A
A Avemo skrev:
Hur märker du det? Jag tycker att bensinen mycket sällan orsakar problem. Och jag förutsätter att i den mån det gjorts förändringar så är det i alla fall någon aspekt av bensinen som blivit bättre.
Jag som kör många olika fordon på bensin mm märker det fort..
En traktor från 1954 reagerar inte alls positivt på dagens bränsle..
Sedan har man inte ändrat blandningen för att skapa något bättre utan för att bidka miljömålen..
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
TS får säga ifrån om vi svävar ut för långt. Men jag uppfattar ursprungsämnet som avslutat.

Maskintok skrev:
En traktor från 1954 reagerar inte alls positivt på dagens bränsle..
Jag säger inte emot. Men kan du utveckla detta med "reagerar inte alls positivt"? En modern motor går nog inte optimalt på gammaldags bensin heller.

Maskintok skrev:
Sedan har man inte ändrat blandningen för att skapa något bättre utan för att bidka miljömålen..
Bland annat ja. Och menar du att detta inte är något bra?
 
A
A Avemo skrev:
TS får säga ifrån om vi svävar ut för långt. Men jag uppfattar ursprungsämnet som avslutat.


Jag säger inte emot. Men kan du utveckla detta med "reagerar inte alls positivt"? En modern motor går nog inte optimalt på gammaldags bensin heller.


Bland annat ja. Och menar du att detta inte är något bra?
En äldre motor kan behöva ha ändring i tänd läget för att ens starta på modern bensin.
Den kan även reagera i packningar mm på dels inblandat etanol men också på olika tillsatser man blandat ut bensinen med.

Nja i hänseende till utsläpp så är det bra att man blandat i olika former av tillsatser.
Men för vissa motorer så är det sämre.
se bara på RME dieseln och sedan diskussionen om HVO100..
Det är inte alls så fantastiskt när man börjar skrapa på ytan.

bränsle som är baserat på organiskt material ger kondens i tanken, kondens vattnet skapar alger som gror igen systemet.
Man kan motverka med biocid eller med etanol.. Men like tusan så ökar arbetinsatsen för att kunna åka..
 
Maskintok skrev:
En äldre motor kan behöva ha ändring i tänd läget för att ens starta på modern bensin.
Den kan även reagera i packningar mm på dels inblandat etanol men också på olika tillsatser man blandat ut bensinen med.
Pratar vi en motor från 1954 så är ju det något som förr eller senare inträffar oavsett bensin. Byter man då till moderna slangar och membran skall det väl vara ok en lång tid framöver? Justera tändningen är ju en återkommande åtgärd på så gamla motorer oavsett bränsle. Var det inte du som brukade köra gamla motorer på E85?

För att återknyta till tråden så var det ju en hyfsat ny småmotor det var fråga om. Och den är byggd för att gå på dagens bensin.

Maskintok skrev:
Nja i hänseende till utsläpp så är det bra att man blandat i olika former av tillsatser.
Men för vissa motorer så är det sämre.
Precis så. Men det lät på dig som att du inte tyckte att det var någon fördel att det blir bättre för miljön.
 
A
A Avemo skrev:
Pratar vi en motor från 1954 så är ju det något som förr eller senare inträffar oavsett bensin. Byter man då till moderna slangar och membran skall det väl vara ok en lång tid framöver? Justera tändningen är ju en återkommande åtgärd på så gamla motorer oavsett bränsle. Var det inte du som brukade köra gamla motorer på E85?

För att återknyta till tråden så var det ju en hyfsat ny småmotor det var fråga om. Och den är byggd för att gå på dagens bensin.


Precis så. Men det lät på dig som att du inte tyckte att det var någon fördel att det blir bättre för miljön.
att jag kör på E85 i mina motorer hör inte hit.
ställa om tändningen skulle inte behövas om man inte tillsatte oktan höjande ämnen mm
Sedan så kör jag inte kundmotorer på E85 direkt.. Utan de ska ju kunna fungera på vanligt bränsle också..

Jag får så mycket fördomar och skit för att jag inte sätter miljön i främsta rummet..
Om lösningarna leder till mindre utsläpp så toppen..
 
Det finns ju många olika motorer som är olika känsliga för olika bränslen. Dit jag vill komma är att den moderna bensinen inte är generellt sämre än den var förr. Men den kan i vissa fall vara sämre till gamla motorer. I fallet nya motorer som i nyare än 30 år så är dagens bensin lika bra eller bättre än den gamla bensinen. Är du med på detta?
 
A
A Avemo skrev:
Det finns ju många olika motorer som är olika känsliga för olika bränslen. Dit jag vill komma är att den moderna bensinen inte är generellt sämre än den var förr. Men den kan i vissa fall vara sämre till gamla motorer. I fallet nya motorer som i nyare än 30 år så är dagens bensin lika bra eller bättre än den gamla bensinen. Är du med på detta?
inte helt överens med det..
dagens bensin ger mer problem än den äldre. det blir mer beläggningar i förgasare mm än med den äldre.

motorer som. stått i 30 år kan man få fart på utan större ansträngning.. Men med dagens soppa så kan det vara omöjligt efter bara 6 månader..

Alkylat är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.