L
Golvvärmefördelare med blå Uponor styrdon, mässingsventiler, rör och en röd avstängningskran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden syns golvvärmesfödelaren på vår övervåning. Installerat 1991, men vi är nyinflyttade så jag har ingen erfarenhet av systemet. Golvvärmen fungerar i tre rum, men inte i de andra två. Termostater och dom blå styrdonen verkar fungera, men "spindlarna"/pinnarna i ventilen längst till vänster och den längst till höger (där styrdonet är borttaget) fjädrar inte tillbaka när man trycker ner dom.

Enligt en servicebeskrivning från Uponor kan de fastna och man kan prova att trycka ner med en skruvmejsel och se om dom lossnar. Jah har testat det, utan resultat. Vet dock inte hur hårt jag vågar trycka. Enligt Uponor ska man då byta "packboxarna" (konstigt namn på mässinglocket med spindelpinnen). Beställde därför nya packboxar och bytte ut de gamla. Ingen förändring.

Jag misstänker därför att vi måste byta hela ventilerna, inte bara packboxarna.

Några frågor:
-Om det är ventilerna som låst sig, hur hårt vågar man trycka ner spindlarna för att tvinga loss ventilerna?
-Det finns två typer av ventiler, Uponor WGF resp. Uponor RWG. Installationen är från 1991. Någon som kan se vilken modell vi har?

RGW-ventil WGF-ventil
Mässingsventil för golvvärme från Uponor, möjligtvis en RGW eller WGF modell, med synlig packbox och spindelpinne. Messingventil med spindelpinne för golvvärmesystem, misstänkt fastnad och behöver servas.

-Om ventilerna ska bytas, måste jag då tömma systemet på vatten eller räcker det med att stänga de röda kranarna?

En sista fråga:
-Det sitter två svarta burkar med röda skruvar till höger i bilden. Jag antar att de har med luftningen att göra. Sker avluftningen automatiskt eller ska man skruva på de röda skruvarna för att öppna upp?

Tyvärr fick vi inte med några som helst instruktioner om skötseln av systemet, så jag hoppas på hjälp av kunniga byggare här. Tack på förhand!
 
  • Golvvärmefördelare med rör och blå Uponor-styrdon, mässingsventiler, och två svarta burkar med röda skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil av Uponortyp med skruvmekanism och central spindelpinne, eventuellt packbox för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harha
  • Laddar…
L
Några bilder åkte med dubbelt-ursäkta!
 
Knacka lite med skaftet av en stor flatmejsel på sidan av fördelaren, lite tur så fjädrar de upp.De fungerar som en radiatorventil.
 
  • Gilla
LGFalun
  • Laddar…
Bara knacka som en hackspett på pinnen lite brutalt med ett skaft på en större mejsel, dom brukar släppa då, när en släppt så tryck på den ca 10 ggr för att säkerställa funktion. Det är en klassiker efter sommaren när ingen värme behövs.
 
  • Gilla
Harha och 1 till
  • Laddar…
L
J jonaserik skrev:
Bara knacka som en hackspett på pinnen lite brutalt med ett skaft på en större mejsel, dom brukar släppa då, när en släppt så tryck på den ca 10 ggr för att säkerställa funktion.
Wow, det fungerade! Jag knackade nog för mesigt tidigare.
Stort TACK till er båda!

En sista fråga om avluftning. Som jag skrev tidigare misstänker jag att de två burkarna till höger i bild är till för avluftning. Fungerar det automatiskt eller ska man lufta med de röda skruvarna? Testade, men det hände inget när jag skruvade på dom, kanske för att systemet var avluftat?
 

Bästa svaret

Det är avluftare , ( automat ) se först till att trycket på manometern ligger på minst 0,8 - 1,0 bar innan avluftning, dåligt tryck dålig avluftning. Skruva upp lite på den röda, luft samlas i den nedre delen, vänta några timmar, sen stänger du den igen. Den typen har en förmåga att börja läcka och det är inget bra, Du kan lätta på den kanske 1 gång i halvåret om du vill, men oftast så glöms den bort om systemet fungerar utan gurgel i..
 
