Karlia Karlia skrev:
Klippa häck som delas med granne, då kanske du ska prata med granne först. Höjd och form går ju att diskutera.

Övrigt - grannar skvallrar, oskickligt av dem att göra det så din fru hörde. Släpp det, glöm, låtsas att ni inte hört. Trädgårdsarbete kan väsnas så länge det inte är för sent eller för tidigt får grannar stå ut med det.
Bra skrivit
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
B
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Förstår din frustration, men jan tycker att du ska fundera på vad som är viktigast för dig och din familj i det långa loppet. Är det att ha en bra och fungerande relation med grannarna eller är det att få hävda din rätt att köra dina maskiner när det passar dig. För mig är valet klart. Jag skulle prioritera trevlig grannsämja alla dagar i veckan.
Bjud in grannarna på en fika. Nämn INTE att din fru hört grannarna prata. Prata om att ni jobbat lite i trädgården och nämn vad ni gjort. Säg att ni hoppas att grannarna inte blivit störda och be dem säga till om de blir störda alternativt fråga om det är någon tid som passar bättre för bullriga maskiner.
Man kanske helst skulle vilja be folk dra åt helvete, men det blir olidligt i längden och man kan glömma förmåner som att få hästgödsel eller att bli inbjuden på en öl eller fika.
Lycka till.
 
  • Gilla
smh och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är villalivets charm, alla har synpunkter på sina grannars beteende. Var glad för att de inte kommer och knackar på din dörr varje gång de känner något. Livet skulle bli outhärdligt.

Sen kan det ju vara bra att försöka lägga användningen av ljudliga utomhusmaskiner på dagtid, t ex 08-17 på vardagar eller 10-16 på helger så irriterar man sina grannar minst. Och hålla nere antalet timmar och tillfällen.

Jag har en ny granne som klippte sin gräsmatta med en liten tvåtaktstrimmer i 10 h under helgen. Detta upprepades. Någonstans där rann bägaren över för flera av oss grannar och vi bad honom köpa en lämplig gräsklippare för ändamålet. Ibland behövs tydlig kommunikation.
Visst är det så kanske idealet ser ut.

Men man ska inte räkna med att man inte irriterar någon. Det finns folk som jobbar olika tider. Kom själv hem vid 8 och skulle sova och då börjar livet.

Dock inget jag klagat på eller anklagat och själv har jag klippt gräsmatta 19-20 tiden.

Vi alla jobbar olika tider och har man 3st barn. Som även jag har så kan man göra än mindre på rätta tider. Men det är ju inget många förstår sig på! Tar man semester från jobbet eller jobbar oregelbundet kan ju inte barnen vara på förskola. Se bara på den stora debatten här på forumet som dock delar sig på ungefär 50/50. Sist men inte minst alla har inte mor och farföräldrar som kan hjälpas åt att ta hand om barnen och det är inte så enkelt hitta en nanny heller!
 
  • Gilla
ostergransjo och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Bobobo skrev:
Fast varför ska grannes eventuella grillkväll ha företräde framför att fixa med trädgården? Har man barn och jobbar så finns det oftast bara kvällar och helger. Fram till 20 tycker jag absolut det är ok att väsnas och i undantagsfall även fram till 22. Att köra maskiner på lunchen är en icke-fråga och är självklart helt ok.
Ts - ignorera tanten bara och försök att släppa det.
Tja, om man inte förstör grannens kväll, så kanske grannen inte förstör din kväll en annan gång.
Det är trevligare, eller hur?
 
O
S seniorkonsult skrev:
Varför inte bara tala om att ni kommer att klippa häcken och det kommer att väsnas. Då kommer kanske synpunkter på hur det blir klippt mm.
Ja jag reflekterar mycket över det nu och ja jag kunde ju sagt till. Samtidigt är det jag beskurit på toppen det som hade vuxit sig vilt och har gjort häcken jämn och i nivå hela vägen längst toppen. Den är alltså fortfarande lika hög som när vinter över. Bara det att partierna som stuckit iväg på höjden beskurits och den vildvuxna sidan som är mot vår trädgård har vi beskurit för att den ska kunna växa sig tät och jämn. Istället för trasslig och gles.

