J
Hemskt vad alla luktar illa nu för tiden. Först är det blöjorna, sedan tonårssvett, och nyligen var det en tråd där gamlingar blev kränkta av att det luktade gammal gubbe hos åldringar.
Ett tips är att kolla upp överdragskläder och jackor som man alltid glömmer tvätta. Har några kollegor som stinker rätt bra när de använder samma jacka som till gymmet. Oops nu fick gymmare en skrapa också!
 
J Jocke Best skrev:
Hemskt vad alla luktar illa nu för tiden. Först är det blöjorna, sedan tonårssvett, och nyligen var det en tråd där gamlingar blev kränkta av att det luktade gammal gubbe hos åldringar.
Ett tips är att kolla upp överdragskläder och jackor som man alltid glömmer tvätta. Har några kollegor som stinker rätt bra när de använder samma jacka som till gymmet. Oops nu fick gymmare en skrapa också!
Det är inte en så trevlig doft. Men folk är olika känsliga för dofter givetvis. Blöjorna har jag aldrig haft problem med, gubbdoft har jag ej ännu upplevt, får fråga frugan om jag luktar gubbe :)
 
K
S Martin E skrev:
Good luck med det... du har inga tonårsbarn själv va'?
Du menar att dina tonårsbarn bestämmer hur dom vill leva utan regler från dig?

Mina barn har inte fyllt tonåring ännu. Vad jag däremot har gjort är att köpa en gård med hagar,stall och skog så mina barn kan leka utomhus istället för att sitta inomhus framför datorn. Jag har också sett till att inte köpa mina barn en egen dator och vi har inga betalkanaler eller tvspel. Jag vill att mina barn ska uppleva livet själv och inte genom en datorskärm.
 
K
G Ganescha skrev:
Ja då

Tråkigt att du fått den uppfattningen att han skulle sitta instängd i sitt rum med gamla matrester osv.
Men jag ska bemöda mig med att ge dig en liten inblick i hans liv;

Han cyklar på morgonen 2,5 km till skolan, går i skolan fram till 14:30, cyklar hem 2,5km ,trycker i sig en macka och slappar en stund, cyklar vidare till fotbollen eller tae kwon do träningen beroende på vilket dag i veckan det är. Kommer hem runt 18-19 beroende på vilken träningsdag det är, gör sina läxor framför datorn, mycket av skolmateialet ligger idag på deras egna hemsida från skolan, i bland äter han framför datorn, ibland inte. Visst är han dålig på att ta ner disken men det ligger aldrig något kvar på tallriken, så några matrester är det ej.
Spelar 1-2 Tim beroende hur mycket läxa han har eller prov, går sen oxh lägger sig kl 21:30! Obs. Han duschar ALLTID efter träning och är det ej träning den dagen så är det direkt efter skolan. Svetten kommer troligtvis under natten när han sover. Frågor på det?
Min enkla fråga är varför ditt barn luktar svett i den omfattningen att det stör dig, om det är precis så som du beskriver.
 
K Kortling skrev:
Min enkla fråga är varför ditt barn luktar svett i den omfattningen att det stör dig, om det är precis så som du beskriver.
Klart det stör mig med svettlukt och vi försöker ju utreda detta förfullt i tråden varför lukten stannar kvar, troligtvis är det pga. Hög värme och undermålig luftflöde på övervåning.

Sen att du valt att ej köpa tv spel eller dator till dina barn får stå för dig. Bra om dina barn har ett intresse för hästar och dylikt men det har ej mina, utan här är det sport oxh träning som gäller. TV tittar dom aldrig på, utan för att varva ner så har dom valt att sitta en stund oxh lira CS:GO med sina kompisar online.
 
G Ganescha skrev:
Klart det stör mig med svettlukt och vi försöker ju utreda detta förfullt i tråden varför lukten stannar kvar, troligtvis är det pga. Hög värme och undermålig luftflöde på övervåning.

Sen att du valt att ej köpa tv spel eller dator till dina barn får stå för dig. Bra om dina barn har ett intresse för hästar och dylikt men det har ej mina, utan här är det sport oxh träning som gäller. TV tittar dom aldrig på, utan för att varva ner så har dom valt att sitta en stund oxh lira CS:GO med sina kompisar online.
Jag vill bara säga att jag förstår dig och det fattar vem som helst att du älskar ditt barn. Jag kan ibland bli lite mekanisk och pratar om detaljer som om det vore något viktigt, men det ska du ta med en nypa salt för det enda som betyder något är att du bryr dig om din son, nu vart det en lång mening och den blir inte kortare nu heller, jäklar också :)
 
Allt handlar om byggnadsfysik. Värmetilskott, konvektion, transmission, ventilation, internlast, solbelastning och annat. Ventilationen skall vara tillräcklig dvs både uteluftstillförsel (helst ett Freshdon) och frånluften i badrummet/köket. Till detta en dörrkonstruktion som släpper över luften från sovrummen. Värmen skall vara tillräcklig och ej för hög när termostaterna är demonterade i hela huset. Termostaterna skall ta överskottsvärmen och monteras efter det att värmen är jämn i huset. Blir det lukt trots korrekta inställningar, får det åtgärdas via överventilation eller troligare eliminering av lukttillförseln. Allting hänger ihop och är i normalfallet ganska enkelt att åtgärda, men en duktig konsult eller hantverkare bör kanske bistå.

