Topejas Topejas skrev:
Köpte en Ryobi Max Power RY36LMX51A-160 gräsklippare i April, har laddat batteriet cirka 7 ggr nu.
Är ett 6Ah36V batteri.

Den ska klara upp till 1200kvm. Jag hinner klippa ungefär 200-400kvm på en laddning..

Gick till Bauhaus där jag köpte den och fick till svar att de måste laddas upp 8-10 ggr innan man får full effekt utav den.

Så åter idag, fullt i batteriet enligt indikatorn. Jag hann inte ens klippa hälften (har ungefär 500kvm) se bilder.

Är det rimligt? Kan jag förvänta mig magi att den helt plötsligt tar hela trädgården plus lite till eller är batteriet defekt?

Någon som har varit med om liknande?

[bild] [bild] [bild]
Hej.

Köpte en ryobi 36 volts gräsklippare för två år sedan, 46 cm och inte självgående, ifrån Bauhaus i ett paketpris med 2 st 5 Ah 36 volt batterier. Har 1200 m2 tomt, inte räknat efter men säg minst 1000 m2 gräs.

Krävs båda batterierna för o klippa gräsmattan helt, på nivå 3, rätt så kort.

Har ett tredje batteri, som gör att man kan klippa allt även om gräset är vått eller det fått växa högre än det bör,

Har inte kört den nya gräsklipparen, antar att självdrag drar lite mer kräm, men inte så mycket mer. Och nya 6 Ah skall ju momentant kunna ge mer ström, ”High Energy”.

Fick ifrån Bauhaus samt en Ryobi representant på besök i Örebro god förvarning att det behövdes två batterier på 5 Ah (36 volt) för vår gräsmatta.

Är dessutom borstlös o kraftfull , så vår lite ojämna gräsmatta tar den bättre än den bensinklippare jag hade förut.

Extra plus för att man då kan hacka stora lövhögar, perfekt o lägga i landet , maskar o andra tar sedan hand om det och man får suveränt fin jord till våren. Gödsling börjar bli onödigt....
 
S sinclairhacker skrev:
Hej.

Köpte en ryobi 36 volts gräsklippare för två år sedan, 46 cm och inte självgående, ifrån Bauhaus i ett paketpris med 2 st 5 Ah 36 volt batterier. Har 1200 m2 tomt, inte räknat efter men säg minst 1000 m2 gräs.

Krävs båda batterierna för o klippa gräsmattan helt, på nivå 3, rätt så kort.

Har ett tredje batteri, som gör att man kan klippa allt även om gräset är vått eller det fått växa högre än det bör,

Har inte kört den nya gräsklipparen, antar att självdrag drar lite mer kräm, men inte så mycket mer. Och nya 6 Ah skall ju momentant kunna ge mer ström, ”High Energy”.

Fick ifrån Bauhaus samt en Ryobi representant på besök i Örebro god förvarning att det behövdes två batterier på 5 Ah (36 volt) för vår gräsmatta.

Är dessutom borstlös o kraftfull , så vår lite ojämna gräsmatta tar den bättre än den bensinklippare jag hade förut.

Extra plus för att man då kan hacka stora lövhögar, perfekt o lägga i landet , maskar o andra tar sedan hand om det och man får suveränt fin jord till våren. Gödsling börjar bli onödigt....
Hej, antar att det var denna du köpte https://www.bauhaus.se/grasklippare-ryobi-rlm36x46s5-36v-2x5ah-max-power-batteri ?

Velade nämligen över dom men blev den med självkörning.

Ska väl tilläggas att jag körde på lägsta nivån oavsett längd på grös, kanske är givet då att den inte klarar av det.

Men men.. nu äger jag robot istället så ska bli skönt att slippa tänka på det :)
 
Om du kör på den lägsta nivån och hittintils bara klippt gräset ca 3 gånger när det snart är juli så känns det inte så konstigt att den inte hinner med. Även om du nu skulle bo vid riksgränsen...

Men robot är ju klart smidigare och det ser ju ut att vara en enkel tomt att klippa så slutet gott!
 
J Jensa86 skrev:
Om du kör på den lägsta nivån och hittintils bara klippt gräset ca 3 gånger när det snart är juli så känns det inte så konstigt att den inte hinner med. Även om du nu skulle bo vid riksgränsen...

Men robot är ju klart smidigare och det ser ju ut att vara en enkel tomt att klippa så slutet gott!
Har klippt runt 7 ggr sedan slutet av april med den :)

Jajamen, inga sluttningar så kommer bli gött att se den arbeta
 
Topejas Topejas skrev:
Hej, antar att det var denna du köpte [länk] ?

Velade nämligen över dom men blev den med självkörning.

Ska väl tilläggas att jag körde på lägsta nivån oavsett längd på grös, kanske är givet då att den inte klarar av det.

Men men.. nu äger jag robot istället så ska bli skönt att slippa tänka på det :)
Yes är den modellen jag kör. Kör jag den på lägsta så förstör jag gräsmattan, är ingen helplatt tråkig gräsmatta

Robot är smidigare men vi tycker gräsmattor blir så jämnt klippt tråkigt, och några få timmars motionspass hemma per vecka , är bara en liten del i den motion vi får i oss ändå.

För vår gräsmatta föredrar jag batteri framför bensin, men med nog kraftiga batterier. Kul att ryobi fortsatte med 36 volt, då sitter man inte i sjön när de vi har nu någon gång dör. Det tredje batteriet är från 2014 men ger fortfarande bra prestanda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.