Det är idag draget 12V fram till första busken på tomten. Kabeln går till busken i ett nedgrävt gult rör som går upp i en kopplingsdosa på marknivå som är MacGyver-monterad på röret med hålsåg och silikon. Själva belysningen till buskens är skarvkopplad inuti kopplingsdosan.

Jag vill förlänga och seriekoppla det här för att få belysning på resterande träd på tomten, det är fyra träd med ca 5 meter mellan varandra. Vad är lämpligt sätt att gräva ner och få till skarvarna?

Min spontana tanke är att fortsätta på samma lösning. Att varje träd får en större kopplingsdosa som kan agera som en T-koppling åt kabelskyddsrören som jag gräver ner mellan träden i serie. Då kan jag enkelt komma åt varje skarv om det behövs och jag skulle också kunna byta kabel om det behövas i framtiden.

Hur låter lösningen, eller gör jag det onödigt komplicerat?
 
Belysningen ska inte seriekopplas. Dessutom är belysning av träd knappast lämpligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Belysningen ska inte seriekopplas. Dessutom är belysning av träd knappast lämpligt.
Varför inte belysning av träd? Ekologiskt, praktiskt, elsäkerhetsmässigt...?
 
D Daniel 109 skrev:
Belysningen ska inte seriekopplas. Dessutom är belysning av träd knappast lämpligt.
Jag kanske ska vara mer försiktig med vilka termer jag använder här på elforumet. Det är alltså inte en seriekopplad ledning, utan varje belysning blir påkopplad med en Y-skarv. Men då varje belysning kopplas på allteftersom är belysningen seriekopplad, det går bara en kabel från transformatorn.

Jag är också intresserad varför belysning av träd inte skulle vara lämplig? Handlar det enbart om tycke och estetik eller finns det någon faktabaserad anledning?
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Man kan ju ha åsikter om ljusföroreningar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nej, den är inte seriekopplad, den är parallellkopplad.

Min invändning är baserad på problemen som ljusföroreningar orsakar. Ett område där Sverige ligger efter. Tyvärr ökar den snabbt nu.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, den är inte seriekopplad, den är parallellkopplad.

Min invändning är baserad på problemen som ljusföroreningar orsakar. Ett område där Sverige ligger efter. Tyvärr ökar den snabbt nu.
Okej, jag accepterar din uppläxning ang. parallellkoppling.

Så lika olämpligt som allt annat vi använder, utnyttjar och gör i västvärlden med andra ord?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M M_H skrev:
Okej, jag accepterar din uppläxning ang. parallellkoppling.

Så lika olämpligt som allt annat vi använder, utnyttjar och gör i västvärlden med andra ord?
Det är ungefär samma problem med ljus som med ljud, det har en tendens att sprida sig utanför den egna tomten och drabba även grannarna.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är ungefär samma problem med ljus som med ljud, det har en tendens att sprida sig utanför den egna tomten och drabba även grannarna.
Så det är pga. hänsyn till grannarna som det skapar problem? Om man bor i ett område där samtliga grannar redan har fasad- och trädgårdsbelysning, slutar det då vara ett problem?
 
M M_H skrev:
Så det är pga. hänsyn till grannarna som det skapar problem? Om man bor i ett område där samtliga grannar redan har fasad- och trädgårdsbelysning, slutar det då vara ett problem?
Då är det ju ett mindre problem efter som man inte försämrar lika mycket. Det är värre om det monteras i ett annars mörkt område. Men ljuset sprids mycket långt. Något som inte bara förstör natthimlen, utan även stör många djur. Tex insekter och fladdermöss. Ålar tros också vara mycket känsliga på området.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Och hur vet du att g:a/nya grannar inte blir "besvärade" ? Bara för att du gillar Hep Stars är det ju inte säkert att hela kvarteret vill att du ska ha högsta volym på stereon.
 
Även om jag håller med Daniel i sak lär det inte göra så stor skillnad inne i ett redan upplyst villaområde, som detta verkar gälla. Att grannar skulle klaga får väl också ses som osannolikt, eller lätt åtgärdat genom att rikta om ljuskällor.

Kanske någon kan hjälpa TS i den fråga som faktiskt ställs istället?
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Enklaste lösningen är att gräva ner alla kopplingar och göra skarvarna i gjutdosor eller sådana gelskarvar för mark. Den är snygg och smidig fram tills att man vill göra om något. Lite bättre i mitt tycke är att dra allt i ett stjärnnät till en central punkt som man gömmer under någon buske, sten eller något annat passande. Helst gör man skarvarna ovan jord.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker inte alls att frågan ska släppas. Det är tydligen tillräckligt viktigt för att påpekas, från flera användare dessutom, trots att jag varken har nämnt lumen, placering eller hur det skulle förändra ljusmiljön i mitt område. Det här måste helt klart benas ut i min tråd där jag frågar hur jag bäst kan förlänga min 12V belysning.

Jag menar, är inte varje tråd där någon frågar om en tillbyggnad ett tillfälle att framföra att vi för miljöns skulle snarare borde skala ner istället för upp? Eller varför inte nämna i trådar varför säkringen löser ut att vattenkraft förstör ekosystem och att vi lämpligen bör dra ner på elanvändningen, venndiagrammet visar trots allt ett visst överlapp där om man använder fantasin?

Jag har ingenstans nämnt att jag tänkt dra upp Hep Stars på högsta volymen, eller för att komma tillbaka till belysning, köpa de starkaste strålkastarna jag hittar och belysa som om det vore en rockkonsert. Här väljer någon att förutsätta att jag är helt tondöv och utan känsla för min omgivning, att jag på inget sätt kan bedöma vad som är det minsta lämpligt. Om jag går omkring på området och lyssnar på Hep Stars med hörlurar istället, stör det också kvarteret? Jag kanske gör bäst i att lyssna på Hep Stars i hörlurar inomhus så att ingen ser mig. De bor trots allt i ett hus, i ett villakvarter, centralt i en tätort, det ger dem väl ändå rätten att kunna leva i total
isolering?

Om mina nuvarande grannar blir besvärade till den grad att det inte är tolererbart för att jag sätter upp samma belysning som de och omgivande hus redan har, då får väl de ta upp den diskussionen då? Men tills dess tar jag det som ett kollektivt medgivande att det är okej att belysa sin trädgård när 9 av 10 hus området redan gör det. Sen om en nyinflyttad granne blir störd av att husen i området har trädgårdsbelysning och belyser sina träd, då kanske man flyttade till fel område?

Förresten, jag har dessutom en robotgräsklippare som massakrerar igelkottar, jag äter fortfarande kött trots att jag vet att jag inte borde, jag slänger ut Myrr runt huset och importerar också ogräsgift. Jag kör dieselbil till affären trots att jag skulle kunna cykla och jag beställer alldeles för mycket online. Kan vi inte reda ut vad av det som är lämpligt eller olämpligt också? Jag känner att jag inte riktigt kan gå vidare med hur jag ska göra med min 12V belysning innan jag har blivit klokare.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Agorazo och 16 till
  • Laddar…
Jag trodde jag hjälpte till när jag försökte hålla tråden on topic, men jag hade uppenbarligen fel.

Lycka till med ditt el-projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.