Hej,

Vi ska lägga golvvärme i vårt hus, ca 70 kvm. Vi har tänkt oss att ha vattenburen. Kan man då använda samma rör som det är till de vattenburna elementen då med någon extra shunt eller något?

Och sen kan man ha golvvärme om man har en krypgrund?

Många frågor men hur mycket yta behöver man ha för att ha golvvärme? alltså hur många cm?
 
Tolkar frågan som ifall man kan koppla golvvärme till radiatorrören? Skall du behålla radiatorer också?

Det går att kombinera radiatorer med golvärme. Golvärmen skall ha lägre framledn. temp. Så därför använder man en shuntgrupp. Det är i princip en egen cirkulationspump som bara cirkulerar vatten i golvslingan. En termostat släpper in lite nytt varmt vatten hela tiden så att slingan inte blir för varm.

OM man bara kör golvärme så kan man istället ställa ner temperaturen från pannan/värmepumpen eller vad man har som värmekälla. Är det en värmepump så tjänar man lite på en sådan sänkning eftersom verkningsgraden blir bättre på värmepumpen.
 
M
Hej,

Ja det går bra att ha golvvärme ovan krypgrund. Är det ett väldigt gammalt hus med självdrag där relativt genomsläppliga golv finns så bör man dels diskutera lösningen med en byggnadsvårdare och sedermera isolera med något som ventilerar bra.

Ovan isoleringen läggs ändå skivor för slangarna så det kommer inte drösa in kalluft, men det är viktigt att bjälklag m.m kan ventileras så inte röta uppstår. Jag tycker personligen att man alltid skall vara eftertänksam när man byter golv och liknande i gamla hus. Fast ert kanske är modernt :)

Om du har radiatorer som ska finnas kvar då sätter man som hempularen säger, en shunt på det rör som leder av mot golvvärmen och därefter en cirkulationspump. Kolla dock med kunnig om det finns shuntar med temp-stopp, jag kan inte det där riktigt då jag bara har golvvärme hos mig och inte har det problemet.
Anledningen är att trägolv aldrig går överstiga 27C i yttemperatur samt att det gärna knäpper i golven om inte shunten säger stopp når det kommer för varmt vatten. Våran pump skickar ut 55-gradigt vatten efter att den kört varmvatten och då knäpper det alltid iom att vi inte har någon shunt.

Lycka till!
 
Redigerat:
M
Ytterligare något att tänka på efter installationen är att ett trägolv kommer slå sig om det inte får ligga löst första året, dvs spika inte fast brädorna direkt.

Sedan skall du inte förvänta dig att det är superskön värme i alla rum första tiden, det tar någon vecka att justera in slingorna så det blir lika varmt i alla rum om man inte använder termostater.
 
Nej radiatorerna skulle i sånt fall väck. inte alla. Vi behåller dom i sovrummen tills vidare i sånt fall men i kök, vardagsrum och hall skulle dom ryka och golvvärmen skulle in istället. det var därför jag undrade om man behövde en shunt då jag läst något om det?

Men rent ekonomiskt skulle det alltså i sånt fall vara bättre med bara golvvärme?

Jag tänkte om man kunde koppla på golvvärmen på rören som nu går till radiatorn? eller om jag då är helt ute och cyklar? alltså vi kommer ta in någon som gör detta så klart. men vill gärna veta vilka möjligheter som finns
 
vår hus är från 1987 så inte ett jättegammalt hus. Men det skulle alltså vara bättre med golvvärme i hela huset istället för blandat?

Vi har dock inte tänkt göra detta själv utan vi kommer ta in någon som gör det. när det handlar om vatten så är vi lite restriktiva och känner våra begränsningar. Men det är ändå bra att veta hur vi kan göra. vi la precis in nya klickgolv i två sovrum därför vi inte ville lägga in golvvärme. men det kanske är klokt att göra det överallt i sånt fall?
Klickgolv kan man ju ta bort och lägga igen. det är inte hela världen.
Men det känns som ett klart större projekt då.

vet inte riktigt hur vi ska göra. vi har ändå en relativt liten enplansvilla på 120 kvm så det är ju inte helt omöjligt att lägga i hela huset. men frågan är hur och om det går. tänker om man har den ytan under golvet utan att det höjs för mycket och så.

Vi har inte självdrag i huset utan mekanisk till och frånluft. väl ventilerad grund. men hur golvet ser ut under eventuella plastmattor vet jag faktiskt inte. men brukar det vara mycket att riva upp?
 
