Jag håller med att ljusförorening är ett otyg, särskilt gatubelysning som ju är helt onödig eftersom alla fordon ändå ska ha belysning när det är mörkt.

Gående får väl ha ficklampa, det funkar perfekt.

All form av ljusreklam är av ondo och butiker & skyltfönster borde vara släckta när butiken är stängd.

Så är det i stora delar av världen och det funkar fint :p
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Jag trodde jag hjälpte till när jag försökte hålla tråden on topic, men jag hade uppenbarligen fel.

Lycka till med ditt el-projekt.
All heder till dig, men när inlägg #13 är det första inlägget som faktiskt försöker besvara ursprungsinlägget så känns det som att tråden redan har spårat. Vet inte varför, men jag drar mig alltid från att posta i VVS och El-forumen. Det känns varje gång som att det är en 50/50 risk att man ska bli idiotförklarad av någon här för hur man har tänkt eller för att man t.ex. inte kan skillnad på EKK och SKK utan att använda Google.

tommib tommib skrev:
Enklaste lösningen är att gräva ner alla kopplingar och göra skarvarna i gjutdosor eller sådana gelskarvar för mark. Den är snygg och smidig fram tills att man vill göra om något. Lite bättre i mitt tycke är att dra allt i ett stjärnnät till en central punkt som man gömmer under någon buske, sten eller något annat passande. Helst gör man skarvarna ovan jord.
Det är väl just det, att det fungerar toppen tills den dag man behöver ändra något. Jag tycker generellt att jag alltid ångrar mig när jag försöker göra det lätt för mig, något år senare står jag där och svär över att jag inte "gjorde det ordentligt" från början.

Skulle man ta en mittpunkt och köra ett stjärnnät blir det dubbelt så mycket att gräva ner mot att köra en rak linje vilket jag inte är jättesugen på efter att ha grävt ner 60m PEM-slang förra året. Jag tänker mig att det också blir svårare att hålla reda på var kabel går om man ska anlägga något nytt i framtiden om det går som en solfjäder.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Det finns T-skarvar som får läggas 1 meter ned i vatten, inte alltför dyrt om du bara behöver några få. Lite problem dock att ta bort en kabel om det inte följer med en plugg. Då får man nog byta till en rak skarv.

Svart plastkoppling med blå detaljer, troligtvis för slangar eller rör, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.lampgrossen.se/produkt/T-Kabelskarv-mark-IP68

Sedan finns det T-skarvar med stickpropp, men här får man titta på kvaliteten. Kanske duger under jord där det är torrt. Och man blir ganska uppbunden av kablar med passande kontakter.

Svart dammsugarslang med tre anslutningar, vit bakgrund.
https://www.bygghemma.se/inredning-...lysning/kabel-designlight-t-korsning/p-400083
 
  • Älska
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
tommib
Varför blir det dubbelt så mycket att gräva? Att det går åt mer slang är ju klart men du lägger väl alla rören i samma dike?
 
Jag har har gjort flera belysningsinstallationer (12 V) i trädgårdar, har då använt flexslang + 1,5/2,5 mm2 FK-ledare samt biltemas kopplingsboxar ex. 35-0008.
Skarva med Wago-klämmor i boxen.

Rimlig kostnad och hållbarhet på prylarna som duger bra till enklare spottar/belysning i trädgården.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför blir det dubbelt så mycket att gräva? Att det går åt mer slang är ju klart men du lägger väl alla rören i samma dike?
Vet inte om jag missförstår dig, du menar väl att man skulle dra till någotsånär mitten och därifrån dra ut till varje träd som armarna på en bläckfisk?

Träden står som i avlång halvcirkel, att dra ut till en mittpunkt från existerande 12V skulle lägga på ett par extra meter jämfört mot om jag bara drar ut till närmsta träd och fortsätter därifrån. Sen blir sträckan från mittpunkt ut till träden längre än vad det är mellan träden. En inte alltför exakt snabbmätning på Google Maps men det ger mig 40m om jag drar till en central punkt mot 23m om jag bara drar kortaste vägen träd för träd.


E etompau skrev:
Jag har har gjort flera belysningsinstallationer (12 V) i trädgårdar, har då använt flexslang + 1,5/2,5 mm2 FK-ledare samt biltemas kopplingsboxar ex. 35-0008.
Skarva med Wago-klämmor i boxen.

Rimlig kostnad och hållbarhet på prylarna som duger bra till enklare spottar/belysning i trädgården.
Varför flexslang, billigare eller smidigare och håller den verkligen långsiktigt i mark?
 
M M_H skrev:
Varför flexslang, billigare eller smidigare och håller den verkligen långsiktigt i mark?


Flexslang kan gjutas in i betong, så den bör klarar av några decennier i marken.
Det blir enklare att hantera ledarna om de går i en flexslang.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.