S SueCia skrev:
Wow Har man verkligen byggt hus sådär förr i tiden? :)

Jag antar att bjälkarna hade stöd från marken längsmed hela sin längd. Nu när ni gräver bort, hur stöttar ni bjälkarna då? Stoppar ni under stenar eller vad gör ni? :)
De vilade på stenar i båda ändarna. De behöver inget mer stöd. Mycket kraftiga stockar. Vi behöver dock byta ut resp laga syll på några ställen. De har ruttnat (pga fukt eller skadeinsekter vet vi inte) så de pulvriseras när man petar på dem. Det var det som gjorde att vi rev upp golvet- kolla upp varför det var fuktigt i grunden.
 
  • Person reparar rutten syll på husgrund, delvis uppgrävt golv och redskap syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oldboy Oldboy skrev:
Golvbjälkarna ser fina ut?
Gissar att de endast är lite lätt ankomna av fukt undertill?
De ser ut att kunna fungera lääänge till. :)

Är det inte en otroligt bra konstruktion som överlever så länge?
Jämför med dagens fukthysteri (riskkonstruktioner) och balsaträ i klena dimensioner från brädgården som ruttnar upp på nolltid. :poop:

Såg i ngn annan tråd hur ngn hade rivit en gammal altan/trädäck där bärreglarna hade legat i sand i ca 50 år, utomhus såklart, ändå var de i gott skick utom lite undertill förmodligen vad det såg ut som.

I Österlen i Skåne var det inte ovanligt att golven bestod av ren sand med golvbjälkar och golvplank direkt på/i. Så länge husen inte låg i fuktig mark (sänkor) så kan sådana golv klara sig hur länge som helst. (Inte världens varmaste golv visserligen, men ändå intressant utifrån fuktperspektiv.)
Jo de är i fantastiskt gott skick, trots att det runnit ner regnvatten i grunden. Syllen anfrätt på vissa ställen och ska lagas. Sen ska det fyllas igen m hasopor upp till golvnivå. Men först måste vi åtgärda så att vatten inte tränger in genom husgrunden. Det står mot ett berg som lutar ner mot huset. Svårlöst problem.
 
  • Gilla
David.B.
  • Laddar…
Hej!
Snyggt jobbat. Jag har gjort samma jobb som dig sista året och min AceTec Evodry PD hr varit igång ett halvår minst. Men det kostar skjortan nu på sommaren med detta elpriset. Har du nån mer koll på vad din drar?
 
F FritidshusetSmåland skrev:
Hej!
Snyggt jobbat. Jag har gjort samma jobb som dig sista året och min AceTec Evodry PD hr varit igång ett halvår minst. Men det kostar skjortan nu på sommaren med detta elpriset. Har du nån mer koll på vad din drar?
Vad roligt… ;)
Jag kollade i början och det låg väl på ca 7kwh per dygn i snitt om jag inte minns fel, men då är en avfuktare i källaren inräknad också.
Jag tänker inte längre på det, ser det som en kostnad som måste finnas. Annars mår huset inte bra.
 
Intressant projekt! Bra jobbat!

Jag står inför ett liknande problem. Jag tog in ett företag för att suga bort allt organiskt material i min torpargrund men de fick avbryta arbetet då det organiska materialet (jorden) gick så djupt att om de skulle ta bort allt så skulle grundmurarnas bärighet riskeras. Deras förslag var att fylla upp grunden med grus till samma nivå som den ursprungliga bädden med organiskt material men det kommer kosta skjortan av mig. Då vi pratar om minst 10 ton. Finns det något enklare och billigare sätt? Jag tänkte om man saltar det översta lagret av marken och sen lägger en krypgrundsisolermatta ovanpå?
 
E Einh skrev:
Intressant projekt! Bra jobbat!

Jag står inför ett liknande problem. Jag tog in ett företag för att suga bort allt organiskt material i min torpargrund men de fick avbryta arbetet då det organiska materialet (jorden) gick så djupt att om de skulle ta bort allt så skulle grundmurarnas bärighet riskeras. Deras förslag var att fylla upp grunden med grus till samma nivå som den ursprungliga bädden med organiskt material men det kommer kosta skjortan av mig. Då vi pratar om minst 10 ton. Finns det något enklare och billigare sätt? Jag tänkte om man saltar det översta lagret av marken och sen lägger en krypgrundsisolermatta ovanpå?
Räcker väl med matta?
 
E Einh skrev:
Intressant projekt! Bra jobbat!

Jag står inför ett liknande problem. Jag tog in ett företag för att suga bort allt organiskt material i min torpargrund men de fick avbryta arbetet då det organiska materialet (jorden) gick så djupt att om de skulle ta bort allt så skulle grundmurarnas bärighet riskeras. Deras förslag var att fylla upp grunden med grus till samma nivå som den ursprungliga bädden med organiskt material men det kommer kosta skjortan av mig. Då vi pratar om minst 10 ton. Finns det något enklare och billigare sätt? Jag tänkte om man saltar det översta lagret av marken och sen lägger en krypgrundsisolermatta ovanpå?
Hej,

Jag valde att gräva bort all ”matjord”, på vissa ställen är det grus och på andra ställen en blandning mellan jord och grus kvar. Jag saltade, och la sedan på krypgrundsisoleringen.
Tror inte att du kan få bort all jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.