M
Rent ekonomiskt så ptja - det beror på hur många rum det rör sig om, men shunten kanske kostar 7-8000:- och cirkpumpen 2-3000:-. Svårt att motivera den kostnaden för ett rum, men är det fyra rum, på övervåning eller liknande så kanske kostnaden skenar iväg mycket i installation i de rummen istället. Då är ju shunten billigare. Den kan du ju kränga vidare sen om du vill.

Njae - jag har aldrig hört talas om att man hör så, utan man sätter en fördelare på lämpligt ställe och så ansluts alla slingor dit, all flödeskontroll, shunt osv sätter man där. Sen har man två grövre rör som går mellan pannan och fördelaren för framledning och retur.
 
M
Om huset är så pass nytt så borde det ligga isolering och ångspärrande plast under golvet så då behöver du inte fundera över ventilationen.
Vårt golv är på sina ställen från ca 1893, där är det breda plankor i botten, sen ligger det spån och annat skräp som isolering. Där är luftdraget en del av ventilationen så där får man tänka till lite först :)

Jag hade gjort så här om det bara är två rum: om ni kan ta upp och lägga om golvet själva så se den tiden som att ni gör er själva en tjänst, räkna inte det som en kostnad.
Kolla sedan vad det kostar att läggs golvvärme där, typ 250:-/kvadratmeter eller nåt?
Väg det sedan mot kostnaden för extra shunt och cirkpump. Pumpen kommer säkert behöva bytas inom 10 år dessutom.

Om då inte kostnaden bli besvärande stor så hade jag lagt golvvärme även i de rummen.

Golvvärme bygger väl ca 3-4cm om inte jag minns fel, beror lite på dimensioner för slang.
Det går ju att riva bort underliggande golv om höjden blir besvärande, men det tordes bygga lika mycket extra i alla rum?

Det är alltid krångligare att ha system som inte är homogena (säger jag som har golvvärme, el-element, vedspis, kakelugn och en avstängd luftvärmepump :)). Ni kan säkert spara hem några hundringar per år också i sänkt uppvärmningskostnad om ni även fixar de rummen.
 
Redigerat:
ja det är lite svårt det där känner jag. för egentligen känns det ju kanske inte som att vi måste ha golvvärme. utan då kanske det är en idé att lägga elgolvvärme i hallen under klinkersen vi ska sätta in men i övrigt är det kanske bättre att behålla radiatorerna. Problemet är dock fortfarande i köket där ett element sitter ivägen för kommande ombyggnation. frågan är då om man även kan lägga in golvvärme där då och då också använda el? eller det kanske är jättedumt?

Vi har inte så många andra väggar att sätta det på heller i köket om vi skulle behålla radiatorn
 
M
Ja alltså - man bör ju ta hem offerter då på vardera system och se om det är rimligt att man sparar in sin investering av vattenburen golvvärme på en 10-årsperiod i form av sänkt uppvärmningskostnad.
Jag tror inte ni kommer tjäna pengar på att byta till det.

Nackdelen med golvvärme på el är att elpriserna kan gå upp. Fördelen är att installationen är enkel.

För köket så kan ni byta radiatorn mot en sockelmonterad fläktkonvektor som kopplas på radiatorslingan. Kostar förvisso 3-4000:- men löser förmodligen ert problem på ett snyggt sätt.

http://www.delivent.se/spacesaver-flaktkonvektor/588-0

Vad har ni för uppvärmning? Olja, ved, värmepump?

Har man värmepump så kan man spara relativt mycket genom att lägga golvvärme.
 
Ja jag vet inte riktigt om det är ekonomiskt försvarbart med att lägga golvvärme. Nu när det var som kallast så körde vi elementen på max och fick ändå bara en kostnad på ca 2000 på elen.
Däremot är min man helt inne på vattenburen golvvärme men jag tror liksom inte att installationen går att försvara där. annat alternativ är helt enkelt att behålla radiatorerna och sätta in en kamin också.

Just nu har vi vattenburen el som uppvärmning + mekanisk till och frånluftsvventilation och en luftvärmepump. så egentligen 3 system.
 
M
AgnesRami skrev:
Ja jag vet inte riktigt om det är ekonomiskt försvarbart med att lägga golvvärme. Nu när det var som kallast så körde vi elementen på max och fick ändå bara en kostnad på ca 2000 på elen.
Däremot är min man helt inne på vattenburen golvvärme men jag tror liksom inte att installationen går att försvara där. annat alternativ är helt enkelt att behålla radiatorerna och sätta in en kamin också.

