Vad ingick i offerten på 800.000:-...? Låter extremt högt. Schakta, dränering, transporter, gjuta botten/väggar, teknik och teknikrum, platssvetsad liner av en erfaren entreprenör hamnar runt 4-500.000:-.
Lite förskönande inslag/artikel... Att bygga till sig själv är definitivt inte som att bygga till en kund...!... Om han nu får en "lön" på 1700:-/h så skulle jag startat en verksamhet... Handgrävaren AB
 
  • Haha
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Varför tror du att han fick in släpet?
För att det ser brett ut mellan kåken och garaget 😁
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Man undrar ju verkligen hur tomten ser ut när grävare var omöjligt.

26 meter kunde kranbilen vi hade lyfta en Kubota strax under 2 ton.

Synd, för med grävmaskin hade han kunnat få högre timlön
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Ja, imponerande att man orkar ge sig på det bara med risk för att förstöra kroppen i onödan.

Jag skulle också lyft in en liten bobcat eller liknande med en kranbil istället. :)

Sen var det troligtvis sandjord eftersom det står att han återanvände sanden. ;)

Här hos oss är det kompakt vidrig lera så här hade han knappast grävt de mängderna/h. 😂

Jag började typ 2002 eller 2003 gräva ur för en rund pool och skulle ha 4m dia och 1m djupt.
Jag fick bort gräset och hade kommit typ 20cm djupt på hela ytan efter 2v slit varenda kväll och på helg.
Då var jag i trädgården en lördag morgon när det på gatan dök upp en grävmaskin från himlen så jag stoppade honom och pratade lite och det visade sig att han skulle till en granne längre ner på gatan.
Jag frågade om han hade lust till lite extra när han var klar där så fick han gärna stanna till och så berättade jag om hålet och han tittade på klockan... och sa... jag ska inte vara där förrän om en halvtimme så vi kan klämma det direkt... 20 min senare var hålet klart och han ville ha 3 hundringar... 😇😂
Han fick en 5-hundring och jag buga och bocka.
Så frågade jag om han ändå hade lust på vägen hem senare så kanske han ville hjälpa mig att gräva upp en typ hundraårig snårig och enormt stor ligusterhäck på 60m för jag skulle plantera thujor där istället så på EM kom han och grävde bort den på typ likvärdig tid som poolhålet och jag fick en perfekt fåra att bara ställa thujorna i och fylla till... för 300 till (500) 😇😂

Självklart hade det blivit dyrare att ringa ut en grävare men ibland ska man ha lite tur. :)
 
  • Gilla
  • Älska
GizmoDuck och 3 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Imponerande men ja, får man in ett släp får man in en grävmaskin 😆

En 1.9 hade lätt kommit in där.
Ja, räknar man antalet marksten som är 15x20cm så är där 9st x 20cm samt 2st på tvären vilket borde ge strax över 2m bred och än om man räknar bort väggens klack på vänstersidan i passagens slut så är där över 1,9m så en Bobcat hade ju iaf kommit in där och varit till stor nytta för en liten peng.

Men som sagt... sjukt imponerande att bara tänka tanken att ge sig på det för hand. :) 👍
 
  • Gilla
finnemang
  • Laddar…
Det finns grävare som man kan köra in genom en dörr på 80 cm så kan man gå med skottkärra så kommer en liten grävare in. Jag hyrde en sådan en fredag och grävde ut i ett hus jag skulle lägga golv i, där var endast jord golv så jag behövde sänka marken.
 