Så, ja de kanske gillade den vildvuxen och stökig på toppen? Jag kan ju tycka att eftersom det är ett välvårdat villakvarter så vill jag att min häck ska spegla det i övrigt städade intryck och då häcken nu är mitt ansvar.
 
Nissens
O order66 skrev:
Ja det är bra med detta perspektivet också. Absolut att det kan ha stört (kompostkvarnen användes mellan kl. 15-16 en vardag och kl. 11-12 en vardag, den elektriska häcksaxen kan ha körts runt 19-tiden någon vardag så absolut att jag ska tänka mer på det.

Men med all respekt till ditt resonemang, i detta fallet skulle hänsynen i så fall även visats mot oss och att hon pratat med oss personligen kan jag tycka.

Jag tänker absolut inte väsnas sent på kvällen men jag tänker heller nu aldrig få för mig att fråga henne om lov om jag får arbeta i min trädgård.
Folk pratar alltid, det kan man ju inte påverka annat än med att ha bra relationer med grannarna. Det påverkar ju skvallret oxå. :)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Låtsas som att du inte vet vad som är sagt till din fru. Prata med grannarna och säg att ni försöker iordningställa, så att allt blir välskött. Fråga om de tycker att det har varit störande. Tror att det kan bli en dialog på normal nivå då. Håller med om den som skrev begränsa tiden. Inte roligt att sitta ute vid middagstid och kväll och höra trimmer eller kompostkvarn. Hur gör andra i kvarteret?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Hej!

Lite funderingar om vuxet beteende. Både kanske från min egen sida och grannens:

Vi har precis köpt ett hus i klassiskt villakvarter där de flesta verkar vara ”färdiga” med sina trädgårdar.

Vårt hus har bebotts av en änka som inte haft trädgården som prio de senaste 20 åren. Så jag har tagit tag i det en del under sommaren. Bland annat en stor häck mot grannen som vuxit sig vild.

Denna har jag beskurit med en häcksax. Säljaren sa att häcken är planterad av henne och att grannen tagit hand om sidan mot sin trädgård.

Sen vi flyttade in har jag klippt den en gång i våras och nu som sagt börjat klippa den på toppen och sidan mot vår trädgård. Med tre små barn är det inte så enkelt att jag kan få tid till att avsluta alla projekt under samma dag. Så det strös ut när jag har tid och pågår under dagen så långt som jag hinner och det inte är allt för sen eftermiddag.

Jag fick även en kompostkvarn som jag kört under 1 tidig eftermiddag och under 1 lunch (jag jobbar hemma). Visst den låter fan, men spar mig en hel del tid i och med att jag slipper köra så mycket till tippen. Men jag drar mig verkligen för att använda den.

Hur som helst, när jag jobbat klart idag kom min fru in från trädgården och var jätteledsen och upprörd. Hon hade då stått vid vår odling och hört grannens fru prata om oss med en annan granne. Bland det hon hörde var att vi :

1. ”kör kompostkvarnen och häcksax sent på kvällarna”. Kompostkvarnen har jag som sagt knappt hunnit använda och de två gångerna jag hunnit köra den har varit dagtid. Häcksax kan ha hänt att jag kört med lite väl sent på eftermiddagen. Men jag tänker att alla gör vi fel ibland. Men samtidigt har de inte klagat till oss så vi har ju inget vetat att det då har stört. Det var liksom inte klockan 22 på kvällen. Snarare runt 19-tiden.

2. Att jag ”skriker på mina barn och försätter dem i fara när jag jobbar i trädgården.” Ja vem ryter inte på en femåring och en treåring som vägrar sluta bråka om vem som ska hoppa studsmattan? Jag älskar mina barn, men fan ibland blir man bara så jävla trött på dem. Speciellt om man vill försöka få något gjort i trädgården och köper studsmattan just för att de ska ha något kul att göra när vi behöver fixa. Deras säkerhet kan jag garantera som förälder, annars tänker jag mig att grannfrun kan ringa socialen.

Jag blev ju såklart rätt paff eftersom hon för några månader erbjöd sig att ge oss fint hästgödsel då hon har häst. Men ja det är väl ingen chans att få det gödslet nu. Det ska tilläggas att ingen klagade när vi beskar häcken i våras.