Just nu har vi vattenburen el som uppvärmning + mekanisk till och frånluftsvventilation och en luftvärmepump. så egentligen 3 system.
Det beror helt på vad ni har för framledningstemp idag. Ni kan förmodligen sänka den delen till golvvärmen avsevärt, men det kommer nog ta lång lång tid att betala av det.
 
AgnesRami skrev:
Ja jag vet inte riktigt om det är ekonomiskt försvarbart med att lägga golvvärme. Nu när det var som kallast så körde vi elementen på max och fick ändå bara en kostnad på ca 2000 på elen.
Däremot är min man helt inne på vattenburen golvvärme men jag tror liksom inte att installationen går att försvara där. annat alternativ är helt enkelt att behålla radiatorerna och sätta in en kamin också.

Just nu har vi vattenburen el som uppvärmning + mekanisk till och frånluftsvventilation och en luftvärmepump. så egentligen 3 system.
Ekonomiskt är svaret enkelt. Med golvvärme ökar värmeförbrukningen en aning jämfört med element. Det kan i vissa fall kompenseras av att en eventuell värmepump får bättre värmefaktor. Du värmer med elpanna och inte värmepump varför du kan räkna med en ökad elförbrukning om du byter till golvvärme. Se det alltså inte som något ekonomiskt, för det kommer att öka din energiförbrukning. Ställ dig i stället frågan om du vill ha golvvärme och om du tycker att det är värt kostnaden.
 
  • Gilla
AgnesRami och 2 till
  • Laddar…
M
Avemo skrev:
Ekonomiskt är svaret enkelt. Med golvvärme ökar värmeförbrukningen en aning jämfört med element. Det kan i vissa fall kompenseras av att en eventuell värmepump får bättre värmefaktor. Du värmer med elpanna och inte värmepump varför du kan räkna med en ökad elförbrukning om du byter till golvvärme. Se det alltså inte som något ekonomiskt, för det kommer att öka din energiförbrukning. Ställ dig i stället frågan om du vill ha golvvärme och om du tycker att det är värt kostnaden.
Stopp och belägg här nu!

Golvvärme förbrukar inte på något vis mer än radiatorer i det här faller. Samma antal kW måste tillföras rummet oavsett om det är med golvvärme eller radiatorer.
Med en elpanna blir alltså ingen killar eftersom det är en ökad effektivitet hos en värmepump som gör att man i andra fall tjänar in pengar snabbare.

Det är till och med så att det finns två faktorer som kommer göra golvvärmen kanske några ören billigare i drift.

1. När man lägger golvvärme så bör man alltid se över isoleringen i golven. Är nuvarande isolering dålig så kan rummet efter detta kräva några färre Watt för att hålla värmen uppe.

2. Med golvvärme så kan man i vissa fall sänka rumstemperaturen med 1-2 grader. Det är enligt Energimyndigheten en besparing på ca 5-10% per år.
 
Marcussjogren skrev:
Stopp och belägg här nu!

Golvvärme förbrukar inte på något vis mer än radiatorer i det här faller. Samma antal kW måste tillföras rummet oavsett om det är med golvvärme eller radiatorer.
Med en elpanna blir alltså ingen killar eftersom det är en ökad effektivitet hos en värmepump som gör att man i andra fall tjänar in pengar snabbare.
Jag brukar hänvisa till den här skriften:
http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2002/grundtips_for_golvvarme.pdf
Om man börjar med att jämföra samma förutsättningar så går det att konstatera att vid samma isolering och samma inomhustemperatur så ger golvvärme alltid en högre energiförbrukning än radiatorer. Det är så enkelt som att när golvet är varmare så läcker mer värme ut genom det.

Marcussjogren skrev:
Det är till och med så att det finns två faktorer som kommer göra golvvärmen kanske några ören billigare i drift.

1. När man lägger golvvärme så bör man alltid se över isoleringen i golven. Är nuvarande isolering dålig så kan rummet efter detta kräva några färre Watt för att hålla värmen uppe.

2. Med golvvärme så kan man i vissa fall sänka rumstemperaturen med 1-2 grader. Det är enligt Energimyndigheten en besparing på ca 5-10% per år.
Det är något som måste bedömas från gång till gång. Om du förbättrar isoleringen och / eller sänker inomhustemperaturen så kan det minska förbrukningen så mycket att det mer än kompenserar för den ökning av förbrukningen som golvvärmen ger. Det är något som kan ske, men om inte golven redan är eller efter renovering blir mycket väl isolerade bör man räkna med att golvvärmen ger en något ökad förbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.