vespaman skrev:
Vad har du för källarväggar, betonghålsten?

Vad gäller din altan, så måste du ju riva den om den är på samma sida som du vill frilägga?

Kan ju även vara smart att göra en radonmätning innan du börjar. Spontant låter det som att det är enklare att bygga ut i marknivå?

Du får kanske mer svar om du skickar upp någon ritning eller bilder..
De väggar jag kan se utan puts innefrån är verkar det vara betonghålsten. Hur påverkas den om jorden utanför försvinner, riskerar den rasa? Enligt kommunen fanns inga kända uppgifter om radon i trakten allafall, alltid nåt...
 
tombe691 skrev:
oj, pust, suck och stön, har nu läst in mig på detaljplanen från 1955. Finns mycket restriktioner och förutom att tomten gränsar mot kommunens lilla plätt med sly som inte används till nåt är allt runtomkring vårt hus "prickat" verkar bara finnas någon meter runtom som är tillåten att bygga på förutom på baksidan där tomten sluttar 45 grader...
Men då är väl din idé väldigt lämpad eftersom du inte utvidgar byggnadens yta på marken!
Att kommunen är granne spelar ingen roll alls.

Funderingar om altanen:
1. Inte kul att ha ovanför fönstret för den som bor i suterrängplanets sovrum.
2. Högre höjd över mark kan göra den lovpliktig, ifall den inte var det innan.
Jag skulle fundera en vända till på om den verkligen ska vara kvar i befintligt utförande.
 
Man kan ibland få ett undantag och få bygga på prickmark om mindre än hälften av bygget hamnar på prickmark.

Friggor och attefallshus är inte bygglovspliktiga och får byggas på prickmark. Jag tror även att 15 kvm attefalls-utbyggnader får byggas på prickmark.

Rent teoretiskt kanske du kan få bygga ut 1,9 m från huset med bygglov + undantag och sedan 15 kvm attefallsutbyggnad utanför det.
 
Fick efter 13 månader bygglov där huset gick över 3dm in på prickmark, det var dock 6,7 meter långt.. Lätt brukar det inte vara att få bygga i alla fall, och att detaljplanen är gammal brukar inte ha nån betydelse heller
 
Mycket att tänka på, att altanen skulle behöva lov hade jag inte tänkt på, men över 1.2 meters höjd eller nåt sånt krävs ju det. Var även någon som sa att gräver man ner tomten kan ju plötsligt källaren räknas som ett våningsplan och enligt detaljplanen fick det visst bara finnas en våning...
 
Enklast skulle ju vara att ställa dit ett attefalk där det passar bäst. Men att låta barnen bo i en separat byggnad känns inte hundra även om de närmar sig tonåren och säkert själva ser stora fördelar med detta... någon som gjort en sån lösning?
 
Någon som kan förklara varför man väljer att pricka mark i detaljplanen? Att inte få bygga för nära t.ex. väg för att inte skymma sikten runt hörn och kurvor kan jag förstå, men att inte få bygga var man vill på sin egen tomt i övrigt...?
 
Det finns normalt två sätt att styra hur mycket tomterna får bebyggas. Antingen sätter man en gräns på största byggyta eller så prickar man en stor del av tomten.

Om du lägger marknivån utanför källarplanet lite högre än golvnivån så räknas det som källare, inte ett våningsplan. Så om du håller dig på rätt sida om gränsen bör det funka.
 
tombe691 skrev:
ska se om de har semesterstängt på kommunen eller om det går få tag på dem imorgon. Om det nu är ett högriskområde för radon, hur påverkar det mitt projekt? Radonet finns väl i marken och om jag tar bort mark borden väl i så fall radonen minska, eller är det när man börjar röra runt i det som det händer saker?
Oftast har man mer radon i källarplanet (om det finns markradon i området), vilket kanske inte spelar så stor roll om man inte har sovrum osv där.
När du väl vet hur mycket radon som där finns, så kan du göra en bättre bedömning. Tänker bara att det är bättre att få reda på det innan du sätter igång och låter pengarna rulla. Och dessutom om du har högre halt än du vill ha, så är det betydligt billgare/enklare att sätta in motåtgärder från första start.
 