Så hur ska man agera med sånt här. Jag vet inte om grannens fru vet att min fru hörde. Min fru blev jätteledsen för när vi väl köpt vårt drömhus så ska vi begränsas i att renovera och göra det fint samt att det pratas skit om oss istället för att ta det direkt med oss.

Jag blir lite Svensson och vet inte om jag ska gå över och i efterhand säga ”ja ursäkta vi började beskära häcken som vi nu äger och vi kanske skulle frågat er först och gjort er medvetna om att vi vill göra vår tomt fin”?

Vi pratade med våra andra grannar som är jättefina och de har helt förståelse både att man har barn och vill ordna i sin trädgård.

Hur ska jag på ett vuxet sätt hantera detta? Jag har kanske gjort fel i att inte säga till att vi ska fixa häcken som är satt av vår förra ägare. Har jag missat något lag/regel för vad som gäller?

puh… skönt att bara ventilera sig lite annars.
Sluta skrik på ungarna för annars kanske grannen gör en orosanmälan till socialen
 
Det finns ett bra medel för att hantera situationen, något som du kan hitta både i bygghandeln och i flera andra butiker … eller tom blanda ihop hemma. Du värmer upp medlet, applicerar det på grannen, låter det verka i 10-15 minuter och sedan kommer du att märka att grannens beskhet sakta försvinner.

Medlet kallas ’fika’, innehåller en kopp kaffe och en kanelbulle samt inbegriper att du bjuder in grannen till dig för att lära känna dem, berätta lite om er själva, era ambitioner med trädgården och uppriktigt hoppas att ni inte stört dem på något sätt med allt fixande i trädgården.

Det handlar inte om att vara ’looser’ som ger efter för grannens klagande utan det handlar om hur ni formar situationen så att ni trivs och känner er nöjda. Ni har allt att vinna på att minska spänningen er emellan … och gör det direkt (på gamla surdegar fungerar fika inte lika bra).

Ge fikat en chans … och om det inte fungerar med kaffe första gången så pröva med te & scones. Fungerar inte det heller så har ni gjort vad ni kan … och därefter så får du agera ’gås’ och låta klagandet ’rinna av er’ …
 
  • Gilla
order66
  • Laddar…
Det är bara att strunta i grannen nu har ni ägnat alldeles för mycket negativ energi på henne. Klipp häcken dagtid eller senast 17. Samma sak med kompostkvarnen. Snart har grannarna barnbarn som väsnas i trädgårdar och ni har tonårsbarn som bara sitter i sina rum.
Ang störande ljud så är det ju ganska irriterande med en maskin under middagstid och det är väl från 17 småbarnsfamiljer och framåt .
Och försök inte jobba i trädgården samtidigt som barnen leker för de känner på sig att ni inte har tid med dem och göra allt för att få uppmärksamhet. En jobbar och en drar iväg med dem till en lekpark, lugnast för alla.
Ha det så bra i nya huset och tyvärr man väljer hus men inte grannar.
 
  • Älska
order66
  • Laddar…
O
M Maria M skrev:
Låtsas som att du inte vet vad som är sagt till din fru. Prata med grannarna och säg att ni försöker iordningställa, så att allt blir välskött. Fråga om de tycker att det har varit störande. Tror att det kan bli en dialog på normal nivå då. Håller med om den som skrev begränsa tiden. Inte roligt att sitta ute vid middagstid och kväll och höra trimmer eller kompostkvarn. Hur gör andra i kvarteret?
Det kan klippa gräsmattor runt 20-tiden, det ligger stora åkrar runt om med maskiner som kan göra mycket sent. Det finns de som sågar, smäller borrar på helger. Någon har ett larm som tjuter någonstans titt som tätt sen vi flyttade in. Jag skulle säga att det är vad jag förväntade mig kring villa-ljud. Återigen kompostkvarnen kan jag förstå, men i ett begränsat ingrepp som häcken och att mala ner saker någon stund då och då är kanske att tänja på gränsen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Ditt inlägg är mer eller mindre exakt hur jag kan beskriva min första tid som husägare, tidigare ägare änkeman som tyckte om trädgårdsarbete men inte klarat av det på minst 5-10 år.

