Hej, jag tog över en gammal klippo när vi köpte hus. Den gick att köra i början, jag har klippt hela gräsmattan på 2500 kvm, två gånger. Men nu har den börjat kärva, häromdagen startade den och lade av efter 20 sekunder och nu går den inte att starta alls i stort sett..

Är det någon som har en tanke om vad felet kan vara? Tändstiftet är bytt, det gamla var svart på gängorna. Jag köpte ett likadant tändstift som satt i klipparen och hoppas på att förra ägaren visste vilket som var rätt 😂

Luftfiltret såg inte så bra ut, se bild. Ska byta det också men vet inte om det är hela orsaken till att den inte startar.

Självklart lyckades jag med nybörjarmisstaget att välta klipparen åt fell håll. Lite olja har samlats i luftfiltret men inga mängder.

Det står 1987 på klipparen men jag hittar ingen etikett om exakt modell. Hittade en bild på google på en likadan klippare så jag bifogar den bilden (är inte hemma just nu)

Nån som har förslag på hur jag fortsätter felsöka?
Mvh
 
  • Gräsklippare med ett öppet luftfilterlock som visar ett smutsigt luftfilter med gräsrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal röd Klippo gräsklippare från 1987 med svart motor och gula handtag, stående på en cementgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Kärvar den har du väl kört utan olja och då är den skrot. Du skriver inget om oljebyte eller nivåkontroll.

Med tanke på luftfiltret verkar maskinen gravt misskött.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kärvar var fel ordval, den gick bra tills den inte gjorde det längre. Oljenivån var låg så klipparen är påfylld med ny olja.Troligen har den körts med för låg oljenivå.

har som sagt tagit över gräsklipparen av förra husägaren nyligen. Själv kan jag 0% om motorer men lär mig nu, och det vore skoj att rädda denna maskin om det är möjligt.

Men troligen är det bara att köra till tippen då?
 
N
S svenil01 skrev:
Kärvar var fel ordval, den gick bra tills den inte gjorde det längre. Oljenivån var låg så klipparen är påfylld med ny olja.Troligen har den körts med för låg oljenivå.

har som sagt tagit över gräsklipparen av förra husägaren nyligen. Själv kan jag 0% om motorer men lär mig nu, och det vore skoj att rädda denna maskin om det är möjligt.

Men troligen är det bara att köra till tippen då?
Döm inte ut den för snabbt. Klippo av äldre datum med B&S motor brukar vara riktiga slitvargar.
Har du t.ex. kollat att du har gnista på stiftet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Anders i sitt förråd har ett aktuellt exempel på en misskött maskin som han fixar, men det krävs en del arbete:

 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Döm inte ut den för snabbt. Klippo av äldre datum med B&S motor brukar vara riktiga slitvargar.
Har du t.ex. kollat att du har gnista det
N Nalleman64 skrev:
Döm inte ut den för snabbt. Klippo av äldre datum med B&S motor brukar vara riktiga slitvargar.
Har du t.ex. kollat att du har gnista på stiftet?
Det får jag testa, duger en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/ver...oniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150
 
Har du testat att dra igång den utan luftfiltret monterat?
 
Nej, det får jag prova också.
 
S svenil01 skrev:
Det får jag testa, duger en sådan här: [länk]
Skruva ur stiftet och sätt på tändhatten och lägg stiftet mot cylindern dra i snöret så ser du om du har gnista på stiftet.Kolla också på stiftet om det kommer fram bensin.Kan vara skit i förgasaren ganska lätt att ta i sär och rengöra. Kör den inte till tippen. En klippo går alltid att sälja.
 
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Jag har elstart på min 😉

Den har värmenypt minst en gång p.g.a. gammal obytt olja.
Jag har gjort hål så man kommer åt muttern till svänghjulet, så kopplar jag på min skruvdragare med hylsa.

Då kan man nöta länge utan att bli trött när man ska starta upp 1:a gången på våren.
Rosa gräsklippare med en svart motor, märkt "Briggs & Stratton", och text "KLIPPO" på klipparhöljet. Motorlocket har ventilationsgaller och tanklock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av svänghjulet på en maskin, med skruvmutter synlig i centrum genom ett perforerat skydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
Nu har jag haft lite tid över och tagit en ny titt på klipparen.

Statusen är fortfarande att den startar och går en stund och sedan lägger av, se video.




Som nämnts tidigare har gräsklipparen stått lutad åt fel håll, behållaren för luftfiltret var kladdigt av olja. Startförsöket ovan är utan luftfilter.

Gjorde sedan ett försök att rengöra förgasaren. Jag vågade inte ta loss förgasaren eftersom bränsleslangen är rejält fastnypt med klämmor, se bild. Jag gjorde iallafall rent koppen och de synliga delarna av förgasaren samt sprayade förgasarrengöring invärtes.
Närbild av en delvis isärplockad förgasare på en gräsklippare, omgiven av smuts och damm. Bränsleslangen är fastklämd och smuts finns på gängorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hade ingen effekt, videon i början är efter dessa små åtgärder.

Skulle va tacksam för förslag på hur jag går vidare.
 
RoTe
S svenil01 skrev:
Jag vågade inte ta loss förgasaren eftersom bränsleslangen är rejält fastnypt med klämmor, se bild.
Va? Det enda jag ser är en vanlig slangklämma av fjädertyp. En vanlig tång lossar den på två sekunder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gnisslet på slutet tyder på värmenyp, dålig smörjning.
Går den lika lätt när du drar i snöret när den stannat?
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
Bild som visar en instruktion på hur man använder en polygrip- eller vanlig tång för att pressa ihop två delar, markerade med gula pilar och text.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Gnisslet på slutet tyder på värmenyp, dålig smörjning.
Går den lika lätt när du drar i snöret när den stannat?
Okey, kan det va för låg oljenivå alltså?

Har inte provat just efter detta tillfälle, men tidigare har det alltid gått lätt efter att gräsklipparen dött.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.