Tjena. Vi ska bygga nytt hus och jag har hela tiden tänkt att det var självklart med en djupborrad brunn. I takt med att vi gjort lite smågrejer själva och letat vägar att spara några spänn, började jag sedan fundera. Skulle man kunna överväga en egengrävd brunn trots allt?

Motiveringen är självklart primärt den lägre kostnaden. Vi har nära till grundvatten här, och den brunnen vi har i vårt nuvarande hus, drygt 100 meter från den nya vi ska borra/gräva, har inte sinat på 65 år. Och så har jag egen traktorgrävare, så entreprenadkostnaden blir minimal.

Jag tror fortfarande att vi kommer borra, men jag tycker det är kul att åtminstone fundera på det. Idag talade jag med en brunnsborrare som till och med själv uttryckte att han tycker det finns klara brister med systemet att djupborra efter vatten (kvaliteten mest, med filter och annat).

Om man gräver en brunn idag antar jag att man använder nåt annat än gamla cementringar? De vare sig håller eller håller ju riktigt tätt. Armerad plasthistoria, kanske? Sedan funderar jag på filtreringen. Sand filtrerar ju väldigt väl, även om det väl kan finnas problem i grundvatten också.

Vad kan det kosta med en egengrävd brunn idag? En bra pump och rör är väl i stort sett det enda man behöver (?). 25, 30 papp? Det klart, det är inte jättelångt upp till de cirka 60 jag kommer betala för den djupborrade (om det inte behöver hydraylspräckas, och extra foderrör, och och och...). Men som sagt, det är ett tankeexperiment. :)

Finns det någon där ute som funderar i liknande banor eller rentav grävt egen brunn nyligen?
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Börja med ett vattenprov ifrån ett oberoende labb, sen kan man få en bättre bild av lönsamheten i att behålla brunnen,.
 
kan ni inte använda den gamla brunnen?
 
Betongringar är väl fortfarande bland det bästa, med gummipackning så håller som tätt, och efterfyllar man med vettigt mtrl så.
En vägtrumma på högkant fungerar nog också bra. Vet jag om dom är livsmedelsgodkända så dom inte släpper något från plasten.

Men du ska minst ha 120cm diameter, så du kan klätta ned och rensa botten. Då är betongringar vettigt. en 6m vägtrumma lär ju vara ohanterlig i den dimensionen.
 
Dr.L:
Vi har gjort flera vattenprover genom åren. Vattnet var riktigt dåligt ett tag, troligtvis pga av att avloppsvatten letade sig till brunnen genom marken (systemen ligger nära varann och innan vi grävde om avloppet svämmade det över ibland - gammal system). Sedan dess har vi grävt om lite, klorerat och också satt en del plast/dräneringsduk på utsidan brunnsringarna och vattnet har blivit bättre. Vi ska också göra ny GA-anläggning på avloppet, så det lär förmodligen bli ännu bättre på sikt.

öringen:
Det är drygt 100 meter mellan den gamla brunnen och nybygget, och att använda den gamla brunnen till båda fastigheter kan lätt ge upphov till problem. Det är även av den anledningen vi blivit rekommenderade att inte borra en gemensam ny brunn till båda husen. Dels måste man skriva servitut och bestämma vad som händer om vattnet sinar när ena familjen är bortrest t.ex, och dels garanterar ingen som borrar just att vattnet räcker. Jag överväger fortfarande att göra det ändå, dels för att investeringen både kan fördelas på, och gynnar, båda fastigheterna, och dels för att då kunnat använda ROT. Men som sagt, det rekommenderas inte. Sedan blir grävning och rördragning rätt mkt dyrare också.

corre:
Tack för info. Är ringar fortfarande håller måttet är ju inte sådana skitdyra, så det blir nog bra med packningar. Jag bara tänkte högt kring om tekniken utvecklats på den fronten.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Dr.L skrev:
Börja med ett vattenprov ifrån ett oberoende labb, sen kan man få en bättre bild av lönsamheten i att behålla brunnen,.
Håller med till fullo, alltid vattenanalys!

Det finns inget som säger att en grävd brunn är sämre än en borrad.

Det finns enligt mig tre saker som krävs för en bra vattenkälla.
1. Att det finns vatten, hela året och att det räcker till bevattning tvätt av bilar och dyl.
2. Att vattnet är konstant och är hyfsat likadant över hela året.
3. Kvalitet, typ, järn, kalk eller ämnen som arsenik, radon etc. (Alltid en fullständig analys på allt vatten man använder som dricksvatten).

Kolla med grannarna (dom som har prov på sitt vatten) så märker du ganska fort vilken vattenkälla som är bäst.
Ett tips är annars att gå in på SGU hemsida och kolla på dom registrerade analyser på brunnar som finns runt omkring dig.

Med vänlig hälsning, Morgan
 
Mogge:
Tack för dina tankar. Vattenanalys har vi som sagt gjort flera gånger på vårt nuvarande vatten som ligger 125 meter från den nästa/kommande. Men om det säger något om kvaliteten på vattnet i den nya brunnen vet jag eg. inte.

