Det var annat! Gäller hastigheten även "längre ut" i nätet, dvs en nod som inte är ansluten med nätverkssladd?
 
Räckvidden är så där tycker jag. Har 2st noder på nerdre plan och 1st på övre plan.
Huset är på typ 60-70 kvm per våning.

Går jag runt i huset så dippat det ner till typ 100mbit och upp till 900.
Jag gissar att det går ner när det byter mottagare.

Jag skall dra trådat till noderna tänkte jag.
Nu är dom bara anslutna trådlöst
 
Har också google mesh, 3 access punkter, 100/100 fiber.
Lite klena en och en, men generellt nöjd, man får testa och placera dem rätt om man har ett gammalt hus med tjocka stenväggar.
 
Jag har vara huvudenheten med ethernet. Screenshot kom från nod två. De pratar endast med varandra via den dedikerade länken. Men har fri sikt mellan dem.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag testade appen som Peter2400 tipsade om och det blev ju lite andra siffror.
Över 900 Mbit/s på en iPhone? De siffrorna skulle jag ta med en stor nypa salt.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Över 900 Mbit/s på en iPhone? De siffrorna skulle jag ta med en stor nypa salt.
Varför då? 802:11ac har väl en maxhastighet på 1300Mbit/s.
 
Single link har väl 802:11 ac teoretiskt över 500mbit, multilink över 1000. I ett mesh nät skall sedan alla noder dessutom överföra till huvudnoden, detta gör de normalt på 5ghz bandet, så det blir rätt trångt. Sen skall ju övrig hårdvara vara designad för det också. En mobil som käkar 1000mbit kommer sannolikt brinna upp rätt snabbt :)
 
1000mbit (millibit) är väl inte så mycket? ;)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Varför då? 802:11ac har väl en maxhastighet på 1300Mbit/s.
Ja, men då behöver du minst 3x3 antenner och det tror jag inte att någon iPhone har. Jag laddade ner appen och fick närmare 1,2 Gbit/s, och det med en iPhone 6s som med sina 2x2 antenner kan få max 867 Mbit/s i länkhastighet och i praktiken ca 500 Mbit/s. Så nej, jag ger inte mycket för det testet.

Maxhastigheten beror bl.a. på hur många antenner, eller rättare sagt hur många spatial streams, som enheten och AP:n är utrustade med. För att nå över 1 Gbit/s i praktiken behöver man enligt min erfarenhet 4x4 antenner.
 
Tänk på att både iOS och macOS saknar MU-MIMO.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Tänk på att både iOS och macOS saknar MU-MIMO.
MU-MIMO är dock inte så mycket värt i praktiken.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Elgiganten säljer 3 packet för 2690kr om någon är sugen.
[länk]
Slog faktiskt till igår då jag såg att de sänkt priset! Återkommer även jag med en rapport när jag väl sätter upp dem. Idag läggs det nämligen golv i stugan istället ;)
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Nu har jag fått fiber inkopplad.
När jag kör med kabel från Google wi-fi så får jag 240mbit/s ner och 100mbit/s upp. När jag kör trådlöst får jag 100mbit/s ner och 100mbit/s upp. Lite märkligt att jag inte får lite mer fart.
Men det kanske är normalt?
 
Redigerat:
Vad har du för telefon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.