Kan inte hålla med att Quantum motorn skulle vara känslig och dålig.

Jag har haft en Klippo med Quantum motorn i 15 år nu, och jag har en 3000 kvm matta
att klippa.

Har inte haft några problem med mer än ventilspelet nämnt tidigare i denna tråd, trodde också att jag skulle vara snäll mot motorn och provade syntetolja.
Då tog den olja så därför gick jag tillbaka till rak 30 olja.

Får inte en mekaniker en sådan enkel motor att starta och gå riktigt skall han absolut
byta jobb.
 
Jag har nu glädjen att meddela att jag har lagat min Quantummotor (tror jag)! Och jag har gjort det alldeles själv.

Felet var enklare än man kunde tro. Det var vajern till dödmansgreppet som var för lång. Efter att ha stramat upp den blev utslaget ett helt annat och den startar som den skall på ett ryck, dessutom går den att starta om när den är varm. Och det går lätt. Det var alltså så att det var precis på gränsen att den startade innan, och så fort den blev varm räckte det för att metallen skulle ändra sig. Nu funkar den klockrent.

Tack för alla kloka tips jag har fått på forumet.
 
ut och klipp nu !!!!
 
Eld skrev:
Angående alkylatbensin så finns det en fördel till. Den innehåller ingen etanol vilket vanlig blyfri 95 gör. Många gräsklippare med plastförgasare får problem med att (plast)munstycket blir för stort när man kört på etanolinblandad besin i några år. Plasten tål helt enkelt inte etanolen utan löses långsamt upp.

Exakt samma svar fick jag då min svärmormors Stiga gick illa förra sommaren. Den var otroligt svårstartad och varven gick upp ocn ner då man med hjälp av startgas fick igång.. Jag fick rådet att köpa ny förgasare med membran och bytte den själv. Kostade inte mycket för en ny förgasare, ca 330kr tror jag det var. Efter det startade den hur lätt som helst och går jämt och fint. Nu blir det bara alkylat bensin i svärmormors gräsklippare och i min Klippo.
 
J
Vill man lättast ha reda på var det finns alkylat bensin i lösvikt så är det bara att kontakta Aspen petroleum och fråga;Tel; +46 (0)301-23 00 00. Fax; +46 (0)301-23 00 99, E-mail; info@aspen.se.
 
var mycket skrivt här utom grund problemet. helt klart har du har garanti 2 år om du inte har skit i förgasare tippat maskin och fått olja i förgasare eller luftfiltret kört med för lite olja inte bytt olja för eftersom jag jobbar alla mskiner från skog till trädgård och måste säga att gå klippare är det simplaste som finns det lagar man i sömnen. undrar om du fått svar på frågan om inte hör av dig. Mvh Urban
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.