  • Gilla
Capitalk och 4 till
  • Laddar…
T TWX skrev:
Det finns grävare som man kan köra in genom en dörr på 80 cm så kan man gå med skottkärra så kommer en liten grävare in. Jag hyrde en sådan en fredag och grävde ut i ett hus jag skulle lägga golv i, där var endast jord golv så jag behövde sänka marken.
Ja, med en sån kunde han nog 10-dubblat sin timlön..
 
tveksamt tveksamt skrev:
Tänkte detsamma!
Grävde lite i backen hemma för ett par år sedan när vi byggde altan, inte någon kubik i timmen där inte...
Beror väldigt mycket på vilken mark man har. En tidigare arbetskamrat berättade att han kände någon som ville ha pool men var för snål för att hyra in grävare. Lagom till gropen var färdiggrävd fick han diskbråck och blev permanent handikappad (men då kan ju simning och vattengymnastik vara bra!). Att hyra in en (mini)grävare med eller utan maskinist är nog ofta förståndigt och besparingen på offertkostnaden blir nog nästan lika stor och timlönen kanske högre.

Själv är jag inte så förtjust i pool, särskilt inte småpooler medan simhallar fyller en funktion vintertid. Bygga Hus har haft artiklar om naturpooler med en klarvattendel och en växtdel som renar vattnet. Det låter betydligt intressantare, men bäst är ett naturligt vattendrag.
 
  • Gilla
Pontus.F och 1 till
  • Laddar…
Självklart beror det på, men ska man gräva en kubik i timmen ska det nog vara ganska (väldigt) bra grävförhållanden skulle jag säga. Man har inte mycket tid på sig att vinscha upp stenar eller annat.
Men det spelar ingen roll, oavsett om han här lagt 20, 40 eller 100 timmar på grävningen så är det bra gjort i vilket fall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag gillar den pessimistiska logiken här. "Aldrig att man gräver så snabbt för när jag grävde..."
Om alla hade samma förutsättningar i landet så skulle offerter bli överflödiga :p
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Oavsett - skitbra jobbat! *hatten av för poolen du byggt - och den tid och energi du lagt ner*.. hoppas ni får njuta av den i många år 👍🍺

MEN, 800 000 kr? vad i hela fridens namn skulle denne poolgörare.. göra då egentligen? Räknade hen med att behöva transportera allt (både bort och till) via helikopter till din tomt och handgräva gropen själv? 😳

Lät som hysteriskt mycket (om du nu inte såklart tittat på något superlyxigt) pengar för en pool i den storleken.

Grävning är ett av de billigare jobben jag brukar leja in själv här (pga att kroppen inte tillåter grävning alls).

Om ett par veckor kommer denne och jobbar lite extra här (ja inte svart.. bara att hen tar oss efter arbetstid). Vi har lite tajt o ta sig in i trädgården.. men hen brukar komma med sin lastbil och två maskiner på den.. sen tuffar hen runt och jobbar med sina maskiner och fixar det vi pekar på.

Det går väldigt snabbt om man har maskiner.. så det som för oss hade tagit flera dagar (jaja.. veckor..) att göra går på några timmar för hen oftast..

Man får helt enkelt välja sina duster :)
 
Tycker inte det låter så konstigt med 800 000 om ett företag ska handgräva en pool av den här dimensionen. Det är ju en jäkla skillnad på att fylla ett släp varje kväll på en dryg timme, tömma det efter jobb dagen efter och upprepa jämfört med att försöka gräva 8h om dagen. Har själv gjort precis det, 2,5 ton på släpet varje kväll i några veckor. Så länge man har tippsläp är det inga konstigheter. Jag är på inga sätt vältränad, grovt byggd men inte mer än så. Dock skulle jag inte fixa många 8 timmars dagar i det tempot.

Men om ett företag skulle göra samma sak får man lätt räkna med att grävningen går åtminstone hälften så fort. Alltså sjunker timpenningen till 850:- i timmen för att handgräva. Lägger man till att de ska göra vinst, ha en riskmarginal och får betala för att lämna massorna så springer det iväg.

Men idag betalar folk gladeligen hundratusentals kronor för att någon annan ska utföra enkla kroppsarbete, sen betalar de en tusenlapp i månaden till för att kroppasarbeta i en lokal med helt meningslösa sysslor.
 
