antagligen förbjudet...
 
tycker åxå det låter vettigt att prata med honom, är han vettig förstår han att du stör dig på det, tror att många gör saker de inte reflekterar över att det ska störa någon, de tänker inte på det... rätt framfört så behöver det inte bli till en konflikt, typ att "jag tycker det är obehagligt med rök, så det vore bra om du inte eldade som du gör"... funkar det inte alls så får man så klart gå vidare...
 
Frågan är ju vad han eldar, och hur känslig TS är. Det är ju inte omöjligt att han bara eldar trä och papp, det kan ryka rejält om det är blött och jag vet av erfarenhet att folk har svårt att förstå att vit tjock rök (exempelvis) inte behöver betyda att man eldar plastmöbler och kattungar typ, det kan vara vått trä.

.:Den där killen i artikeln däremot, som eldar laptops och batterier.. ibland undrar man ju..
 
H
Har själv en betong ring som jag eldar i.
Dock så bor jag på landet så ingen som bryr sig.
Så eldar jag bara brännbart.
Trä papp osv.
Resterande kör jag till åvc med.

Brukar elda ibland för att det är lite mysigt att elda, oftast vintertid dock
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag säger tvärtom, vill man ha grannsämja låter man kommunen förklara reglerna.
Då ska jag inte låta dig lösa eventuella konflikter!
Men om jag vill förvärra en liten konflikt då ska jag följa dina råd direkt! :D
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.