Så är jag igång med mitt sommarprojekt (ett av dem). Det handlar om att få till ett golv i min gamla bagarstuga, en timmerstomme på grundstenar av granit. De gamla golvet var delvis ruttet och är nu bortplockat. Planen är att gräva ut så mycket som jag bara kan, isolera med cellplast, ev ett första lager isodrän, samt gjuta en platta på detta. Jag har gjutit en enkel platta tidigare, men med lite andra förutsättningar. Nu är jag lite (mycket) ute på hal is, långt utanför mitt kunskapsområde, men har stor tilltro till den samlade kunskapen här på forat.

(1) - Bryta köldbryggan mot den befintliga stengrunden tänkte jag göra med dels lite lindrev (för att skydda timmerstockarna mot fogskum och gjutning) samt fogskum. Jag har letat med ljus och lykta efter ett prisvärt 2 komponentsfogskum. Men det är tokdyrt och svårt att få tag i (läs beställa från england eller betala 6000 kr och uppåt i Sverige, se http://www.byggahus.se/forum/isolering/170528-pur-isolering-del-2-a.html ). Vad tror ni, fungerar det med ett standardfogskum typ http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3785 ?

(2) - Jag tänker mig lägga ned golvvärmeslang när jag ändå gjuter. Men tanken är samtidigt att försöka återanvända det gamla plankgolvet som fanns där med breda vackra tiljor. Dessa kommer att vara ca 3,5-4 cm tjocka. Självklart finns risk med torkande trägolv. Men kommer värmespridningen att fungera med golvvärme som enda värmekälla. Eller ska jag dessutom dra fram rör till radiatorer?

(3) - Armeringsnät 6150, 5150, eller? Jag gissar på 6150 eller 6200 vid normal "möbelbelastning".

(4) - Jag har en befintlig matkällare som jag vill försöka behålla trots att jag gjuter platta. Det måste med andra ord bli ett gjutet självbärande valv (med ett hål för kommande lucka), spännvidd ca 1,7 m. Armeringsförslag? Räcker 10 mm stål cc 100 mm placerade i underkant (2 cm in). Det blir ju endast betongens egenlast plus någon person gående på golvet.

(5) - Eftersom jag saknar något att dra av den invändiga plattan mot tänker jag att försöka använda självkompakterande betong, för att med X antal mätpunkter kunna sloda till ett någorlunda jämn platta. Vad är en vettig kvalitet för mitt projekt?

Tacksam för input
//Norrbottenstorpet
 
  • Grund i bagarstuga.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mesta som du resonerar om är bra utom fogskummet samt hur du tänkt med matkällaren.

Jag skulle ta cellulosa med salt framför lindrev och fogskum.

Över matkällare skulle jag använda plåt avsedd för gjutning av valv för att slippa oroa mig för krafter innan betongen brunnit.

Klart att du ska ha golvärme men du behöver tillskott troligen
 
Skulle nog undvika fogskum mot grundmur och kört på EPSCement istället. Tycker det fungerar utmärkt att jämna till och täta där man inte får skivor tätt mot omkringliggande väggar mm. Med rätt plast/duk mot understa stocken skulle du även kunna köra det där du har lindrev.
 
Tack för svar!

byggarätt skrev:
Jag skulle ta cellulosa med salt framför lindrev och fogskum.
Vad är det? Eftersom jag bara kan ha en förhållandevis tunn isolering, behöver jag något med ett bra isolervärde. Var hittar jag detta?

byggarätt skrev:
Över matkällare skulle jag använda plåt avsedd för gjutning av valv för att slippa oroa mig för krafter innan betongen brunnit.
Räcker det inte med att jag bygger upp en form för detta? Jag har en hel del ordentliga stockar över, så att få bära vikten av betongen under gjutningen torde inte vara något större problem. Men ärligt talat visste jag inte om att man använde några plåtar, någon länk?

byggarätt skrev:
Klart att du ska ha golvärme men du behöver tillskott troligen
Jag är minst sagt osäker på detta. Kommer ett tjockt trägolv verkligen att göra uppvärmningen så trög, att även radiatorer behövs. Jag menar, är det bara ordentligt isolerat underifrån (vilket iofs inte kommer att vara någon enkel match i mitt fall) så kan värmen bara vandra upp genom trägolvet rummet till godo.

myrstack skrev:
Skulle nog undvika fogskum mot grundmur och kört på EPSCement istället. Tycker det fungerar utmärkt att jämna till och täta där man inte får skivor tätt mot omkringliggande väggar mm. Med rätt plast/duk mot understa stocken skulle du även kunna köra det där du har lindrev.
EPS-cement fungerar nog bra som "utjämnare" men har väl egentligen rätt kasst isolervärde, typ en tredjedel så bra som fogskummet. Som jag skriver ovan kan det av praktiska skäl bara bli ett tunt isolerlager. Vad är egentligen bäst där? Varför inte fogskum?
 
