Offert direkt från Uponor?
Dom brukar (brukar & brukar- jag har fått-) offerera en massa fancy prylar som egentligen inte behövs.
Prata med en erfaren lokal installatör och jag tror att du får en annan input på vilket material som "egentligen" behövs....
 
Har du fått en lista på det material som behövs av Uponor? I den listan så skriver de ut sina rekommenderade priser. Om du går in på Rinkabyrör eller Sigro och plockar ihop en varukorg med samma material så kommer du se att det blir mycket billigare.

Passa även på att kontakta LK och be dem om en materialspecifikation och förläggningsritning. Då har du åtminstone fått underlag från de två största företagen.
 
Har dom offererat spårade spånskivor? De kan du slippa genom att antingen fräsa ut spår i dina befintliga spånskivor eller lägga glespanel ovanpå spånskivorna. Beror lite på vad du skall ha för golv ovanpå också.
 
Anna1984 skrev:
Jag har fått offert från Uponor på 65.000 kr sammanlagt för bara materialkostnaden. Och det är till 90kvm. Jag tyvker det låter dyrt. Jag skulle gärna vilja komma ner i halva den kostnaden för vattenburen golvvärme.

Kan någon rekommendera någon annan tillverkare som är billigare än Uponor?
Kolla med Tetragonia samt läs parallell tråd om strul med Uponors slang..
 
Fick en lite billigare idag från en åf till Uponor, drygt 62.000 kr, Låter fortfarande dyrt tycker jag för bara material.

oggert-golvvärme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste hitta något billigare alternativt. Att sitta och fräsa ur egna spår i spånskivor på 90 kvm känner jag inte är någon lösning för mig.
 
Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag koncentrerat mig på den enskilt största kostnaden 36' kr.

Kanske din golvkonstruktion kräver plåt & spårade plattor. Jag hade skannat marknaden och kollat om det finns billigare alternativ. Detta har ju bara indirekt betydelse för funktionen och "piratdelar" fungerar förmodligen lika bra.
 
Mikael_L
Anna1984 skrev:
Fick en lite billigare idag från en åf till Uponor, drygt 62.000 kr, Låter fortfarande dyrt tycker jag för bara material.

[bild]

Måste hitta något billigare alternativt. Att sitta och fräsa ur egna spår i spånskivor på 90 kvm känner jag inte är någon lösning för mig.
Då bara golvvärmerören är nästan 3 ggr för dyrt i den offerten
http://www.sigro.se/sv/uponor/wirsbo-evalpex-roer,-12-x-1,7-mm-240-m.php
Så får man väl misstänka att allt är saltat ca 3 ggr.

Så hittar du grejerna på rätt ställe kommer det landa på ca 20 tusen istället. :cool:
 
Jag ser att du har fått en offert på Uponors lågbyggande golvvärme. Det är ju visserligen ett smidigt system men tyvärr så kostar det lite extra bara för att det ska vara lågbyggande. Om du tål att bli av med 7mm till av takhöjden så kan du använda en spårad spånskiva istället och kapa en hel del av kostnaden.

Grovt räknat (exkl. fördelare och dyl.) så kostar det lågbyggande systemet drygt 550 kr per kvadratmeter.
Kan du tänka dig att offra 22mm av takhöjden istället för 15mm så kan du lägga en spårad spånskiva flytande på det redan färdiga golvet. Kostnaden sjukner då till ca 470 kr/m[SUP]2
[/SUP]
Om du även väljer att titta på LK:s system är samma alternativ med spånskiva lite billigare och kostar bara 460 kr/m[SUP]2[/SUP].
Om du tål att offra hela 30mm av takhöjden kan du även välja att lägga LK:s spårade cellplastskivor istället för spånskivor och då faller kostanden ner till ca 360 kr/m[SUP]2[/SUP].

Priserna är ju lite grova då jag bara har räknat på den ungefärliga materialåtgången som Rinkabyrör anger på sin hemsida. Dock så är det ju rätt så uppenbart att det finns väldigt mycket pengar att spara på att titta på lite olika alternativ.
 
