Absolut udda! :)
Nu upprepar jag mig lite från första inlägg. Men skarvlöst är målet. De där "quattro-anslutningarna" ovan golv tycker jag inte ser snyggt ut.

Av min lilla research tycker jag inte branschen har någon "modern" lösning för detta för villainstallationer.
Enligt säker vatten råder man väl även att värmeinstallationer ska eftersträva de krav som ställs på tappvatten-installationer. Men det är bara som jag snappat upp. Skarvlöst (i vägg) kan ju dock vara värt att eftersträva oavsett

Försumbart med rör dock...
Omkrets på övervåning ca 45 meter = 100 meter rör (ge och ta)
5 radiatorer med högt räknat 10 meter till fördelaren = 100 meter
Jag tror dock att lösningen blir billigare än ett helt separat trädlöst system från Uponor, med termostater, rumsgivare och styrmodulen etc.

Jag får testa och se :)
 
R
Värmerör behöver inte vara rör i rör på , det är bara på tappvatten som det ska vara det
Fabrikanternas rekomendationer brukar bli lite kostsamma , dom vill sälja
 
J Jerfed skrev:
Sitter här med liknande tankar som dig och tänkte höra om du kom fram till en fungerande lösning?

Jag är själv inne på en lösning med två separata 16mm PE-X till varje radiator från en golvvärmefördelare. Därefter tänker jag mig att jag stryper in varje krets vid fördelaren. Varje radiator förses sedan med en steglös elektrisk termostat för att begränsa övertemp som kan uppstå pga sol, elektronik, luftvärmepump, braskamin mm.

Ovanstående är sedan inkopplat till fjärrvärme.

Min farhåga är dock att det måste till olika rördimensioner och inte enbart 16mm för att det ska vara möjligt att strypa in systemet på ett bra sätt.
Du ska inte behöva vara särskilt orolig för att du inte ska kunna strypa in flödet med en injusteringsventil.
Radiatorventiler ska klara strax över 10kPa i differenstryck utan att det blir ett störande ljud. Det finns bättre och sämre varianter av dessa ventiler dessutom, vet att en fabrikant stoltserar med att klara uppemot 60kPa.
De trycken har man normalt inte i en villa och har man ändå det så har man andra problem att ta tag i först. :)

Däremot kan det vara så att din pump inte klarar den sämst belägna radiatorn om det är en lång dragning med högt flöde i röret.

Följ länken och gå till sida 13, där har du ett tryckfallsnomogram för LK's PEX-rör, övriga leverantörers nomogram för samma dimension ska inte skilja sig. Om du håller dig kring 0,03l/s (eller strax under 2kW vid ett system på 60/45) så innebär det ett rörtryckfall på 10kPa först vid 100m rör.
http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf
 
D jonas_t skrev:
Du ska inte behöva vara särskilt orolig för att du inte ska kunna strypa in flödet med en injusteringsventil.
Radiatorventiler ska klara strax över 10kPa i differenstryck utan att det blir ett störande ljud. Det finns bättre och sämre varianter av dessa ventiler dessutom, vet att en fabrikant stoltserar med att klara uppemot 60kPa.
De trycken har man normalt inte i en villa och har man ändå det så har man andra problem att ta tag i först. :)

Däremot kan det vara så att din pump inte klarar den sämst belägna radiatorn om det är en lång dragning med högt flöde i röret.

Följ länken och gå till sida 13, där har du ett tryckfallsnomogram för LK's PEX-rör, övriga leverantörers nomogram för samma dimension ska inte skilja sig. Om du håller dig kring 0,03l/s (eller strax under 2kW vid ett system på 60/45) så innebär det ett rörtryckfall på 10kPa först vid 100m rör.
[länk]

Det jag är rädd för är väl att ev. ställdon för de mest strypta kretsarna får ett alldeles för litet reglerområde och i princip bara får en on/off funktion. Men det funkar kanske inte så... Det som får mig att tänka så är rekommendationen om lika slinglängd vid golvvärme som jag antar har en koppling till injusteringen och reglering av systemet.

Med utgång från de radiatorer jag har idag har jag använt appen HYTools och räknat lite på tryckfallen i 16mm pex vid 55/45-21 vid DUT och får då att slangen till radiatorn med högst effekt har tryckfall 1,3kPa samtidigt som slangen med minst tryckfall landar vid 0,02kPa. Det jag ännu inte kollat på är tryckfallet över respektive radiator. Skillnaden i tryckfall över slangarna kanske ”äts upp” av tryckfall över radiator tillsammans med ventil och gör att min farhåga är ett ickeproblem.

För att hålla nere kostnaden lutar det åt att jag använder en vanlig fördelare och inte en för golvvärme. De RA-N ventiler som idag sitter på radiatorerna flyttas till fördelaren. Som avstängning vid tilloppet på radiatorn tänker jag mig samma typ av avstängning som normalt sitter på returen.

Det finns lite att fundera på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.