Ställdonen trycker ned piggarna hela sommaren sen sitter de fast när de blir kallt.
Ställdonen brukar gå sönder med. Är en klump med vax typ med en värmare.
Ställer man rumstermostat en max så så blir de ljumna efter en stund om de inte är trasiga.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp sitter under donen, ta bort donen på dom kalla, du ser piggen, den ska var uppe och tryck på med ett mejselskaft ( tröga ) rör det sig inte knackar du en hackspett på piggen med skaftet, så brukar dom komma upp, sen trycka en 20 ggr och varje gång ska dom komma upp själv, dra inte med verktyg i dom.
Tack ska testa att leka hackspett då. Är det bara att lirka av ställdonen eller ska man göra på något speciellt sätt
 
TorOdd TorOdd skrev:
Tack ska testa att leka hackspett då. Är det bara att lirka av ställdonen eller ska man göra på något speciellt sätt
De brukar sitta skruvade på ventilen med en ring som går att lossa från ställdonet "klickfäste".
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
Tack ska testa att leka hackspett då. Är det bara att lirka av ställdonen eller ska man göra på något speciellt sätt
Svar nej , du vet hur en hackspett gör sitt hål, kanske en 20 -30 knack bara rakt på piggen inga metall mot piggen.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
vilka behövs bara i de rum man vill ha det kallare? Jag förstår nog inte vad du menar Har fjärrvärme hos mig.
Varken man har fjärrvärme, bergvärme, luftvatten eller elpanna av senare modell sitter det en styrning som släpper ut värme på systemet anpassat efter utetemp eller i kombination med innegivare. Denna är normalt inte synkad med golvvärme slingorna. Det brukar även sitta en huvudtermostat till golvvärmegruppen för att förhindra att för varmt vatten kommer ut till golvvärmen. Särskilt om man även har element som behöver högre temp.
 
E Emanuel01 skrev:
De brukar sitta skruvade på ventilen med en ring som går att lossa från ställdonet "klickfäste".
Funkade, tack!
 
J jonaserik skrev:
Svar nej , du vet hur en hackspett gör sitt hål, kanske en 20 -30 knack bara rakt på piggen inga metall mot piggen.
Alla piggarna gick att trycka ner… motionerase dem lite extra ändå.
Nästa fundering: Vad menas med systemtemp i dokumentet? Är det samma temperaturer som mätarna på fördelarna ska visa?
 
  • Dokument med tekniska specifikationer för ett värmesystem inklusive flöde, temperatur och kretsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerörsfördelare med justerbara pinnar, termostater och temperaturmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
38 är väl typ maxtemp på golvvärme om jag inte kommer ihåg fel. Om du sätter tillbaka ett trasigt ställdon får du ingen värme. Hänger du av det får du fullt flöde och borde få värme om inte sätet sitter fast i ventilen.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Lättaste är om man har värmekamera och ställer upp värmen i alla rum sen ser man efter en stund vilka ställdon som är trasiga. Finns många mobiler med det nu.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Det är den temp som värmekällan sänder ut till huset, hade du även element eller bara GV . Med bara GV ska källan ge den värme som behövs, det är det som det talas om att inte ha ställdon på alla slingor, utom kanske för sovrum som ska vara lite svalare. Bad/dusch ska vara utan så flödet över tex en VP inte ska bli stopp på, då får den hicka. Om man har en pump som har indikering ( inte exakt värde blir det ) på sig så kan det flödet variera när don eller termostater stänger öppnar.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
38 är väl typ maxtemp på golvvärme om jag inte kommer ihåg fel. Om du sätter tillbaka ett trasigt ställdon får du ingen värme. Hänger du av det får du fullt flöde och borde få värme om inte sätet sitter fast i ventilen.
Tack, jag provar mig fram lite. Alla ställdon är varma utom de som är till slingorna där rummen inte blir varma, så kanske de är trasiga då? (Fast systemet är lite drygt ett år bara.) Om jag hänger av dem och och golven blir varma borde det alltså vara ställdonen som är problemet? Eller sätet (är det själva metalldelen med piggen)?
 
Nu är det dax för kudden God Natt
 
E Emanuel01 skrev:
Lättaste är om man har värmekamera och ställer upp värmen i alla rum sen ser man efter en stund vilka ställdon som är trasiga. Finns många mobiler med det nu.
Jag får skaffa ny mobil
 
J jonaserik skrev:
Det är den temp som värmekällan sänder ut till huset, hade du även element eller bara GV . Med bara GV ska källan ge den värme som behövs, det är det som det talas om att inte ha ställdon på alla slingor, utom kanske för sovrum som ska vara lite svalare. Bad/dusch ska vara utan så flödet över tex en VP inte ska bli stopp på, då får den hicka. Om man har en pump som har indikering ( inte exakt värde blir det ) på sig så kan det flödet variera när don eller termostater stänger öppnar.
Bara golvvärme. Jag hänger inte riktigt med… kan för lite…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.