Jag har ingen erfarenhet av just Diapol så jag uttalar mig inte om just dessa, men jag har erfarenhet av ganska många olika leverantörer åtminstonde i Skånetrakten och tyvärr bara negativa erfarenheter av de flesta som då bl.a importerar från Östländerna för att kunna pressa priserna...

Jag har sett kunder som beställt lågprisgranit och fått hem plockepinn med mer än dubbelt så många skarvar än nödvändigt och dåligt hopsatta skarvar t.ex vid hällen där den lilla smala biten höll på att ramla av då den bara var ditsatt med lite silicon utan att de kexat ihop det... men billigt var det. Hhmm...

Det skiljer faktiskt i kvalité på sten också precis som Lensv skrev någonstans men sen om det är prisvärd skillnad är väl upp till var och en att försöka avgöra.

Man hittar så vitt jag vet ingen högre kvalité på t.ex Diabas än den som bryts i Hägghult i Sverige då den t.o.m exporteras till andra sidan jorden just p.g.a sin enormt höga kvalité.
 
Hade inga skarvar vid varken min 70 vask eller vid min häll. Diapol som detta just handlar om har mkt bra kvalitet på sin sten. En av mina skivor var 1.10 m djup dessutom.
 
Eftersom jag jobbar som snickare så ser man ett och annat när man är ute hos kunder. Så en hel del skivor har det blivit genom åren.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lenasv skrev:
Eftersom jag jobbar som snickare så ser man ett och annat när man är ute hos kunder. Så en hel del skivor har det blivit genom åren.
Då kanske du kan tillföra lite kvalitet till tråden genom att skriva vilka tillverkare det är som du sett installerat/producerat/etc undermåliga skivor med detaljer om vad som var/är problemet? Svepande uttalanden som det ovan tillför väldigt lite till diskussionen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har ingen erfarenhet av just Diapol så jag uttalar mig inte om just dessa, men jag har erfarenhet av ganska många olika leverantörer åtminstonde i Skånetrakten och tyvärr bara negativa erfarenheter av de flesta som då bl.a importerar från Östländerna för att kunna pressa priserna...

Jag har sett kunder som beställt lågprisgranit och fått hem plockepinn med mer än dubbelt så många skarvar än nödvändigt och dåligt hopsatta skarvar t.ex vid hällen där den lilla smala biten höll på att ramla av då den bara var ditsatt med lite silicon utan att de kexat ihop det... men billigt var det. Hhmm...

Det skiljer faktiskt i kvalité på sten också precis som Lensv skrev någonstans men sen om det är prisvärd skillnad är väl upp till var och en att försöka avgöra.

Man hittar så vitt jag vet ingen högre kvalité på t.ex Diabas än den som bryts i Hägghult i Sverige då den t.o.m exporteras till andra sidan jorden just p.g.a sin enormt höga kvalité.
Kontentan av det bör väl vara att man skall kravställa hur många skarvar man får och var. Något som jag ser som en rätt naturligt del av beställningsprocessen för en dyr bänkskiva.

Vet du vad det är som skiljer när det gäller kvalitet på sten? Är det hårdhet, färg? Och är det något jag som konsument kan märka?
 
Tror inte det är något man som kund kan se skillnad på för det handlar enligt vad jag fått höra om tätheten och färgen som är olika beroende på varifrån stenen kommer...
 
  • Gilla
Lenasv
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Tror inte det är något man som kund kan se skillnad på för det handlar enligt vad jag fått höra om tätheten och färgen som är olika beroende på varifrån stenen kommer...
Det låter logiskt. Samtidigt kan jag tycka att om det krävs en expert för att berätta åt mig att jag har en skiva med t.ex färgskiftningar så är väl inte det ett problem för mig?

Tätheten är ju givetvis en annan sak då jag antar det kan på verka tålighet mot slag och liknande. Vad gäller Diapol så höll iallafall mina skivor i minst 5 år utan problem..

Vet du vad den graniten som bryts i Hägghult används till? Kan ju vara den går till trappor och liknande där täthet (=motståndskraft mot slitage) verkligen behövs.
 
Njae... jag syftar mest på att tåligheten är olika beroende på varifrån den kommer. :)

Graniten från Hägghult används även till bänkskivor och liknande och jag vet kunder jag haft som ställt kraven att det ska vara därifrån då vissa leverantörer haft olika sorter...
 
Hittar bara gamla trådar om diapol... vill ge min erfarenhet om det kan hjälpa andra att välja (då jag själv var i den situationen nyligen).

Vi bygger hus som är klart i nästa vecka. Ville ha granitskiva i köket, haft det tidigare och känns tråkigt att gå tillbaka till laminat. Kostade dock för mycket för våran budget att ta via köksleverantören och efter rekommendationer från vänner valde vi diapol. Deras offert var mindre en hälften av kostnaden som köksleverantören hade, och även mindre en andra offerter som vi tog in. De satte skivorna på plats idag, måttagning skedde veckan innan jul. Passade in på millimetern, ser riktigt fint ut! Kan inte se någon skillnad på kvaliteten på stenen jämfört med den vi hade tidigare, men det får tiden utvisa.
De har svarat på mejl, varit punktliga, trevliga och jag luktade säkert värre en vad de gjorde som bar in och installerade skivorna:)
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Körde också svart granit från Diapol och jag är skitnöjd. Egentligen skulle jag låtit min kompis som är stenhuggare fixa bänkskivan men då han blev svårt sjuk och inte kunde jobba under en period så valde jag att beställa från Diapol istället.

Dom kom inom några dagar för att mäta upp allt, offerten kom dagen efter, och 10 dagar efter att vi bad dem komma och mäta så satt bänkskivorna på plats! Otroligt snabbt levererat.

Min stenhuggande kompis har sedermera inspekterat resultatet och han så att stenen var av imponerande bra kvalitet och finish och installationen var noggrant gjord (även om han hade några små anmärkningar på utförandet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.