M
Avemo skrev:
Jag brukar hänvisa till den här skriften:
[länk]
Om man börjar med att jämföra samma förutsättningar så går det att konstatera att vid samma isolering och samma inomhustemperatur så ger golvvärme alltid en högre energiförbrukning än radiatorer. Det är så enkelt som att när golvet är varmare så läcker mer värme ut genom det.


Det är något som måste bedömas från gång till gång. Om du förbättrar isoleringen och / eller sänker inomhustemperaturen så kan det minska förbrukningen så mycket att det mer än kompenserar för den ökning av förbrukningen som golvvärmen ger. Det är något som kan ske, men om inte golven redan är eller efter renovering blir mycket väl isolerade bör man räkna med att golvvärmen ger en något ökad förbrukning.
Jo det köper jag absolut, om man tänker sig att man bara lägger golvvärme utan att förbättra isoleringen så köper jag att man har mycket högre förlust som försvinner ut i t ex grunden. Jag tar bara för givet att man gör en "korrekt" isolering i samband med att man lägger golvvärme.

Ett hundra år gammalt hus med träbjälklag är ju ett praktexempel på när golvvärme vs radiatorer blir en riktig brakförlust om man inte gör om isoleringen. :)

Sen är det iofs så att i det här fallet, så ska man som jag tidigare skev inte räkna med att man sparar några ören om man isolerat bra, det är ju i samband med VP som man kan kamma hem stora besparingar med golvvärme.
 
Marcussjogren skrev:
Jo det köper jag absolut, om man tänker sig att man bara lägger golvvärme utan att förbättra isoleringen så köper jag att man har mycket högre förlust som försvinner ut i t ex grunden. Jag tar bara för givet att man gör en "korrekt" isolering i samband med att man lägger golvvärme.
Att döma av hur många som skriver om att lägga golvvärme på oisolerade plattor på mark är det inte alla som tar det för givet. Antagligen helt enkelt därför att de accepterar att värmekostnaden ökar.
Marcussjogren skrev:
Sen är det iofs så att i det här fallet, så ska man som jag tidigare skev inte räkna med att man sparar några ören om man isolerat bra, det är ju i samband med VP som man kan kamma hem stora besparingar med golvvärme.
Jag är helt med på att värmepumpens värmefaktor kan förbättras vid golvvärme jämfört med element, men stora besparingar? Har du sett det kvantifierat någonstans? Jag har det inte, men är intresserad om du har tillgång till några siffror. Det förutsätter till att börja med att värmepumpen har flytande kondensering. Sedan måste hela huset värmas med golvvärme. Ett enda rum med element förstör hela besparingen om man inte accepterar att ha kallare i det rummet.
 
M
Nej några större studier har jag faktiskt inte att komma med utan har bara räknat för vårt hus.
Har heller inte utbildning nog för att räkna exakt på varme och värmeförluster.

Men jag räknade på ett system med 6 radiatorer, ca 80L vatten, fram 65C retur 55C och motsvarande för 4 golvslingor, 165L, 45 fram och 40 retur. Då bör man spara ca 19-20% utan att ta med VP COP i beräkningen.
Båda fallen är vid DUT och eftersom vi inte har radiatorer så har jag tagit framledningstempen för dessa baserat på vad många i området behöver ungefär.
 
Marcussjogren skrev:
Men jag räknade på ett system med 6 radiatorer, ca 80L vatten, fram 65C retur 55C och motsvarande för 4 golvslingor, 165L, 45 fram och 40 retur. Då bör man spara ca 19-20% utan att ta med VP COP i beräkningen.
Jag får inte ihop vad du menar skulle spara energi här. Lägre framledningstemperatur kan bara påverka energiförbrukningen genom att COP i en eventuell värmepump med flytande kondensering ökar.
 
M
Det som spar energi är ju egentligen snarare den förbättrade isoleringen som görs i samband med inläggning av golvvärme än själva golvvärmesystemet i sig.

Det jag räknade på var hur mycket energi som krävs för att värma upp allt vatten i systemet från returtempen till den önskade framledningstemperaturen.

Hade man inte lagt till isolering, så hade golvvärmen krävt mycket högre temperatur och man hade som du sa tidigare snarare förlorat pengar.

Tex att värma 80 Liter 10 grader vs värma 165L vatten 5 grader.

Eller så har jag räknat fel :)
 
Redigerat:
M
Man hade ju förmodligen gjort samma besparing även om man enbart hade isolerat, gissar jag på.
 
Ja då har du räknat fel. Effekten hänger ihop med flödet och temperaturdifferensen. Volymen är inte en parameter. Tar vi fasta på 5ºC för golvvärmen och 10ºC för radiatorerna så krävs dubbelt så stort flöde på vattnet för att leverera samma effekt med golvvärmen.

Jag vill bara att det skall vara tydligt att om man isolerar golvet så minskar energiförbrukningen. Lägger man golvvärme så ökar energiförbrukningen. Gör man båda samtidigt så kan det antingen öka eller minska, men enda gången som golvvärmen direkt kan bidra till minskad elförbrukning så är det i samband med värmepump.

AgnesRami får protestera om vi svamlar iväg för långt från hennes fråga.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.