Det jag tycker är mest intressant är två saker: priset och kvaliteten. Varför har djupborrat fått ett så stort genomslag om det inte är för någon av de faktorerna? Är vattnet renare eller bättre djupare ner? I så fall är ju det ett bra argument med tanke på vad filter kostar.
Tillrinningen är såklart också en faktor, men vår nuvarande har inte sinat på över 60 år, så det verkar vara bra tillströmning. Vet heller inte om det skiljer något hundra meter emellan, dock.

Vet någon på en höft vad en grävd brunn kostar om man gräver och sänker ner ringar själv?
 
Som svar på varför man borrar:
Borrad ger nästan alltid vatten och de flesta borrare ger garantier för detta.
Längre tillbaka så var man nöjd med att en grävd brunn gav vatten oberoende av att det tillfördes ytanvatten och vattenkvalite provades inte.
Förr byggde man där man kunde få vatten i en grävd brunn. Idag kan du bygga var som helst och borra.
Och i vissa fall var det det enda ekonomiska lösningen för att få vatten.
Så grävda brunnar är det som funnits historiskt och en metod som i vissa fall fortfarande används för att få vatten till en billigare penning.
 
Det är ju inte givet att en borrad brunn ger vatten av god kvalitet, här på Gotland blir det tex ofta otroligt dåligt. Kolla vad andra i området har fått för resultat.
 
Klart du ska gräva med de förutsättningarna. Inget fel med grävda
brunnar. Och det är betongringar man använder. Se till att de är täta, gör en fin botten och återfyllnad.
Detta är helt baserat på egna observationer men tycker det är lättare att få bra vatten i en nygrävd brunn än nyborrad. Oftast mindre/billigare filterlösningar till grävd.
 
Redigerat:
Nej precis, min borrade brunn har ganska dåligt vatten.
Duger inte ens till saft.
 
AndersS:
Det har du ju helt rätt i, hus och vatten var beroende av varandra förr, och man var inte lika noga med kvaliteten. Sedan vet jag ju inte alls om jag hittar en lika bra brunn där jag ska bygga nu som den vi har idag vad gäller berg, tillrinning m.m. heller.

mycke_nu:
Okej. Jag vet inte hur nära man måste bo för att man ska kunna jämföra kvalitet, men vi har inget hus med borrat vatten närmare än ett par hundra meter. Bor på landet.

gadeberg:
"Inget fel i grävd brunn" låter bra. Då känns det väl i alla fall inte fel att gräva ett par provgropar. Frågan är hur många gropar farfar grävde innan de slog till på den brunn vi använder nu... Den ligger bara 15 meter från huset, men jag tror fastigheten använde en annan brunn tidigare, för farfar grävde denna och han var inte den förste att bo i huset. Grundvattnet ligger nära ytan här (2,5 m), vilket de kanske visste.
Jag kommer ner fem, sex meter med grävaren, men lär stöta på både vatten och berg långt tidigare än så. Jag har också obegränsad tillgång till egen sand 100 meter bort, vilket ju borde vara perfekt för återfyllning, right?

Blir det grävd brunn kommer farsan få vatten (ofrivillig ordvits) på sin kvarn. Han tjötade alltid förr om att gräva, men jag trodde det var en självklarhet att borra till ett nytt hus idag. :)

Ett par frågor också (och tack alla som bollar tankar, guld värt!)

1) Finns det något enkelt och någorlunda tillförlitligt sett att mäta tillrinning i grävd brunn? Måste ju vara svårt att uppskatta. Är jag galen om jag tänker att man kanske kan mäta arean på den grävda gropen och sedan höjden på vattnet efter ex. en timme, för att få en ungefärlig siffra?

2) Vad kan kostnaden bli för en grävd brunn och vad behöver man? Ringar, pump, slang och el är väl de stora grejerna, antar jag. Vad kan det gå på - 30 papp?
 
Har du grundvattnet på 2,5 m så är det där du hittar vatten. Är marken en meter högre så är det en meter längre till vattnet.
Tillrinningen styrs av hur markförhållanden ser ut t.ex sand eller lera. Har du två meter vatten a' 80 eller 120 ring. Så har du vatten så du klarar dig minst två-tre dagar (troligen fyra). Så tillriningen ska inte vara nåt problem.
Vanliga (fel) på en grävd brunn är lågt pH-värde. Annars är det ofta mindre fel på en tätt och fin grävd brunn. Är det dock mycket åkerbruk runt om så kanske man bör satsa på en borrad.
 
Och gör en ordentlig återfyllnad med tät massa sista 50cm så du slipper ytvatten som rinner i skyddsfyllningen och förorenar vattenet.
Hittar du stabil lera går det bra, annars kan man köra med matjord och packa den, samt avrinning så det inte sammlas runt brunnen.
 
Har faktiskt gått och funderat varför inte det grävs brunnar numera när det finns riktiga maskiner att gräva med förr handgrävdes ju allt. Tycker att ganska många med borrade brunnar har problem med dålig kvalite så borrning är ingen garanti för kvalite endast vatten mängd. Hur som helst kul att nån har planer på att gräva brunn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.