Överskåp som man sätter ovanför köksfläktar är ett populärt alternativ för att fica fram ett bra kopplingsutrymme :)
 
ullet
Finns det inte lite plats längst upp/ner i någon garderob i närheten av ett telejack? Borde räcka för ett par patchpaneler.
 
P
Bakom kökets golvsockel?
 
En fördel med patchpanel och switch inne är att det är lättare att bygga ut. När du skall dra till fler uttag slipper du dra till Boden också. Jag har en netgear gs724v3 managed gigabitswitch och den har ingen fläkt. Till mitt garage där servern står har jag dragit 4 tp kablar som går från parchpanelen.
 
Du kan ju köpa ett litet skåp å ha panelen i, det finns små fina paneler.
Vart har ni telefonuttagen?
 
Det kan ju vara trevligt att ha en managed switch, men ett annat alternativ är att dela upp nätverket i subnät bakom lokala småswitchar.

Jag har 2-3 sådana utplacerade i TV-möblen, servergarderoben, etc. Mycket av trafiken håller sig då lokalt i subnäten, och antalet kablar till den centrala switchen minskar radikalt.

Sedan är jag lite skeptisk till att binda ihop olika byggnader galvaniskt med TP-kabel. Risken för stora skador vid åsknedslag är överhängande.
 
När jag fick första sprickan, så var det dyrt med adsl 2 mbit kostade nästan 400kr.
Han under hade ingen telefon och mobilt bredband fungerande inte bra och det fanns inget bra sätt att dela ut det.
Vi hittade en 30 meter eller så tpkabel i sopen på skolan med trasig kontakt i ena änden, gick till adminstratören som pressade dit en ny.
Köpte Netgear billigaste router kopplade in adsl modemet och kabeln och slängde ut den genom fönstret, han fiskade upp den och det vart 5 meter över i hans lägenhet.

Kabeln hängde där i vind regn och vinterkyla i 4 år innan det var dags att flytta och då fiskades den upp igen.

Kabeln används än idag, det går att ha den i kyla men man bör inte röra den då den är stenhård.
 
Mjo, Det där med koppar och åska är som det är.
Jag håller ju på att åsksäkra lite med hjälp av fiber istället
 
simm skrev:
Det jag funderar över är när röret kommer in så behöver jag nog på något sätt göra en övergång till flexirör ner till uttagen i respektive rum och då kan jag vid behov även byta ut kabeln på ett enkelt sätt.
Dra ut flexslangen i boden genom kabelröret. Det borde vara enklast, även om det innebär att du kanske får lägga dubbla kabelrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.