tydligt att grannarna tyckte att trädgården var under all kritik.
Men sedan när jag kämpade med att få ordning på den så var det fler kommentarer som var negativa:

”jag tyckte att mörkblått var en fin färg på ditt hus”

”Att klippa en häck kräver expertkunskap”

”Din alltan ser farlig ut”

”är det inte bygglov om man skall riva en alltan”

”Ska du ta bort alla land”

”Den häcken plantera förra husägaren så du får sköta den”

Men allt eftersom jag har; målat huset, klippt till häckar, tagit bort alla land och matjord runt om trädgården, rivit altan och uterum och byggt ny alltan, lagat tak, breddat uppfart och jämnat ut gräsmatta, så vänder kritiken.

”Han är trevlig och driven”
”Barn är barn och leker och lever rövare”

jag tror att folk ogillar förändring oavsett om det blir bättre.
Kanske granskas man extra hårt av sina grannar när man köpt hus, + att äldre grannar med ordning på allt inte har något att lägga sin energi på.

Så kämpa på, du får ordning på ditt hus och tomt, och om du är en ordentlig person så kommer grannarna att ändra sig.
Strunt i det som hänt, njut av er husdröm och borsta av kommentarerna från axlarna :)
 
  • Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Vi alla jobbar olika tider och har man 3st barn. Som även jag har så kan man göra än mindre på rätta tider. Men det är ju inget många förstår sig på! Tar man semester från jobbet eller jobbar oregelbundet kan ju inte barnen vara på förskola. Se bara på den stora debatten här på forumet som dock delar sig på ungefär 50/50. Sist men inte minst alla har inte mor och farföräldrar som kan hjälpas åt att ta hand om barnen och det är inte så enkelt hitta en nanny heller!
Jag vet inte riktigt vad du argumenterar för här. Att man har någon sorts moralisk rätt att störa sina grannar konstiga tider med ljudliga utomhusmaskiner för det är synd om en för att man har satt för många barn till världen i förhållande till ens supportnätverk och konstiga arbetstider? Tveksamt.

Är inte en bättre utgångspunkt att man försöker vara en bra granne och inte störa?! Sen kommer man nog råka göra det i alla fall p g a att grannar alltid irriterar sig på varandra.

Debatten i tråden gäller väl mer om man ska låta livet gå vidare och släppa grannens skvaller eller gräva djupare i det och ta kontakt med grannen och förstora frågan. Jag tror på det förra man kan inte uppfostra skvallrande grannar är min erfarenhet.
 
  • Gilla
chrave och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Tack, min ända konflikträdda tanke där är ju förvärra saken om hon inte vet att min fru hörde och jag kommer dit och säger ”jo min fru hörde att du pratade illa om oss och mitt föräldraskap med era grannar istället för med oss”.

Enligt de andra grannarna ska mannen där vara en hygglig prick och det är han som äger huset då han tidigare skilt sig och nu då träffat en ny. Ja hur jag vet detta är ju också lite märkligt eftersom jag aldrig pratat med honom. Men det är vad grannarna sagt.

Så jag kanske ska prata med honom om de funnits några tidigare regler kring häcken som jag trampat över? Men ska jag också då nämna vad vi hörde hans fru säga? Jag tycker ju inte det var ok att hon sa så eftersom jag gärna vill försvara mig om någon anser att jag försummar mina barn. Men som sagt, då kanske hon anser att vi tjuvlyssnat eller någon skit i den stilen.

tack för ditt svar!
Där har du samma. Något du hört från andra grannar. Det är så det fungerar i villakvarter.
De flesta bara pratar och klagar lite. Har ni ett bra förhållande i övrigt med grannen, så strunta i det. Kanske också tänka på att inte ge grannar något att prata om. Föräldrar som skriker och gapar på sina ungar, som ändå inte lyder, kan faktiskt vara enerverande.
 
  • Gilla
order66 och 1 till
  • Laddar…
Om man råkat höra något som inte var avsett för ens öron så hör det till god ton att låtsas som att man inget hört. Allt annat blir pinsamt för alla inblandade! Pinsamt för din glappkäftade granne, pinsamt för din fru som gick o skvallrade till sin man. Släpp det o tänk på annat! Problemet finns först när grannen kommer direkt till er och klagar.
 
  • Gilla
Vildparti och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.