Contrefort Contrefort skrev:
Huruvida altanen kräver bygglov eller inte påverkar inte vilka krav som ska uppfyllas vad gäller till exempel olägenhet för granne. Att bygglov inte krävs är alltså inte samma sak som att man får göra hur man vill. Det kan alltså finnas skäl för byggnadsnämnden att ingripa om altanen innebär en betydande olägenhet. Det är däremot ganska sällan som något gör det.

Vad gäller grannsämjan är det svårare. Se över så du är säker på att ni inte själva har något olovligt på er fastighet om ni ska anmäla. Det är inte ovanligt att folk anmäler tillbaka som hämnd.
Tack för svar och kloka råd!
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
M Malin343 skrev:
Hej, jag har en litet problem som jag inte vet hur jag ska gå vidare. När vi köpte vårt hus fick vi reda på att grannen ska bygga en tillbyggnad. Det visade sig att denna är en attefallstillbyggnad så bygglov behövdes ej. Jag har pratat med säljaren och de har inte skrivit på något. Grannen hade skickat in ritningar till kommunen för tror en bygganmälan krävdes och där står det att utbyggnaden är 6 meter från vår tomtgräns (jag bad om handlingar efter att bygget var uppfört). När det var uppfört reagerade jag på hur nära vår tomtgräns det står. Tillbyggnaden är närmare än 4,5 meter från vår tomtgräns. De har också på baksidan byggt en altan som sträcker sig från deras hus hela vägen ut till tomtgräns (längre än 3,6 meter från deras hus). Till detta har de också placerat en jacuzzi intill tomtgränsen vilken de badar i sent och gapar. Så all deras sociala trädgård har de placerat oerhört nära oss. Vad hade ni gjort i mitt fall? Det är ju heller inget kul att vara totalt ovän med sin granne. Tacksam för svar och reflektioner! // Malin
Begärde du ut alla handlingar i ärendet? Har grannen fått slutbesked för bygget? Krävdes det inmätning för att slutbesked skulle godkännas? Isf borde kommunen upptäckt att tillbyggnaden inte överensstämde med anmälan. Hur nära er fastighet bedömer ni att tillbyggnaden är?
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Begärde du ut alla handlingar i ärendet? Har grannen fått slutbesked för bygget? Krävdes det inmätning för att slutbesked skulle godkännas? Isf borde kommunen upptäckt att tillbyggnaden inte överensstämde med anmälan. Hur nära er fastighet bedömer ni att tillbyggnaden är?
Hej, ja jag kontaktade kommunen och fick ut en riktigt som visade på vart utbyggnaden skulle vara och att det är sex meter till tomtgränsen (vilken inte stämmer). Hon på kommunen bara sa att den är en attefallstillbyggnad inget mer.
 
M Malin343 skrev:
Ja jag har funderat på det men mannen här hemma är ganska emot då grannsämjan efter det kommer vara katastrof
Gör en anonym tillsynsanmälan, grannnen lär misstänka er dock
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Men om man skall överväga att anmäla. Då bör man titta lite på hur negativt det är med avståndet. Hur stor skillnad gör det om avståndet är 3,5m istället för 4,5m?

Det är lätt att man stirrar sig blind på att någon bryter mot reglerna. Men hur påverkar det?
 
  • Gilla
robber och 2 till
  • Laddar…
Speciellt om det är ca 4,5 m till tomtgräns mot planerade 6 m.
 
B
Dum fråga, men du är säker på gränsen mellan tomterna? Ibland står ju inte staket i fastighetsgränsen.

Tänker lite på mina föräldrars grannar som bråkade med mina föräldrar om fastighetsgränsen. När lantmäteriet var klara med sin utredning fick de bråkade grannarna flytta tillbaka stänglen 4-5m...
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Dum fråga, men du är säker på gränsen mellan tomterna? Ibland står ju inte staket i fastighetsgränsen.

Tänker lite på mina föräldrars grannar som bråkade med mina föräldrar om fastighetsgränsen. När lantmäteriet var klara med sin utredning fick de bråkade grannarna flytta tillbaka stänglen 4-5m...
Ja är säker för det finns tomtpinne
 
  • Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
Har ni pratat med grannen om att de stör er sent på kvällarna? I bästa fall kanske det går att få dem att visa mer hänsyn. Om inte så finns det väl inte så mycket grannsämja att värna om. Du har troligen ett case om attefallaren är felplacerad - det kan bli dyrt för grannen.
 
  • Gilla
Malin343 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om man skall överväga att anmäla. Då bör man titta lite på hur negativt det är med avståndet. Hur stor skillnad gör det om avståndet är 3,5m istället för 4,5m?

Det är lätt att man stirrar sig blind på att någon bryter mot reglerna. Men hur påverkar det?
Kan hålla med dig men jag skulle istället vända på det. Ställ ert attefallshus rätt. Det är inte speciellt svårt. Sikta på 5m så finns 50cm marginal.
 
Eftersom grannen ändå lär lägga ihop ett och ett om du anmäler deras tilltag så fråga dig vad du själv är ute efter.
Vill du ha byggnaden flyttad , vill du ha lugn och ro osv så har du förhandlingsläge för att nå ditt mål. Står attefallshuset på plintar eller är det en riktig grund. Fråga dig själv också om du vill bygga något nu eller i framtiden som innebär att du kan räkna med förhinder från grannen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.