AndersS skrev:
Om man kört till marken med maskiner så skulle jag köra ett varv med en jordfräs först för att luckra upp jorden och sedan kratta det jämnt. Är det verkligen lera eller kallar du den sönderkörda gräsmattan för det?
Om du kan köra upp de dåliga partierna så borde de torka upp snabbare och bli hanterbara med kratta.
´
Hur djupt går en jordfräs? Marken är troligtvis bra kompakterad och då är det nödvändigt att gräva/blanda rejält. En minigrävare som jobbar 'baklänges' med att gräva, lyfta och släppa ner jorden från höjd kan vara en lösning.
 
Mats.Hulten skrev:
Skyffel och skottkärra...
Du kan ta dit ett lass med sand för att binda lervällingen något när det är blött.


Är tanken här att man sår med billigt nu och sedan öser på med det "riktiga" gräsfröt i Maj?
Om det fungerar så slipper man så med det ev. dyrare fröet i maj. Funderar det inte så har man inte förlorat så mycket pengar.

Om det nu finns frö i olika prisklasser.
 
yonna skrev:
´
Hur djupt går en jordfräs? Marken är troligtvis bra kompakterad och då är det nödvändigt att gräva/blanda rejält. En minigrävare som jobbar 'baklänges' med att gräva, lyfta och släppa ner jorden från höjd kan vara en lösning.
Beror på storlek, men räkna med mellan 100-200mm. Jag körde upp nästan hela vår tomt efter ett liknande arbete och hyrde då den största de hade för det krävs både tyngd och motor, dvs ingen liten jordfräs för trädgårdsland som endast vill "springa ovanpå".
 
Vad körde de med för maskiner? Det är lite svårt att avgöra från bilderna men nog tycker jag att de borde kunnat jämna till det lite bättre. En duktig maskinist kan göra det riktigt jämnt efter sig. Då krävs det inte så mycket efterarbete för hand. I övrigt har du fått bra råd redan. Jämna till det värsta. På med jord. Så gräs och vänta.
 
-RB- skrev:
Vad körde de med för maskiner? Det är lite svårt att avgöra från bilderna men nog tycker jag att de borde kunnat jämna till det lite bättre. En duktig maskinist kan göra det riktigt jämnt efter sig. Då krävs det inte så mycket efterarbete för hand. I övrigt har du fått bra råd redan. Jämna till det värsta. På med jord. Så gräs och vänta.
Antagligen kunde firman jämnat till det lite mer men om de gick på timmar så kanske TS inte var sugen på att betala för det jobbet. Hur som helst, jag har haft en tomt som såg ännu värre ut så mitt råd till TS är att det visst går att kratta tung lera, använd skyffeln som kratta först och sedan när det är någorlunda så går ni på med vanlig metallkratta. Tungt och tråkigt men det går.
 
Ser ut som en nybörjare suttit bakom spakarna, det där hade lätt gått att göra planare vilket skulle göra det mkt lättare att bara lägga jord på för att få en fin gräsmatta.
tänk att från huset skall det vara fall så att dagvattnet inte vandrar på ytan mot huset vid hårt regn eller tjälfrusen backe.

// en grävmaskinist
 
Så inte med billiga frön nu dock. Satsa på rätt frö sort direkt. De billiga är oftast snabbväxande och inte så tåliga.

De bra grässorterna är inte så dyra och det är värt chansningen, jag slängde på Grannsgårdens slottspark för 2 veckor sedan, inget grönt än men om det milda vädret håller i sig så hinner det nog komma upp en del och i värsta fall får jag komplettera lite till våren.
 
Redigerat:
Lägg några tunga stenar på en lastpall och dra runt med. Det brukar kunna jämna till det värsta.
 
Jag ska titta i dagsljus nu i helgen , får försöka med spade och kratta.
Tack för alla tips.
 
Lägg på några lass med grov sand och fräs ner det så blir gräset gladare och arbetet med att plana ut ytan något lättare. Jord är det minsta du skall lägga på lera/lerjord om du vill ha en gräsmatta. Så gräs är för sent nu det hinner inte rota sig och fröna ruttnar bort.
 
Jag vill bara tala om att sand i tung lerjord inte är någon bra ide. Det blir som betong når det torkar upp. Har man dessutom på kalk blir det 10 ggr värre.
Du behöver lägga på matjord för att höja humushalten. Ett tunt lager som slätas ut om du väljer rullgräs. Lite mer om du sår direkt.
 
Det är helt fel nivå vid huset.Jorden ska täcka täcklisten
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Fredrik Å skrev:
Det är helt fel nivå vid huset.Jorden ska täcka täcklisten
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
inte riktigt att föredra. Men höjden på färdigt gräs görs ca 10cm över list med fall från huset och singel ca 30cm mellan husvägg och gräs, dvs på listen.
 
Hej
Läs isodräns monterings anvisningar...Inte många rätt i föregående talares tips.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
har du åkgräsklippare är ett tips en gårdsharv el likn att köra med och luckra upp jorden, det fick jag göra här hemma efter dränering, sen jämnade jag till med schaktblad bakom traktorn, att göra allt det där för hand ser inte kul ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.