E elmont skrev:
OCH skulle det vara så att internetuppkopplingen försvinner så är jag inte så orolig, jag har även ett liv utanför datorn. Jag tycker faktiskt att det är lite tragiskt att så många tycks leva sina liv genom en fejkad "onlinevärld". :cry:
Härligt, korka upp en öl, nu är det fredag och vi kan dra iväg tråden till nya filosofiska dimensioner.
Vad är ett riktigt liv? Är det riktigt liv att somna framför en TV till malande serier? Att träffas för att spela poker? Att förlora sig ett par timmar i en god bok, är det ett riktigt liv?
 
  • Gilla
Ganescha och 3 till
  • Laddar…
Kanske umgås med levande människor som inte gömmer sig bakom en skärm. Visserligen uppstår då "problemet" med att det inte är lika enkelt att "frisera" sin "tillvaro" för att impa på sin omvärld ;)
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Vilken tur att man inte behöver bry sig, sitter med ett ADSL som fungerar mer än väl och jag skiter högaktningsfullt i vad mina barn får när dom en gång i framtiden säljer huset (y)
Och vad gör du när kopparledningen går sönder och Telia väljer att inte laga? Eller helt enkelt väljer att avveckla den?

Kopparn är på väg att fasas ut, tro inget annat.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
E elmont skrev:
OCH skulle det vara så att internetuppkopplingen försvinner så är jag inte så orolig, jag har även ett liv utanför datorn. Jag tycker faktiskt att det är lite tragiskt att så många tycks leva sina liv genom en fejkad "onlinevärld". :cry:
Dock brukar det vara de som skriver så. Som har mest problem ;)

MR 17.275 inlägg på BH :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
faf och 5 till
  • Laddar…
R
E elmont skrev:
Kanske umgås med levande människor som inte gömmer sig bakom en skärm. Visserligen uppstår då "problemet" med att det inte är lika enkelt att "frisera" sin "tillvaro" för att impa på sin omvärld ;)
Ojdå, här var det till att ha fördomar. Så bara för att man inser att en fast förbindelse är mer eller mindre en nödvändighet i framtiden och att det enda egentliga alternativet då är fiber så har man inget umgänge?

Det säger nog mer om dig än "oss" ;)
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Kopparn kommer säkert att fasas ut men så länge det inte är nått problem får den naturligtvis finnas kvar. Och den dag den försvinner kommer jag helt säkert bli erbjuden ett trådlöst alternativ. För mig är det inga problem, jag levde ett fullödigt liv redan på den tiden man använde ett 56 kbit/s modem.
 
R
E elmont skrev:
Kopparn kommer säkert att fasas ut men så länge det inte är nått problem får den naturligtvis finnas kvar. Och den dag den försvinner kommer jag helt säkert bli erbjuden ett trådlöst alternativ. För mig är det inga problem, jag levde ett fullödigt liv redan på den tiden man använde ett 56 kbit/s modem.
Visst, det finns ju mycket man kan leva "fullödiga" liv utan. Folk led väl inte nämnvärt innan vatten och el drogs in heller.

Din internetförbindelse kommer i.a.f. att vara mycket sämre än för de med fiberanslutning, så långt måste vi ändå vara överens. Om det sedan spelar någon roll för dig eller inte kan ju ingen annan svara på.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo tjena, 25000 räcker ju i evighet...
Om man betala säg 400kr i månaden så räcker det i 60 månader som är 5år.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Värdet på huset sjunker ju lätt 50000:- utan fiber.
Hur kommer det sig då att hus utan fiber säljs på budgivning till högre pris än utgångspris?
 
S SueCia skrev:
om du har bott i huset sen det var aktuellt med fiber har du då alltså isåfall tackat nej? Isåfall hoppas jag att dom inte drar fram fiber till ditt hus för under 100 k så länge du bor där...

Detta är inget personligt mot dig, jag hoppas att detta händer alla som tackar nej till fiber.
Det känns lite som en utpressningssituation. Dra in fiber nu annars kommer det är kosta dig 100 000-tals kronor och ditt hus sjunker i värde med minst 50 000! Och trådlöst fungerar inte och kopparnätet kommer att läggas ner snarast!
Kan ju vara sant, men jag vill inte lägga ut 20 000 minst på nåt jag inte behöver och inte vill ha. Jag kan ta en liten prisnedsättning på huset om/när vi säljer i så fall.
Vi sålde för övrigt ett hus nyss utan fiber. Gick förvånansvärt bra och vi fick vad vi ville ha för det.
 
R RoAd skrev:
Och vad gör du när kopparledningen går sönder och Telia väljer att inte laga? Eller helt enkelt väljer att avveckla den?

Kopparn är på väg att fasas ut, tro inget annat.
Då kopplar man upp sig på annat sätt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
R
A Andy78 skrev:
Då kopplar man upp sig på annat sätt.
Nu är ju ADSL en antik teknik så ett 4G-abonnemang kan nog i många fall ersätta det på ett hyfsat sätt. Dock är det inte en dedikerad förbindelse så alla delar på samma kapacitet med allt vad det innebär. I övrigt ser jag inga andra alternativ än just fiber.
 
I mitt kontrakt med Telia står det att inkoppling ska ske i Juni 2019 men senast 31/12-19.
Senast jag pratade med dom så fick jag inget datum alls. Kundtjänst yrade om "kanske någon gång under 2020..." Är inget alternativ med 4-5G om dom inte har flat rate. Bara en uppdatering på ett spel kan vara 50-60 eller mer GB
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
hsd
A Andy78 skrev:
Hur kommer det sig då att hus utan fiber säljs på budgivning till högre pris än utgångspris?
Lågt utgångspris :thinking:
 
hsd hsd skrev:
Lågt utgångspris :thinking:
Eller så kan det ju vara så att fiber eller ej inte påverkar priset alls.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.