Var får du tag på 6150 eller 6200 armeringsnät? Jag tycker alla byggvaruhus bara har de klenare 5150/5200 nuförtiden...
 
(1) - Byggarätt, jag lyssnar gärna på varför du inte tycker att fogskum är en en bra del-lösning. Misstror du långtidsbeständigheten hos det materialet?

(4) - Armering av valvet över matkällaren har jag bara uppskattat. Jag tar gärna emot input på "rätt lösning".

(5) - En vanlig "kvalitet för villaplatta" brukar väl vara ungefärligen C 25/30. Skiljer det något med SKB?
 
4 - Över matkällaren använder du 8150 armeringsnät i underkant, 30mm distanser för att motverka karbonatiseringen. Du måste även gå upp i betongkvalitet C32/40 skulle jag använda.
5 - SKB kan du få i vilken betongkvalitet du vill det enda som skiljer mot en vanlig betong är flytet.
Jag hade gjort som du tänkt och använt träform. Har du tänkt ha cellplast i taket på matkällaren? För att förhindra att värmen går neråt pga. det tjocka trägolvet på ovansidan.
 
Jag glömde att säga att du måste ha överkantsarmering över väggarna som bär upp källartaket då du får draglaster där.
 
Matti_75 skrev:
Jag glömde att säga att du måste ha överkantsarmering över väggarna som bär upp källartaket då du får draglaster där.
Just det, så blir det ju när det inte bara är en balk på upplag utan en platta som fortsätter bortom "upplagen" (källarväggens övre kant). Tack för tipset. Vad rekommenderar du där, samma 8150 även i överkant eller är det overkill?
 
Kör med 8150 så håller det garanterat.
 
Ahh, hjälp mig jag har fått hjärnsläpp :(

Är upp i att slutföra markisoleringen EPS-skivor och massa trixande, skärande osv. Nu har jag limmat, skruvat och fogskummat fast skivor i sådan rask takt att jag glömde plastfolie mellan lager 1 och 2 på EPS-isoleringen. DVS jag får ingen ångspärr nedåt. Det jag lagt ligger som berget, att ta upp det hela förstör rubbet. Men jag har lagt mycket 8-16 kross, på sina ställen 25 cm och huset är dränerat och står i en backe. När vi har grävt ut i sommar har det bara dammat. Det är mao torrt. Hjälp mig välja, jag ser tre alt.

1) Gjort är gjort, det blir en platta med viss möjlighet till fuktvandring. Ev. fördel att betongen på sikt kan torka ut även nedåt (marginellt troligen).

2) Jag lägger åldersbeständig plast direkt under gjutningen. Fördel att risken för flytande cellplast minimeras. Nackdel att isoleringen hålls fuktigare.

3) Jag lägger bara åldersbeständig plast på ovansidan av den gjutna plattan, när det är dags att lägga golv (om trägolv).

Måste helst ta beslut idag, senast i morgon och är mycket villrådig... please help!
 
Plast under platta används endast mot radon, om du har minst 150mm dränerande skikt. Plast mellan betong/trä är ett krav i Hus AMA. Så du kan strunta i plasten under plattan , men lägg en på plattan om du ska ha trägolv.
 
Tackar, jag hade uppfattat bla thermisols grundbroschyr som sådan att det alltid skulle vara plast, både av radon och fuktskäl. Men ditt svar gör mig tryggare i att jag kan tuta och köra.

Plattan kommer troligen att stå med golvvärme och torka något/några år, så får vi se sedan hur det blir med trägolvbeläggning eller inte.
 
Sist jag läste Therimisols brochyr så sa de precis så som du har uppfattat det hela, man kan lägga en plast mellan två av lagren friogolit både för radon och fuktskydd. Jag byggde det ena förrådet med och det andra utan denna plast. . Båda står kvar så här långt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.