Om den är kopplad som max så ökar du frånslagstempen högt för att skydda golven. Typ 45 grader. Om den slår ifrån även då så har du för varmt vatten in förmodligen. Jag ser på din primärmatning att tempen ligger runt 45 grader in. Jag ser ingen justeringsventil för att sänka (blanda ner) temperaturen. 45 grader fram på golvet redan nu är högt. Om ni inte har det svinkallt där ni bor.
Har ni radiatorer också? Om inte så tror jag eran värmekälla skickar fram för varmt vatten. Därför din maxtermostat slår ifrån.
Vad har ni för värmekälla?
 
Fuxs Fuxs skrev:
Helst vill jag att pumpen ska gå dygnet runt
Om jag inte missuppfattat helt så är den termostaten som är med blå ring som startar stoppar pumpen, ställ den på max, maxtermostaten ( den vita ) troligen graderad 1 - 5 eller 1 - 9 , ställ ner till 2 om den står på ex. 4 och prova, Vad har du som värmekälla ?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Om den är kopplad som max så ökar du frånslagstempen högt för att skydda golven. Typ 45 grader. Om den slår ifrån även då så har du för varmt vatten in förmodligen. Jag ser på din primärmatning att tempen ligger runt 45 grader in. Jag ser ingen justeringsventil för att sänka (blanda ner) temperaturen. 45 grader fram på golvet redan nu är högt. Om ni inte har det svinkallt där ni bor.
Har ni radiatorer också? Om inte så tror jag eran värmekälla skickar fram för varmt vatten. Därför din maxtermostat slår ifrån.
Vad har ni för värmekälla?
Inga radiatorer, IVT 490.
 
J jonaserik skrev:
Om jag inte missuppfattat helt så är den termostaten som är med blå ring som startar stoppar pumpen, maxtermostaten ( den vita ) troligen graderad 1 - 5 eller 1 - 9 , ställ ner till 2 om den står på ex. 4 och prova, Vad har du som värmekälla ?
Vi har IVT 490.
 
Då har inte någon tänkt till riktigt. Då borde du kunna bara ha en fördelar utan egen cirkulationspump. Som matas direkt från din värmepump. Då din fördelar inte är en shunt så tror jag att din värmepump skickar på alldeles för varmt vatten så maxtermostaten stänger ner pumpen.
Ställ ner temperaturen i värmepumpen.
 
Fuxs Fuxs skrev:
Inga radiatorer, IVT 490.
VP har en utomhusgivare och förändrar tempen på utgående vatten till det som behövs, De sitter en shunt och pump i VP .
Förstår då inte varför det det ska vara en ytterligare , är liksom kaka på kaka och pumpen i VP orkar dra hela lasten
 
Slutsats: Sänkte värmen i VP till 3.7 från 4 och matningen till golvvärmen är 40 grader. 28 grader visar tempen i golven och pumpen snurrar fortfarande sen morgonen. Vet dock inte om det är bra eller dåligt.
Kan jag sänka varmvatten tempen i VP för att minska graderna i inmatningen?
 
40 grader låter högt. De ska du ha typ när det är svinkallt. Jag kan inte se att fördelaren skulle shunta ner tempen någonstans. Så det värmepumpen ger går rakt ut på golven.
Vad har ni för utetemp?
 
Det är bara att prova sig fram med kurvan och att ha 40 C fram till fördelaren är klart överkurs, du ska ha ca 30 C och den vita kanske på 3 eller 2 som maxtermostat, vid ca - 15 kanske du behöver 40 C ut på golvet men inte mer, den tempen sköter VP om att reglera
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
40 grader låter högt. De ska du ha typ när det är svinkallt. Jag kan inte se att fördelaren skulle shunta ner tempen någonstans. Så det värmepumpen ger går rakt ut på golven.
Vad har ni för utetemp?
3 plus just nu, kanske ska sänka VP till 3.5 så får vi se.
 
Fuxs Fuxs skrev:
3 plus just nu, kanske ska sänka VP till 3.5 så får vi se.
Här kan du se vilka temperaturer som behövs vid vanliga radiatorer, tumregel 42 C vid 0 ute och GV ska ha ca 10 C under och får provas fram,
 
  • Diagram som visar värmeinställningar för hus beroende på utetemperatur, med olika värmekurvor för radiatorer eller golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fuxs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.