Har just också köpt en bosch batteridriven med plastknivar och är hittills (efter endast testkörning) mycket nöjd.
 
Plastknivarna har en unik förmåga att ta gräset men att inte skada barken på träden, inte ens tunn bark som japansk lönn etc
 
Tack för tipsen. Nu har även jag köpt mig en Bosch trimmer med plastflärpar. :)

Numera finns det två olika modeller, Bosch ART 23 Li och Bosch ART 26 Li. Den senare är kraftfullare. Har inte testat den än, men lockades av att slippa snöret och att man inte riskerar skadar barken på träd och buskar (vilket tidigare varit anledningen till att jag har varit anti-trimmer)
 
Första körningen med den nya trimmern resulterade i avklippt Clematis i marknivå. Plötsligt kommer jag ihåg varför jag har varit skeptisk till trimmerköp... :(
 
Köpte för ett år sedan en trimmer Bosch ART 26 Li med plastflärpar i stället för snöre. Ja, den är säkert bra om man vill putsa bort lite ojämna grässtrån i kanten av gräsmattan. Men för våra behov, att ta ogräset i åkerkanten, med tjocka stjälkar av gråbo, hundkex, m.m. behövs kraftigare doningar. Återgår till lien!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Köpte för ett år sedan en trimmer Bosch ART 26 Li med plastflärpar i stället för snöre. Ja, den är säkert bra om man vill putsa bort lite ojämna grässtrån i kanten av gräsmattan. Men för våra behov, att ta ogräset i åkerkanten, med tjocka stjälkar av gråbo, hundkex, m.m. behövs kraftigare doningar. Återgår till lien!
Hade du väntat dig något annat?
Jag har en Stihl röjsåg för de där storröjningarna man gör en eller två gånger på en sommar. Den är dock för klumpig för att trimma runt rabatterna efter varje klippning, så tjejen köpte någon billig batteridriven trimmer. Bra komplement, men att röja hundkex - jag skulle aldrig ens tänka tanken.
 
Hmm... Heter dom röjsåg de där kraftiga trimrarna? Trodde röjsåg var något annat..... Jo, jag hade förväntat mig att en trimmer går att använda i åkerkanten. Finlir håller vi inte på med i den här trädgården. Hursomhelst, det är inte jag i familjen som har behov av maskiner så jag återgår till lien och konstaterar att ännu ett onödigt inköp av maskin har gjorts....:thumbdown:
 
Sommartorparn skrev:
Jo, jag hade förväntat mig att en trimmer går att använda i åkerkanten. Finlir håller vi inte på med i den här trädgården.
Man köper redskap efter behov. Du har köpt en maskin för finlir.
 
Sommartorparn skrev:
Hmm... Heter dom röjsåg de där kraftiga trimrarna? Trodde röjsåg var något annat..... Jo, jag hade förväntat mig att en trimmer går att använda i åkerkanten. Finlir håller vi inte på med i den här trädgården. Hursomhelst, det är inte jag i familjen som har behov av maskiner så jag återgår till lien och konstaterar att ännu ett onödigt inköp av maskin har gjorts....:thumbdown:
Onödigt och maskin är två ord som inte platsar i samma mening.
 
MathiasS skrev:
Onödigt och maskin är två ord som inte platsar i samma mening.
Gör de visst!

"Det är onödigt att göra det där för hand, du behöver en maskin!"

:p
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.