Jag har haft några ställen där man har gett upp borrhålen och istället grävt, just för att få ett renare vatten.
Främst då områden med radon, uran och med väldigt höga järntal.
Så det är absolut inte fel på en grävd brunn. Viktigt att komma ihåg att vårat grundvatten är väldigt försurat, så en grävd brunn kräver 8 av 10 fall ett pH filter.
 
En orsak till att man just nu borrar många brunnar, åtminstone här i söder, är den extremt låga vattennivån så att grävda brunnar sinar och man vill snabbt får en ny brunn, speciellt lantbruk med djur.
 
Glömde ju svara...

Ett problem är det där med brukande och åker. Brunnen kommer att ligga i utkanten av åkermark som brukas. Vi har också en del problem med ytvatten och smuts i vår vanliga brunn (även om jag tror att det går att åtgärda genom bättra avrinning och lutning från brunnen den sista biten). Jag vet ju inte hur vattentillgången är/blivit där jag planerar att gräva eller borra, men den vi har nu har inte sinat på 70 år. Det är till och med så jag har funderat på att dra rör från den gamla till nybygget och helt strunta i att gräva/borra en ny. Men det känns lite bakvänt, och så ska det till massa rör, servitut och annat. Å andra sidan hade man kunnat ta det på ROT då. Alla såna här saker kostar ju så mycket. Klart man tänker långsiktigt, men 60, 65 papp är ju ändå en del pengar, även på en flermiljonsaffär.

Har läst rätt mycket på nätet, och generellt verkar det som det är mindre problem med förorenat vatten i borrade brunnar och att vattentillgången i regel är jämnare, men att grävda är billigare (och KAN vara lika bra men ofta inte är det). Bättre mot mer jobb och/eller mindre pengar, typ.

Svårt det här!
 
Grävde brunn för något år sedan. Bra kvalitet på vattnet men tyvärr tidvis låg nivå. Kostnad betongringar 6x500kr, pumpautomat 1500, enkelt partikelfilter 500 slang, bottenventil och kopplingar kanske en 1000lapp. En säck med bruk för att mura ihop ringarna. Ett lastbilslass med sand 1500. Totalkostnad ca 7500 plus kostnad för grävmaskin?
 
Varför skulle en nytillverkad betongring inte hålla och vara tät? Om man kan bygga dammar i betong som håller i 100tals år så tror jag att det funkar i en brunn.
 
rocking_ghost:
Mkt intressant. Stort tack för siffrorna! Det var ju onekligen väldigt billigt! Då räknar jag med 10-15 000 för enkelhetens skull. Jag behöver hydropress, de ringar jag sett här nere kostar lite mer et.c. Behövde du inget reningsfilter alls? Vi tittade på filter till vår nuvarande brunn för några år sedan, och då skulle det kosta 10, 15 att få det hyggligt, och närmare 40 för att få det riktigt bra - enligt företaget som krängde filtren då, förstås. Å andra sidan behövs det filter relativt ofta till borrade brunnar också, vad jag kan förstå.

Nej, jag menade inte att en grävd brunn med betongringar inte höll tätt, bara att det onekligen verkar noggrannare med konstruktion och yttre omständigheter/påverkan. Att det är vanligare med smutsigt ytvatten i grävda brunnar jämfört med borrade verkar vara ganska tydligt när man läser infosidor om brunnar o.dyl.

Det som talar mest för att prova grävt är att grävandet ju bara kostar mig tid och lite diesel. Funkar det sen inte efter nån eller några provgropar, om man märker efterhand att tillflödet är för dåligt eller kvaliteten undermålig, ja då är det ju bara att borra om man vill. Man förlorar kanske fem papp isf. Inte hela världen, särskilt inte som man kan spara alltifrån 20-50 000.
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.