  • Gilla
ArvCop och 2 till
  • Laddar…
N Niklar skrev:
Vad ingick i offerten på 800.000:-...? Låter extremt högt. Schakta, dränering, transporter, gjuta botten/väggar, teknik och teknikrum, platssvetsad liner av en erfaren entreprenör hamnar runt 4-500.000:-.
Lite förskönande inslag/artikel... Att bygga till sig själv är definitivt inte som att bygga till en kund...!... Om han nu får en "lön" på 1700:-/h så skulle jag startat en verksamhet... Handgrävaren AB
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker inte det låter så konstigt med 800 000 om ett företag ska handgräva en pool av den här dimensionen. Det är ju en jäkla skillnad på att fylla ett släp varje kväll på en dryg timme, tömma det efter jobb dagen efter och upprepa jämfört med att försöka gräva 8h om dagen. Har själv gjort precis det, 2,5 ton på släpet varje kväll i några veckor. Så länge man har tippsläp är det inga konstigheter. Jag är på inga sätt vältränad, grovt byggd men inte mer än så. Dock skulle jag inte fixa många 8 timmars dagar i det tempot.

Men om ett företag skulle göra samma sak får man lätt räkna med att grävningen går åtminstone hälften så fort. Alltså sjunker timpenningen till 850:- i timmen för att handgräva. Lägger man till att de ska göra vinst, ha en riskmarginal och får betala för att lämna massorna så springer det iväg.

Men idag betalar folk gladeligen hundratusentals kronor för att någon annan ska utföra enkla kroppsarbete, sen betalar de en tusenlapp i månaden till för att kroppasarbeta i en lokal med helt meningslösa sysslor.
Är själv markentreprenör och tänkte skriva något men du satte huvudet på spiken i allt i ditt inlägg. Jag har tidigare i livet haft ett skrivbordsjobb och kunde då slita halft ihjäl mig på kvällarna och tokgräva några timmar under någon vecka. Jävla skillnad att göra detta dagligen. Får man som kontorsarbetare eller anställd problem med ryggen och blir sjukskriven någon/några veckor är det ingen katastrof. Blir jag det som småföretagare går det käpprätt åt helvette. Finns en anledning varför vi i branschen handgräver med kabelskyfflar och inte större grävspadar/skyfflar
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tycker inte det låter så konstigt med 800 000 om ett företag ska handgräva en pool av den här dimensionen. Det är ju en jäkla skillnad på att fylla ett släp varje kväll på en dryg timme, tömma det efter jobb dagen efter och upprepa jämfört med att försöka gräva 8h om dagen. Har själv gjort precis det, 2,5 ton på släpet varje kväll i några veckor. Så länge man har tippsläp är det inga konstigheter. Jag är på inga sätt vältränad, grovt byggd men inte mer än så. Dock skulle jag inte fixa många 8 timmars dagar i det tempot.

Men om ett företag skulle göra samma sak får man lätt räkna med att grävningen går åtminstone hälften så fort. Alltså sjunker timpenningen till 850:- i timmen för att handgräva. Lägger man till att de ska göra vinst, ha en riskmarginal och får betala för att lämna massorna så springer det iväg.

Men idag betalar folk gladeligen hundratusentals kronor för att någon annan ska utföra enkla kroppsarbete, sen betalar de en tusenlapp i månaden till för att kroppasarbeta i en lokal med helt meningslösa sysslor.
För handgrävning av entreprenören själv.. så är det mer rimligt. Men vår grävare har ju en liten maskin som kommer in i källaren tex.. och jag har ju sett andra lyft in/ut maskiner och utrustning från små tomter och öar med helikopter tex. Frågan är väl snarare isf om det inte hade varit lönt (för entreprenören själv alltså) att se över dessa alternativ också.. och istället räknat in dem i offerten! (istället för handgrävning)

Oavsett storlek på maskinen går det snabbare att gräva med den.. och det finns självgående skottkärror och släp kom ju husägaren själv till med.. Såå.. man är ju lite nyfiken på vad och hur entreprenören tänkt sig det hela, med tanke på offerten (kanske bara inte var intresserad och drog till med en summa, har ju hänt förr).
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.