Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Vad otroligt duktig du är. Tänk om alla var så.
Har aldrig förstått den där flugan att istället för att svara på frågan så klagar man på något helt annat, särskilt på ett sätt som är lite överlägset.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 118 till
  • Laddar…
Som fd projektledare inom VS så tycker jag det tyder på sanslöst dålig yrkeskunskap att trycka en golvvärmeslinga med enbart vatten den kalla årstiden. Att köpa lite etylenglykol och blanda i vattnet förhindrar ju sådana fadäser!
Om det går att driva vidare är tveksamt men det är absolut inte yrkesmannamässigt utfört!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Detta är en riktig katastrof tyvärr. Golvvärmeslingorna är förmodligen spruckna på flera ställen i plattan.
Prova tina upp och fyll med varmt vatten och kolla med värmekamera där det blir "värmepölar" i plattan. Bila upp och laga. Men kan bli många skarvar i plattan.

Detta är inte kul!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
2 2massjodin skrev:
Vad otroligt duktig du är. Tänk om alla var så.
Har aldrig förstått den där flugan att istället för att svara på frågan så klagar man på något helt annat, särskilt på ett sätt som är lite överlägset.
DeiOmLbV4AEk6Pq.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Callerto och 10 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Du harvförhoppningsvis byggfelsförsäkring.
 
  • Gilla
  • Haha
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
J
Det är väl ditt eget ansvar att se till att ditt bygge inte fryser? Varför beställer du en provtryckning när du inte har tak på huset? Är du en sådan som ska spara pengar på att vara byggherre och inte riktigt har koll på vad du gör? Beställde du provtryckning med glykol/sprit specifikt? I annat fall får du lära dig till nästa gång och skarva slangen som spruckit.
 
  • Gilla
  • Arg
AliceJ och 11 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
Lite kuriosa utanför tråden.
I min ungdom, för många decennier sedan, var jag i England en tid och konstaterade då att avloppsrören satt på utsidan av husen.
På min fråga fick jag svar "det är enklare att reparera om de sitter på utsidan när de fryser sönder":thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 34 till
  • Laddar…
V
Skulle tryckt med luft helt klart (y)

Skit I glykol blandningar. Luft vintertid
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jag tycker att rörläggaren skulle meddelat tydligt att det fanns vatten som man skulle behöva blåsa rent eller själv tömt det. Annars hade han inte behövt i november fylla på med vatten. Man får lov att provtrycka med luft också ifall det provtryckning behövs inför gjutning av betongplatta. Man fyller sällan på med vatten i det skedet. Läs om ”Förenklad täthetskontroll med luft för vissa rörsystem” kap 6.2.6 www.sakervatten.se


A atomlab skrev:
Problemet är att vattnet fryser i plattan och då expanderar vattnet och på så sätt spricker plattan. I de flesta fall händer inget. I en del så får an flytspackla. I få måste man göra om.

Provtryckter man så nära vintern så stoppar man vanligtvis i glykol i vattnet bör man fyller systemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Det är väl ditt eget ansvar att se till att ditt bygge inte fryser? Varför beställer du en provtryckning när du inte har tak på huset? Är du en sådan som ska spara pengar på att vara byggherre och inte riktigt har koll på vad du gör? Beställde du provtryckning med glykol/sprit specifikt? I annat fall får du lära dig till nästa gång och skarva slangen som spruckit.
Man ska provtrycka innan man gjuter plattan. Dock kan detta göras med luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V
Du måste ju fått ett protokoll står ju alltid metod.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Om det finns risk för minusgrader provtrycker man INTE med vatten, punkt. Riktigt dåligt av vvsaren om det gjordes på vinterhalvåret. Gjordes det på sommaren får man skylla sig själv att man inte vidtagit åtgärder själv för att det inte ska frysa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Provtryckning sker normalt med luft - inte med vatten. Just av den anledningen.

Vem har totalentreprenaden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Rätta mig om jag tänker fel
Rören är ingjutna i betong, vilket medför att rören inte kommer spricka om inte betongen gör det.
Är plattan hel så lär ju rören vara det också…
 
  • Gilla
RörBocken och 6 till
  • Laddar…
M MITS skrev:
Hej,
Efter provtryckning av golvvärmerören som gjordes med vatten har nu allt fryst till is, då vi märkte detta för sent hur rörmokaren hade utfört jobbet.
Gjordes inget avtal för jobbet, utan ett beställningsjobb för endast grovtryckning. fakturan redan betalt.
Provtryckningen gjordes mitten av november. Rörmokaren tar inget ansvar och påstår att det varit vårt ansvar att få på värme (även om det då inte fanns något plan2 eller tak.
Någon erfarenhet från motsvarande katastrofer? Har jag juridisk möjlighet att kräva skadestånd för detta.
Har rören varit vattenfyllda för provtryck och sedan stående med fryst med mer än 5-7 minusgrader i betong/träbjälklag så är de troligen mer eller mindre trasiga.
Allt måste provtryckas med luft en gång till.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.