Nissens
H hempularen skrev:
Var det möjligen en bygglovsfri byggnad, attefall? Det är helt olika regelverk.
Nej, tråden handlar om bygglov, så det är det jag skriver om.
 
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Sist jag skulle ha bygglov frågade jag om jag skulle be om godkännande men de sa att kommunen gör det hellre själva. Det måste gå till alla registrerade ägare och det blir enklare för dem att göra det själva. Då vet de att det gått till alla, vet att det som kommer i retur är från rätt person (och inte jag som varit kreativ med signaturerna) och de slipper försöka tyda mina och alla andras olika sätt att formulera godkännande.

Däremot när vi gjorde en attefallare fick vi ordna det själva med berörda grannar.
Olika kommuner gör olika tydligen. I mitt fall var det ingen attefallare.
 
Nu var det ett tag sedan jag sökte bygglov för något, men när vi gjorde det stod det i instruktionerna att om vi ville söka lov för något som låg närmare tomtgräns än 4 meter, och/eller inte följde detaljplan, underlättade vi processen genom att i förväg inhämta tillstånd från berörda grannar. Ville vi inte göra det skulle kommunen skicka ut grannhöranden.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Olika kommuner gör olika tydligen. I mitt fall var det ingen attefallare.
Frågan är väl lite om kommunen gör fel, om de nöjer sig med granneyttranden som samlas in av den sökande. Om det blir giltigt. Å andra sidan. Om alla godkänt bygget, så kommer ingen att överklaga bygglovet senare. Så giltigheten blir aldrig prövad.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Nu var det ett tag sedan jag sökte bygglov för något, men när vi gjorde det stod det i instruktionerna att om vi ville söka lov för något som låg närmare tomtgräns än 4 meter, och/eller inte följde detaljplan, underlättade vi processen genom att i förväg inhämta tillstånd från berörda grannar. Ville vi inte göra det skulle kommunen skicka ut grannhöranden.
Det var vanligt i min kommun då jag byggde men efter att kommunen fick backning från länsstyrelsen sköter kommunen detta idag.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H hempularen skrev:
Frågan är väl lite om kommunen gör fel, om de nöjer sig med granneyttranden som samlas in av den sökande. Om det blir giltigt. Å andra sidan. Om alla godkänt bygget, så kommer ingen att överklaga bygglovet senare. Så giltigheten blir aldrig prövad.
Öööh, det är knappast mindre giltigt oavsett. Det viktiga är ju att rätt personer signerat granneyttrandet. Man är ju rätt korkad om man förfalskar namnteckningarna, det lär ju uppdagas…
 
Nissens Nissens skrev:
Öööh, det är knappast mindre giltigt oavsett. Det viktiga är ju att rätt personer signerat granneyttrandet. Man är ju rätt korkad om man förfalskar namnteckningarna, det lär ju uppdagas…
Ja, om allt går rätt till så ska det ju inte spela någon roll om de eller du bett "Nisse" skriva på papperna, kan man tycka.

Men de finns ju en risk att grannen skriver på något efter ett par supar. Sen får man bygglov och plötsligt påstår grannen att det inte alls är hans underskrift. Eller valfri annan story som gör att underskrifternas giltighet kommer ifråga. Eller att du ordnar underskrifter med grannen som äger huset tillsammans med frun som inte skrivit på. Eller eller....

Alltså är det klart enklare för kommunen att begära in yttrande. Det räcker ju med ett enda ärende som det blir problem med så kostar det kommunen mer än utskicken kostat i några decennier.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
harry73
D Daniel Barnaniel skrev:
om du ska uppföra en byggnad närmare än 4,5 meter mot tomtgräns till granne behövs alla lagfarna ägares skriftliga medgivande. Kommuner som hittar på egna regler har för övrigt fel, dom ska utgå från pbl.
Nej, det stämmer inte. Vid bygglov behöver grannarna inte ge godkännande och har inte en vetorätt mot bygglovet. Men om bygget inte följer detaljplan eller om området inte är detaljplanerat, ska alla grannar underrättas och ha möjlighet att yttra sig om bygglovet.
Även när vi och våra grannar skulle byggas, fick vi inhämta grannarnas underskrifter på en bygglovsritning. Men det enda det betyder, är att grannen har informerats om bygglovsansökan och fått möjligheten att yttra sig. Det räcker alltså att grannen skriver på ritningen och skickar ett yttrande till kommunen, eller att de skriver att de inte har synpunkter.
När bygglovets beviljas, ska alla grannar igen informeras. detta ska göras av kommunen, och då börjar överklagandetiden.
Men det finns redan ett antal proffs som skrev i princip samma sak. Kan bara tycka att det är dumt att börja argumentera emot @MetteKson när det handlar om bygglovs, istället för att lära sig något (och eventuellt ställa en följdfråga)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, om allt går rätt till så ska det ju inte spela någon roll om de eller du bett "Nisse" skriva på papperna, kan man tycka.

Men de finns ju en risk att grannen skriver på något efter ett par supar. Sen får man bygglov och plötsligt påstår grannen att det inte alls är hans underskrift. Eller valfri annan story som gör att underskrifternas giltighet kommer ifråga. Eller att du ordnar underskrifter med grannen som äger huset tillsammans med frun som inte skrivit på. Eller eller....

Alltså är det klart enklare för kommunen att begära in yttrande. Det räcker ju med ett enda ärende som det blir problem med så kostar det kommunen mer än utskicken kostat i några decennier.
Det går väl att gå över till grannen och bjuda på supar även om kommunen sköter administrationen. Underskrifter kan också missas oavsett.

Men de gör väl lite olika i olika kommuner.
 
Jag är jättetacksam att grannarna behöver skriva under. Det är ju ett skydd för grannarna. Vår numera f d granne (som jobbade på byggnadsnämnden..) godkände sitt eget dubbelgarage 1 m från vår gemensamma tomtgräns. Tack och lov upptäcktes det att vårt samtycke saknades innan de började bygga och bygglovet revs upp.
 
M AC Skoog skrev:
Jag är jättetacksam att grannarna behöver skriva under. Det är ju ett skydd för grannarna. Vår numera f d granne (som jobbade på byggnadsnämnden..) godkände sitt eget dubbelgarage 1 m från vår gemensammare tomtgräns. Tack och lov upptäcktes det att vårt samtycke saknades innan de började bygga och bygglovet revs upp.
Lite OT, men jag blev nyfiken på vad som hände med personen som tagit sig friheter?
Blev det några andra påföljder förutom att bygglovet revs upp?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte om det blev några påföljder. Stadsarkitekten pudlade, men jag kan inte minnas om grannen ens brydde sig om att be om ursäkt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.