Hej,

Vet att det finns liknande trådar men tyvärr så kände jag inte att någon riktigt passade in med mina frågor.

Jag har i dagarna börjat banka ur golvet i min källare för att kunna lägga in golvärme.

Huset är från 1938 och det verkar vara gjutna väggar. källaren är ca 50 kvadrat.

Nu till problemen:
Väggarna står direkt på marken, dvs ingen platta under utan endast vägg.

Hur nära vågar man gräva? ska ju ha in minst 200 mm isolering + makadam och en tunn dräneringsslang.
Det var ytterväggarna...
Den bärande mittenväggen i huset är av tegel och den står oxå enbart på grus/sand. hur göra här?


verkar som de satt upp väggarna och sen gjötit emellan dem.


Min tanke var att i rummet brevid, sätta upp stöttor till takbalkarna ut i fall att mittenväggen rasar, men jag vet som sagt inte och därför frågar jag.

Bilder kan ordnas senare idag.
Storleken på rummet är 10m kvadrat. 3.30m x 3.40m. två ytterväggar +en icke bärande samt en bärande vägg.
 
Är det verkligen ingen sula?

Jag skulle gräva ända under en smal bit mitt på någon vägg för att säkert förstå hur väggen är gjord.
Normalt finns det ju en sula under som är något bredare än väggen. Fast om väggarna är gjutna kanske de faktiskt bara började på marken.

När vi grävde fram våra sulor fick vi en känsla av att de helt enkelt har skottat bort ungefär en spades bredd och djup i marken och sedan fyllt det med armering och betong för att få en sula. Vår sula är väldigt ojämn och man kan lätt missta den för sten och grus om man bara tittar.
 
Har ju även dränerat från utsidan och vad jag kunde se då så finns det ingen kant, ingen plattform ingenting mer än en rak vägg på mark.

Känns ju inte som att man vill padda makadam där nere... inte utan cykelhjälm!
 
Har du betongbjälklag?
 
Ursäkta att jag ej skrivit men det har varit fullt upp!

Har iaf kört 7-8 släpkärror med grus och betong till tippen, så nu är det mer eller mindre utgrävt i källaren. Jobbig trappa ner så allt fick bäras upp med hjälp av två 20L hinkar...

Nu är frågan hur man ska gå vidare, några tips?

Tanken är ju:
makadam 5-7 cm
Dräneringsslang modell mindre
cellplast 20cm
golvärme och gjutning 7-8 cm

Jag har en dränering som går på utsidan, ska man satsa på att gräva ett hål under ytterväggen och leda ut eventuellt vatten mot den andra dräneringen?

Ska man lägga en markduk för att ej få in sand i dräneringsröret?
ska man ha en dunk ovan cellplasten för att betongen ej ska gå ner i sprickor?
Behöver man armeringsjärn eller räcker det med fibercement?

Har läst många av trådarna på detta område men man är ändå lika osäker när man står där själv i leran
 
  • P1020452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde såhär:

Fiberduk underst
Därefter ca 10 cm makadam med dräneringsslang/radonslang
Sedan 5+10 cm cellplast S100 med diffusionstät plast mellan lagren (stoppar radon är tanken). Hade jag haft plats så hade det blivit 10+10 cm cellplast.
Så vattenburen golvvärmeslang ovanpå cellplasten, och armeringsnät på detta
Fyll med 10 cm betong.

Någon duk behövde jag inte ovanpå cellplasten, det var minimala springor där betong hade kunnat rinna ner, och slang+armering gjorde att ingenting försökte flyta upp.
 
Då jag ej har några problem med radon så skulle jag alltså kunna köra med,

Fiberduk, makadam, dräneringsslang, cellplast 2x100mm.

Sen kommer det till armeringen, byggaren jag pratade med sa att det gick lika bra att slå fast slangen med plastclips i cellplasten och sedan använda sig av fibercement.

Alt 1. armeringsjärn, golvvärmeslang och sedan blanda betong själv.

Alt 2. plastclips, golvärmeslang och köpa in fibercement. (3000:- för mina 10 kvadrat)
 
Har även beställt lite prylar från rinkabyror...
Ska byta alla mina vattenledningar samt mitt radiatorsystem ,för att få upp takhöjden lite.

5545Bockfixtur för golvvärmerör (12 mm)4,00 st10,20 kr40,80 kr
5859LK Fördelare UNI (2 uttag)1,00 st105,00 kr105,00 kr
5860LK Fördelare UNI (3 uttag)2,00 st131,00 kr262,00 kr
5861LK Fördelare UNI (4 uttag)5,00 st175,00 kr875,00 kr
5929LK Minishunt M601,00 st3 075,00 kr3 075,00 kr
6900LK Golvvärmerör PE-X 12x2mm (70 m hel rulle)1,00 st1 112,00 kr1 112,00 kr
8111Wirsbo Rör-i-rör(Hel rulle 50m,15 x 2,5 mm, 25 x 20 mm)3,00st1 250,00kr 3 750,00 kr
8112Wirsbo Combipex Rör-i-rör , 30 m (Delad rulle, 18 x 2,5 mm, 28 x 23 mm) (Artikel kapas: 1 st. vardera 30 m)

Om nu någon är intresserad av vad det kan tänkas kosta.
 
Nån som vet vart man hittar 50mm dräneringsslang i halmstad-trakten?

Rinkabyrör har ju men ej postorder... 420kr för 50 meter
K-rauta 25kr metern... lite väl dyr kan man ju tycka.
 
Vad är fibercement?
 
man får väl anta att det är fibrer i cementen som gör att draghållfastigheten blir bättre
 
Varför lägger du 12mm slang i golvet? Rimligtvis ska du fixa hela källaren, 50kvm, förr eller senare och då går det ju inte att köra med 12mm slang. Eller, det går ju, men du får ju 954 olika slingor i golvet. 16/17 eller 20mm slang är det enda vettiga att gjuta in.
 
Det blir alltså för trögt att trycka igenom med en 12mm slinga, eller?

Minishunt m60 ska ju klara upp till 60 kvadrat, gäller inte detta för 12 mm slang?
de borde ju skrivit ut detta nånstans kan man ju tycka?!

Får se om det går att ändra sin order på måndag morgon, tackar för tipset

Edit: eller menar du att det går åt för många meter?

Det blir väl heller inte bra om man gjuter in olika storlekar i rummen? (vatten tar den lättaste vägen)
 
Redigerat:
12mm lägger man ju typ cc 100mm och 20mm lägger man cc300 så ja, det blir en jäkla massa mer slang. Byt till 20 är mitt tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.