Hej, vi har precis flyttat in i ett radhus, vi har endast golvvärme på nedre plan. Nu till vårt problem. Vi har en cirkulationspump (grundfos alpha 2) som styrs utav en tempsensor på rören se bild. När det väl kommer till rätt temperatur så stänger pumpen av sig själv men när det blir kallt på golven så startas inte pumpen igen så det blir verkligen iskallt på golven. Vi misstänker att det är tempsensorn det är fel på men undrar om någon annan här inne som har haft samma problem.
Hoppas ni kan hjälpa mig och lösa detta!
 
  • Golvvärmesystem med cirkulationspump och temperatursensor markerad med en ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostaten som begränsar värmen i golvet står väldigt lågt. Ställ upp den till 4-5 och testa.
 
  • Gilla
Fuxs
  • Laddar…
Först och främst pumpen ska ALDRIG stanna, så prova med att ställa termostaten på max så blir det nog bra, den vita som sitter till vänster är en maxtermostat för GV så GV inte får för varmt vatten
 
  • Gilla
Fuxs
  • Laddar…
Den du har ringat in kan kopplas in för olika funktion. Normalt öppen eller normalt stängd. Dvs man kan köra den som en maxbegränsare så slår den ifrån vid inställt temp. För att skydda golvet.
Eller så kan den vara kopplad som min-gräns. Så har jag.
Dvs cirkulationspumpen kopplas ifrån under en viss temperatur. Tror min är satt på 25 grader. Dvs är vattnet in till shunt/fördelaren kallare än 25 grader så slår den av cirkulationspumpen. Det är för att cirkulationspumpen inte ska gå t.ex. på sommaren när det inte finns någon värmebehov. Kan man spara några Watt och lite livslängd om man tycker det är kul.

Så jo, oberoende på hur den är kopplad så SKA cirkulationspumpen stanna.

Vad står din på nu? Om den är kopplad som min så ska du ställa min-gräns. Typ 20-25 grader.
Och det borde den vara för ni har redan en maxbegränsare med termostaten.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Den du har ringat in kan kopplas in för olika funktion. Normalt öppen eller normalt stängd. Dvs man kan köra den som en maxbegränsare så slår den ifrån vid inställt temp. För att skydda golvet.
Eller så kan den vara kopplad som min-gräns. Så har jag.
Dvs cirkulationspumpen kopplas ifrån under en viss temperatur. Tror min är satt på 25 grader. Dvs är vattnet in till shunt/fördelaren kallare än 25 grader så slår den av cirkulationspumpen. Det är för att cirkulationspumpen inte ska gå t.ex. på sommaren när det inte finns någon värmebehov. Kan man spara några Watt och lite livslängd om man tycker det är kul.

Så jo, oberoende på hur den är kopplad så SKA cirkulationspumpen stanna.

Vad står din på nu? Om den är kopplad som min så ska du ställa min-gräns. Typ 20-25 grader.
Och det borde den vara för ni har redan en maxbegränsare med termostaten.
Min står på 30 grader, när jag väl får 30 grader så stänger den av sig som jag skrev. Men när vi vaknar på morgonen så är pumpen avstängd och sk*t kallt på golven, tempen visar fortfarande 30 grader.
 
Då är den kopplad som maxbegränsare förmodligen? Ställ upp den till 45 grader. Kaka på kaka kan man tycka om det är så. Även det RoBo uppmärksamma att termostaten står lågt. Ställ även upp den.
Jag kan inte riktigt greppa hela bilden. Går dykröret till termostatvredet? Vad är det för sensor till den inringade delen?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Då är den kopplad som maxbegränsare förmodligen? Ställ upp den till 45 grader. Kaka på kaka kan man tycka om det är så. Även det RoBo uppmärksamma att termostaten står lågt. Ställ även upp den.
Jag kan inte riktigt greppa hela bilden. Går dykröret till termostatvredet? Vad är det för sensor till den inringade delen?
Nu är den inställt på 4an. Dykrör? Ursäkta men förstår mig ingenting på detta så försöker lära mig.
 
  • Hand håller en termostatinställningsanordning inställd på 4 bredvid ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ändrar jag så att min maxtermostat ska funka som min-gräns?
 
Dykröret är kopparprylen som sitter till höger om termometern. Den går till termostatvredet som är en maxbegränsare. Kopparprylen "styr" termostatvredet.
Inringat verkar vara anliggsningstermostat som "mäter" temp på röret. Kopplat också som en maxbegränsare. Ställ upp den inringades temp också.

Tillägg: Får koppla om i anliggninstermostaten om det går att bestämma normalt öppen eller stängd. Ser du något namn på den?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Dykröret är kopparprylen som sitter till höger om termometern. Den går till termostatvredet som är en maxbegränsare. Kopparprylen "styr" termostatvredet.
Inringat verkar vara anliggsningstermostat som "mäter" temp på röret. Kopplat också som en maxbegränsare. Ställ upp den inringades temp också.

Tillägg: Får koppla om i anliggninstermostaten om det går att bestämma normalt öppen eller stängd. Ser du något namn på den?
WTC-ES heter den, får upp detta när jag googlar - https://wattswater.eu/catalog/safet...d-accessories/compact-contact-thermostat-wtc/
 
Vet faktisk inte om den modellen fungerar så.
 
Det verkar funka nu, återkommer ikväll om pumpen inte kommer igång igen. Tack!
 
Fuxs Fuxs skrev:
Det verkar funka nu
Den koppling som är, begriper inte varför det med att stoppa pumpen , liknar det gamla som fanns innan det kom modernare grejer, där en termostat satt på en plats i huset och startade/stoppade cirkpumpen, snackka om jojo på värmen, vid drift 80 C och stopp 30 C. Har du inte cirk i slingorna blir fenomenet kalla golv, inget flöde/varmhållning med rätt temp genom slingorna
 
Anliggningstermoststen är ju inte menat att styra den dagliga värmen med. Är en min eller maxbegränsare.
 
J jonaserik skrev:
Den koppling som är, begriper inte varför det med att stoppa pumpen , liknar det gamla som fanns innan det kom modernare grejer, där en termostat satt på en plats i huset och startade/stoppade cirkpumpen, snackka om jojo på värmen, vid drift 80 C och stopp 30 C. Har du inte cirk i slingorna blir fenomenet kalla golv, inget flöde/varmhållning med rätt temp genom slingorna
Helst vill jag att pumpen ska gå dygnet runt men vet inte hur jag ska göra det då maxtermostaten styr pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.