L
Man tackar och bugar för det utförliga svaret om luftning! Nu vet jag lite mer om systemet och underhållet.
Tack än en gång!
 
Jag hänger med på tack!
Bott i huset 10 år, med system sedan 2003.
När kylan kom, upptäckte jag att två sektioner inte hängde med, bara kalla.
Felsökt i helgen, utan framgång. Började mentalt ställa in mig på att se tusenlappar fara.
Hittade detta inlägg och tog till lite mer våld och ja! Ventilerna lossnade :D
En packbox ser ut att ha läckt lite - ska se om jag kan byta den.
VARMA häslningar från Åland :) (y)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Här var det många slingor som var kalla, rejält kallt har vi haft det i höst.

Hade hit en kille i går från firman som installerade bergvärmepumpen för 3 år sedan, som konkluderade att på 9 av 14 slingor hade ventilerna fastnat (eller hur man nu säger, har inte riktigt koll på begreppen). Han fick loss 3, men 6 satt helt fast. Några läckte lite, så han vågade inte ta i mer på dessa. Systemet över 20 år gammalt, så kanske inte så konstigt. Vi bestämde oss för att byta ut alla - så är det gjort, och i går gjordes det. På en slinga fick han byta hela insatsen (tror jag det heter?). Bergvärmepumpen gick upp i akut stressläge över allt kallt vatten som plötsligt kom till från alla slingor som har varit avstängda…:)

Och märkbart varmare var det när jag gick upp i dag! Kan tydligen ta upp emot 2 dygn innan full effekt nås.

Hoppas nu att detta räcker, att alla slingor fungerar som de skall.
 
Det är under sommaren som piggarna kärvar till sig, då dom är helt stängda när ingen värme behövs, ingen som gör något och allt fungerade under vintern, då går minnet i ide även på sommaren. Kanske inte fel att röra lite på piggarna några ggr under sommaren. Då måste termodonet tas bort, om det inte går att skruva upp termosterna till max så donen öppnar, blir till att öka minska kanske 10 ggr om det görs via termostaterna.
 
Jag hänger på den här tråden med en fråga. De där piggarna, sitter de liksom under ställdonen? Har LK system och två slingor blir det ingen värme trots att ställdonen är helt öppna. Har testat att höja och sänka tempen med termostaterna och regulatorerna öppnar och stänger så den delen verkar funka. Kan det vara piggarna som fastnat här med?
 
Redigerat:
De behövs ju bara i de rum man vill ha lite kallare annars blir de ju bara "kaka på kaka"
Värmepumpen ändrar ju värmen efter utetemp. Bytt hos några kunder andra är nöjda utan reglering.
Golvvärmen är ju trög ändå och med dessa snigelploppar går de ändå trögare!
 
E Emanuel01 skrev:
De behövs ju bara i de rum man vill ha lite kallare annars blir de ju bara "kaka på kaka"
Värmepumpen ändrar ju värmen efter utetemp. Bytt hos några kunder andra är nöjda utan reglering.
vilka behövs bara i de rum man vill ha det kallare? Jag förstår nog inte vad du menar Har fjärrvärme hos mig.
 
Ställdonen i golvärmegruppen.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
TorOdd TorOdd skrev:
Jag hänger på den här tråden med en fråga. De där piggarna, sitter de liksom under ställdonen? Har LK system och två slingor blir det ingen värme trots att ställdonen är helt öppna. Har testat att höja och sänka tempen med termostaterna och regulatorerna öppnar och stänger så den deken verkar funka. Kan det vara piggarna som fastnat här med?
Jepp sitter under donen, ta bort donen på dom kalla, du ser piggen, den ska var uppe och tryck på med ett mejselskaft ( tröga ) rör det sig inte knackar du en hackspett på piggen med skaftet, så brukar dom komma upp, sen trycka en 20 ggr och varje gång ska dom komma upp själv, dra inte med verktyg i dom.
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.