Min golvvärme gick på 45' till både under och övervåning. 140 + 104 kvm. På övervåningen ligger det vanligt spångolv och på detta lägger jag 19mm spånskiveremsor som gles sedan lumppapp och parkett.
 
Janus82 skrev:
Jag ser att du har fått en offert på Uponors lågbyggande golvvärme. Det är ju visserligen ett smidigt system men tyvärr så kostar det lite extra bara för att det ska vara lågbyggande. Om du tål att bli av med 7mm till av takhöjden så kan du använda en spårad spånskiva istället och kapa en hel del av kostnaden.

Grovt räknat (exkl. fördelare och dyl.) så kostar det lågbyggande systemet drygt 550 kr per kvadratmeter.
Kan du tänka dig att offra 22mm av takhöjden istället för 15mm så kan du lägga en spårad spånskiva flytande på det redan färdiga golvet. Kostnaden sjukner då till ca 470 kr/m[SUP]2
[/SUP]
Om du även väljer att titta på LK:s system är samma alternativ med spånskiva lite billigare och kostar bara 460 kr/m[SUP]2[/SUP].
Om du tål att offra hela 30mm av takhöjden kan du även välja att lägga LK:s spårade cellplastskivor istället för spånskivor och då faller kostanden ner till ca 360 kr/m[SUP]2[/SUP].

Priserna är ju lite grova då jag bara har räknat på den ungefärliga materialåtgången som Rinkabyrör anger på sin hemsida. Dock så är det ju rätt så uppenbart att det finns väldigt mycket pengar att spara på att titta på lite olika alternativ.
Jag har absolut inget emot att offra några centimeter på takhöjden för att kapa kostnaderna. Har du lust att länka till den där spårade spånskivan in innebar en kostnad på 460kr/kvm och LK:s spårade cellplastskivor som innebar en kostnad på 360kr/kvm? Skönt att höra att det finns lite alternativ.
 
Mattiaz skrev:
Min golvvärme gick på 45' till både under och övervåning. 140 + 104 kvm. På övervåningen ligger det vanligt spångolv och på detta lägger jag 19mm spånskiveremsor som gles sedan lumppapp och parkett.
Fanns det som färdigt system eller sågade du själv spånskiveremsor från större spånskivor?
 
Mikael_L
Men kolla nu min länk till sigro's hemsida.

Då ser du att offerten ligger nästan 3 ggr högre än exakt samma produkt (RSK-nummer är lika) från Sigro.
Ta alla delar i offerten och lägg ihop som en varukorg på sigro och kolla vad det blir för pris.
Har sigro inte produkten så mailar du dom och frågar om dom kan lägga upp den.

Det har jag gjort med några produkter, det var inga problem.
 
Mikael_L skrev:
Men kolla nu min länk till sigro's hemsida.

Då ser du att offerten ligger nästan 3 ggr högre än exakt samma produkt (RSK-nummer är lika) från Sigro.
Ta alla delar i offerten och lägg ihop som en varukorg på sigro och kolla vad det blir för pris.
Har sigro inte produkten så mailar du dom och frågar om dom kan lägga upp den.

Det har jag gjort med några produkter, det var inga problem.
Jag kollade, men det var ingen större skillnad. Den största kostnaden med golvvärmeskiva hade jag en offert på 340kr st. Sigro tog 380kr. 107 st såna i offerten så det blev inte billigare.
 
Jag kanske var otydlig men jag har inte lagt golvvärmen på övervåningen än. Men jag kommer att såga remsor från vanliga spånskivor.
 
Mikael_L
OK, så det var bara slangen som det skiljde så mycket på ...
...attans

Men det var slangpriset jag själv reagerade på, ty jag har ganska nyligen kollat runt ganska så ordentligt och hade nog ett hum om var det borde ligga.


edit:
Nu tar jag dumstrut på !!
Den största som finns .... :surprised:

Det var ju tre paket med 240 meter slang i offerten, så då var ju priset helt i paritet med sigro.

Jaja, dumstrut på ... :surprised:
När ska jag lära mig att läsa all text ... :|
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.