FTX skall du försöka undvika så länge som möjligt.
 
Det största problemet med svettlukt är att personen är i otakt med dusch och tvätt!
Alltid nytvättade kläder, allt ska bytas! Även ytterkläder.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
JOHGUN JOHGUN skrev:
Allt handlar om byggnadsfysik. Värmetilskott, konvektion, transmission, ventilation, internlast, solbelastning och annat. Ventilationen skall vara tillräcklig dvs både uteluftstillförsel (helst ett Freshdon) och frånluften i badrummet/köket. Till detta en dörrkonstruktion som släpper över luften från sovrummen. Värmen skall vara tillräcklig och ej för hög när termostaterna är demonterade i hela huset. Termostaterna skall ta överskottsvärmen och monteras efter det att värmen är jämn i huset. Blir det lukt trots korrekta inställningar, får det åtgärdas via överventilation eller troligare eliminering av lukttillförseln. Allting hänger ihop och är i normalfallet ganska enkelt att åtgärda, men en duktig konsult eller hantverkare bör kanske bistå.

FTX skall du försöka undvika så länge som möjligt.
Väl skrivet, med andra ord, först justera värmepumpen och sedan dammsug datorn.
Att installera FTX kostar en slant men luften står still efter nya 3-glasfönster, det många inte förstår är att det måste komma in ny luft någonstans, ett sug i badrummet räcker inte utan då ska det finnas tillluftdon och om man förvärmer den luften utan att känna kalldrag så blir det FTX.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan
F Fdriver skrev:
Väl skrivet, med andra ord, först justera värmepumpen och sedan dammsug datorn.
Att installera FTX kostar en slant men luften står still efter nya 3-glasfönster, det många inte förstår är att det måste komma in ny luft någonstans, ett sug i badrummet räcker inte utan då ska det finnas tillluftdon och om man förvärmer den luften utan att känna kalldrag så blir det FTX.
Som sagt, att dammsuga datorn gör ingenting för värmealstringen i rummet, snarast tvärtom. Det enda det hjälper är temperaturen lokalt i datorlådan.
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Som sagt, att dammsuga datorn gör ingenting för värmealstringen i rummet, snarast tvärtom. Det enda det hjälper är temperaturen lokalt i datorlådan.
Jag har arbetat med datorer i över 30år och tro mig när jag säger att en dammfri dator ger mindre värme, det handlar om hur mycket CPU och GPU måste arbeta under belastning och hur väl kylda de är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
ett lite konstigt och små jobbigt problem. Min son är 13 år och svettas rätt mycket i sitt rum. Det blir väldigt varm på hans rum, har försökt strypa på elementen men då klagar bergvärmepumpen osv.
Har kört med fönster öppet men då blir det kallt i resten av huset.
Sen är han ju puberteten ;-)
Men hur ska jag få bort lukten? Har funderat på en fläkt i taket som drar ut luften, mekaniskt.
Kanske en lämpligt luftrenare?
Vad tror ni om en sån här jonisator:
[länk]

Är dom effektiva?
Tips mottages! Ja, han duschat varje dag oxh sköter sin hygien, hyfsat i alla fall :)
Har själv experimenterat med ventilationen i ett 20-talshus med nya fönster och värmepump. Det jag har kommit fram till är att det är rätt svårt att få ett bra omsättning av luften på ovanvåningen med enbart frånluft och spaltventiler, man måste ju jobba mot all varmluft som stiger från bottenvåningen.
Jag skulle försöka med att testa att sätt vent på max i badrummet på ovanvån samt att fixa luftspalt på ovansida dörren till grabbens rum.
Spaltventiler i överkant på fönster blir ju lite fel i ett rum på ovanvån, speciellt på sommaren då skorsten effekten blir som störst.
Fundera också på att stänga ventilen i fönstret och dra bort den undre listen. Du bör då kunna få luften att gå från fönster och ut ur luftningen som du fixar på ovansidan av dörren.
 
MultiMan
F Fdriver skrev:
Jag har arbetat med datorer i över 30år och tro mig när jag säger att en dammfri dator ger mindre värme, det handlar om hur mycket CPU och GPU måste arbeta under belastning och hur väl kylda de är.
Jag började 1977, så vad är din poäng? Moderna grafikkort och processorer klockar ner sig om kylningen inte fungerar, alltså alstras mindre värme till rummet.
 
Bästa lösningen är att grabben skaffar flickvän.

Det brukar innebära att hygienen får sig ett uppsving, rummet städas och att datorn inte alls är lika intressant längre.
 
  • Gilla
tanker och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Bästa lösningen är att grabben skaffar flickvän.

Det brukar innebära att hygienen får sig ett uppsving, rummet städas och att datorn inte alls är lika intressant längre.
Haha, bästa inlägget, min son träffade en tjej många mil bort och numera luktar det ingenting alls :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.