Det vi är i störst behov av är sovrum, och sovrum i källare är ju inte optimalt, dock har det främst varit den ökade fukthalten jag varit rädd för, osäker på vad den skulle kunna leda till men då jag själv hostar och snorar mer när jag sovit där nere och vi tidigare haft mögelproblem så kanske astma inte är omöjligt? Genom att gräva fram källarväggen och sätta in dörrar och fönster var min plan, att förutom utrymmingsvägar även få bättre ventilation.
 
Får du sådana symptom är det rätt illa.

Jag hade nog gått på en besiktning och tagit fram en ordentlig åtgärdsplan för att hantera det eventuella möglet.
 
möglet var kopplat till fukt, tidigare var fuktigheten upp mot 80%, med hjälp av en avfuktare är den nu nere runt 50% där det var som värst. Men en avfuktare i varje rum känns inte heller som en hållbar lösning, därför borde en frilagd vägg minska fukten från marken?
 
Det du säger kommer kanske att stämma till viss mån, men det är ju inte alls säkert. Att lita på avfuktare i sovrum känns helt galet om du frågar mig. Du borde ha en plan för att ventilera mekaniskt tror jag. samt möjligen bygga rum i rummet mha nivell golv eller liknande. Kanske räcker med platon men det låter ju oroväckande med 80%

Men besiktiga först, fixa ev. utvändig dränering/isolering på de sidor som du inte skall gräva ut.
 
Jag tror på din lösning. Jag har en källare av betonghålsten där framsidan står nästan två meter under markytan och baksidan är upp i dagen. Samma kontruktion på vägg runtom, enkel betonghålsten. Fukten kommer in från den vägg som står i jorden och springer upp till 70-75% utan åtgärd. I den delen av källaren där omgivande väggarna är frilagda är klimatet som i vanlig rumsklimat med större tempskillnader mellan dag/natt och sommar vinter.
Om det går skulle jag ha en skiljevägg parallelt med souterräng-väggen. I den del som vetter mot det utgrävda får du ett par luftiga ljusa sovrum med bo-areakvalitet och i den bakre del (som fortfarande står i leran) förblir det källarstämning.
Sen undrar jag varför en lovansökan skulle stöta på patrull. Du bygger ju inte till utan ändrar bara på användning av utrymmet.
Men altanen borde ryka, Istället kan du ju få en markplatta utanför att solbada på.

Lycka till!
 
  • Gilla
Pappabjörn
  • Laddar…
vespaman skrev:
Det du säger kommer kanske att stämma till viss mån, men det är ju inte alls säkert. Att lita på avfuktare i sovrum känns helt galet om du frågar mig. Du borde ha en plan för att ventilera mekaniskt tror jag. samt möjligen bygga rum i rummet mha nivell golv eller liknande. Kanske räcker med platon men det låter ju oroväckande med 80%

Men besiktiga först, fixa ev. utvändig dränering/isolering på de sidor som du inte skall gräva ut.
Osäker på om ventilation kommer hjälpa, spelar ingen roll hur mycket luft jag trycker in, så kommer ändå fukten från den omgivande marken, såvida den inte kommer underifrån. Fuktproblemet är störst sommartid. Har det senaste året kompletterat med en soldriven fläkt som när solen lyser blåser in 30-40 kubik i timmen. Fukten har minskat och cirkulationen blivit bättre men är fortfarande långt ifrån bra. Alternativen är att antingen gräva upp runt hela huset och dränera om sätta platonmatta och så vidare för att åter täppa till som en källare, Eller att då istället lämna väggarna fria, slippa fukt från marken, låta solen värma och torka hela väggen, leda bort regnvatten så det aldrig kommer någon fukt uppifrån, sätta dit fönster, ventilation och dörr för ljusinsläpp, vädringsmöjligheter, nödutgång och så vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.