enligt tillverkaren, skall det räcka med 70 meter till mina 10 kvadrat.

Har blivit så insnöad på att inte ta bort något av min takhöjd så att jag automatiskt valde de tunnaste rören, inser ju nu att skillnaden på 8 mm inte gör någon större inverkan på min takhöjd.
 
Till dina tio kvm funkar det säkert med 12mm slang (hur lång slang rekommenderas av tillverkaren + hur många meter slang per kvm går det åt ger dig svaret). Jag funderade mer på HELA din källare? Kommer inte du eller någon annan vilja ha golvvärme i resten av utrymmet så är det ju ok att förbereda för bara ett rum. Att börja med 12mm i ett rum och sedan byta till 20mm i ett annat blir antagligen problem eller iaf inte bra pga att man får strypa de grövre slingorna väldigt får att få något flöde alls i 12mm rören.

Jag hittar inte den exakta uppgiften men det borde gå åt cirka 8m rör per kvm med 12mm rör. Hittar du en uppgift om maximalt rekommenderad slinglängd så tror jag det ger sig att 50kvm på detta vis inte funkar praktiskt.

Men återigen, ska du bara göra detta rum är det bara att köra på!
 
Troligen blir det ju resten av källaren oxå, iaf 30 kvadrat till...
Ska försöka ändra min beställning och tackar än en gång för detta tips.

Man kanske ska dra två 50 mm rör in till nästa rum för att lättare få in golvvärmen dit...
 
Ja, jag gräver ur källaren i två omgångar, halva huset i taget och för att komma till fördelaren från den fortfarande ogrävda delen så har jag lagt ner vanliga gula rör (avsedda i första hand för elkabel). Köps billigt på byggmax.
 
Då skall det köpas in lite rör på byggmax imorgon!

Har nu legat med rätbräda? (stort jäkla vattenpass, 230cm) och försökt jämna till marken i rummet, inte helt lätt att se hur man gräver med hjälp av ögonmått har jag märkt.

Vad tror ni om min konstruktion? hur långt ut mot/under väggen vågar man gräva?
Ska man behöva gjuta ner en stödmur som vissa andra duktiga pojkar gjort?

Ligger nu 32-34cm under väggarna, tanken är att själva gjutningen skall börja något under väggarna och fortsätta upp en 4-6cm. hoppas detta stadgar upp väggen något.
 
Har idag varit och inhandlat lite cellplast 100mm samt en armeringsmatta + lite distanser, och en fiberduk.
det hela landade på 1300kr för mina 10 kvadrat. Har även lite jackodränskivor från min utvändiga dränering, de får ligga underst! Isoleringen blir alltså, jackodrän 70mm, cellplast 100mm och eventuellt 30-40mm cellplast ovanför detta.

Har även gjort lite fåror i jordgolvet, där dräneringsröret skall ligga.

Blev så att jag grävde ut ett hål i ena hörnet av väggen tills jag kom ut till min utvändiga dränering, hoppas detta är nog...

Imorgon ska jag putsa bort lite kalkbruk på väggarna så de är fina inför den kommande gjutningen. + hämta nästan 1 kubik makadam på släpvagnen, undrar om det räcker med 3 bar i däcken ;)

Försökte för övrigt byta mina 12mm rör mot 20mm... gick ej!
Ringde exakt när de öppnade, varorna var inte packade och ändå gick det inte att ändra!
Så på ons eller torsdag ska jag till jönköping för att byta slang + hämta 50mm dräneringsrör och kopplingar.

Ser ni att jag gör några dumheter säg gärna till!
 
Var likadant när jag ville ändra en order 30 min efter att jag hade lagt den hos Rinkaby, fick inte ändra eller göra tillägg. Smidigt.
 
Fiberduk och en del makadam på plats... väntar på mitt däneringsrör som ska i en kanal i golvet... sen är det bara att ösa in resten!
 
  • P1020454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sådan källare som du. När jag dränerade utsidan grävde jag så nära jag vågade. Likadant på insidan både vid inne och ytterväggar. Drog några dräneringsslangar i golvet som jag kopplade ihop med ute systemet.
Sedan ett tunt lager med singel för att jämna till. Sen körade jag med typ Pordränskivor. Där får du både en dränerande och isolerande effekt. Så tex istället för att lager med singel för kappilärbrytning och sen isolering så får du dubbelt upp med sådana skivor.
På detta fiberduk, armeringsnät som jag fäste slangen i. Gjuta sen klart
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13415-aennu-ett-kaellareprojekt.html

Edit: såg du skulle ha dränskivor
 
Redigerat:
Tackar för detta, då har jag ju i stort tänkt rätt.

Har ingen möjlighet att koppla ihop mina dräneringssystem just nu... iså fall får jag gräva från utsidan igen och koppla ihop det. just nu har jag skrapat ut så mycket grus att jag kom igenom till fiberduken på utsidan, hoppas att detta räcker!

Tyckte även idag att det var lite blött/våt på marken... hoppas det räcker med denna dränering!

Idag fick jag slangen och imorgon börjar arbetet, ska bli riktigt kul!
Återkommer med bilder imorgon
 
Nu har det arbetats lite... så här i efterhand skulle man kanske ha hällt i varmvatten i golvslangen för att lättare böja skiten på plats.

Blev mycket löst smulad cellplast så jag valde att lägga en golvfoam över det hela för att inte den lösa cellplasten skulle flyta upp vid gjutningen. Att det blev golvfoam var enbart för att jag hade det hemma när iden kläcktes.

Problemen:

20mm golvvärmeslang till shunt M60, hur göra här? Invändig gänga på shunten är 15mm... var hittar man 15mm till 20mm klämringskoppling. finns det speciella modeller som skall användas till plastslang?
Det vanliga verkar vara 15mm eller 22mm, var hittar jag dem?!
Finns de på rinkaby och vilka är det jag skall ha?


Har ju även en hel del andra slangar som ska kopplas om i huset... då 15mm slang.
klämring, stödhylsa (tjockare modell?)
 
  • P1020465.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det här sen?
 
Hej,

Slutligen gjöt jag detta... gick åt mycket mer betong än jag trodde då cellplast plus makadam packade ihop sig ytterligare med några ton betong på.

Nu har jag ett rum i källaren med golvvärme dock har jag inte hunnit göra mer där nere då frugan håller mig sysselsatt med annat. (utbygge av kåken för att flytta upp tvättstugan + extra badrum + ett extra sovrum på andra våningen)

Kan lägga in bilder när min " Man Cave" är klinkad och väggarna putsade
 
Coolt, behövde du "padda" golvet/mackadam innan du la på isoleringsskivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.