Den här frågan har nötts ordentligt men jag blir ändå inte klok..

Jag står inför att lägga ut klinkers i tvättstuga/dusch/toa. Toa, dusch och delar av tvättstugan kommer det läggas ut elektrisk golvvärme.

Att bila upp hela betongplattan, 30cm tjock, för att isolera underifrån är helt uteslutet.

När jag kollat runt har jag hittat alternativ som:
https://www.ebeco.se/produkter/isolering/cable-board

Men kan inte släppa att det hade varit väldigt smidigt att bara limma golvvärmekabeln och flytspackla.
Hittar då detta från boverket:
Energibehovsskillnad mellan radiatorer och golvvärme i Sverige, beroende på isoleringsgrad och temperaturen i Malmo och Karesuando.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det känns ju som att det handlar om relativt små förluster att skippa isolering?

Lägger man elgolvvärme i hela källaren (125kvm) och värmer hela utrymmet med denna, så är det klart att ?0.15x15000kwh=4500kr/år? är en betydande förlust och värd att isolera.

Men i de flesta fall idag är ju syftet bara att göra det möjligt att gå på klinkersen med strumpor. Den primära värmen kommer ju från luftvärmepumpar.

Gissningsvis kan det gå åt max 2000kwh för att hålla klinkersen jummen i ett 10kvm badrum/tvättstuga med oisolerad betongplatta. Att isolera med 25cm under plattan skulle då spara 0.15x2000kwh=600kr/år.

Gissningsvis finns då inte en chans att jag ens kan räkna hem ebecos isolerskivor i materialkostnad?

Lutar starkt åt att jag kommer limma elslingan direkt mot plattan här till helgen, fuktvandring är något annat som har diskuterats men det bortser jag helt ifrån då det är sådan liten yta/värme som ska användas.

Missar jag något?
 
Då måste praima 2 gånger så limmet fäster på underlaget, det finns alltid löst på betongen som du inte kan få bort. En limpistol är perfekt, för att få det rakt och bra med läggningen. Limma ett putsnät först och sen har du mått med 1 cm på rutorna, samt att det går bra att fästa V-kabeln mot nätet. V-kabeln måste var tajt mot golvet, annars kan den flyta upp vid flytningen. Jag hellimmar alltid en V-kabel som ska flytas in.
 
  • Gilla
Erikhall och 1 till
  • Laddar…
E Erikhall skrev:
Den här frågan har nötts ordentligt men jag blir ändå inte klok..

Jag står inför att lägga ut klinkers i tvättstuga/dusch/toa. Toa, dusch och delar av tvättstugan kommer det läggas ut elektrisk golvvärme.

Att bila upp hela betongplattan, 30cm tjock, för att isolera underifrån är helt uteslutet.

När jag kollat runt har jag hittat alternativ som:
[länk]

Men kan inte släppa att det hade varit väldigt smidigt att bara limma golvvärmekabeln och flytspackla.
Hittar då detta från boverket:
[bild]

Det känns ju som att det handlar om relativt små förluster att skippa isolering?

Lägger man elgolvvärme i hela källaren (125kvm) och värmer hela utrymmet med denna, så är det klart att ?0.15x15000kwh=4500kr/år? är en betydande förlust och värd att isolera.

Men i de flesta fall idag är ju syftet bara att göra det möjligt att gå på klinkersen med strumpor. Den primära värmen kommer ju från luftvärmepumpar.

Gissningsvis kan det gå åt max 2000kwh för att hålla klinkersen jummen i ett 10kvm badrum/tvättstuga med oisolerad betongplatta. Att isolera med 25cm under plattan skulle då spara 0.15x2000kwh=600kr/år.

Gissningsvis finns då inte en chans att jag ens kan räkna hem ebecos isolerskivor i materialkostnad?

Lutar starkt åt att jag kommer limma elslingan direkt mot plattan här till helgen, fuktvandring är något annat som har diskuterats men det bortser jag helt ifrån då det är sådan liten yta/värme som ska användas.

Missar jag något?
Tycker du räknar med ett konstigt lågt el-pris i din kalkyl? Jag antar ett vinterelpris på 2,50 kr/kWh i SE3 inkl allt. Det ska vara elhandelspris + certifikat + påslag + moms plus nätavgifter + energiskatt + moms allt tillsammans. Det är ju främst på vinterhalvåret den stora förbrukningen sker.
 
J Josth skrev:
Tycker du räknar med ett konstigt lågt el-pris i din kalkyl? Jag antar ett vinterelpris på 2,50 kr/kWh i SE3 inkl allt. Det ska vara elhandelspris + certifikat + påslag + moms plus nätavgifter + energiskatt + moms allt tillsammans. Det är ju främst på vinterhalvåret den stora förbrukningen sker.
Konstigt lågt vet jag inte? Ligger själv hittills på just 2kr/kwh för Januari, 1,2kr ink. allt för elhandel och 0,8kr för elnätet…
okt, nov och dec var lägre, har timpris i SE3 då.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Jag tycker också du borde sätta dig ner och räkna igenom värmeförlusterna. Lambda för betong är 1,7 W/m×K medans lambda för cellplast är 0,04 W/m×K. Ett naket betonggolv suger massor med energi om man försöker värma upp det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tycker också du borde sätta dig ner och räkna igenom värmeförlusterna. Lambda för betong är 1,7 W/m×K medans lambda för cellplast är 0,04 W/m×K. Ett naket betonggolv suger massor med energi om man försöker värma upp
J Josth skrev:
Jag tycker också du borde sätta dig ner och räkna igenom värmeförlusterna. Lambda för betong är 1,7 W/m×K medans lambda för cellplast är 0,04 W/m×K. Ett naket betonggolv suger massor med energi om man försöker värma upp det.
Uppskattar att du försöker hjälpa till, men det här säger mig ingenting tyvärr.

Är det helt galet det boverket presenterat? Som tycks vara baserat på verkliga situationer?
 
Om du menar bilden från Boverket så förstår jag inte riktigt hur du kan använda den(?) Man behöver beräkna U-värden och värmeförluster genom golvplattan. Tyvärr fungerar inte U-värdesberäknaren på sajten energiberakning.se så det verkar som man måste räkna för hand men det är inte så svårt alls om man har Excel eller liknande. Sök på beräkna U-värde så finns det flera exempel.
 
Jag förstår heller inte vad du använder Boverkets bild till i detta sammanhanget?

Du har ju ingen isolering alls och diagrammet börjar på 50mm isolering i golvet. Det är ju ganska tydligt hur de där kurvorna ser ut om du extrapolerar de mot 0mm isolering. De drar kraftigt iväg uppåt.
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag förstår heller inte vad du använder Boverkets bild till i detta sammanhanget?

Du har ju ingen isolering alls och diagrammet börjar på 50mm isolering i golvet. Det är ju ganska tydligt hur de där kurvorna ser ut om du extrapolerar de mot 0mm isolering. De drar kraftigt iväg uppåt.
Jag tolkar den som att en minskning i isoleringstjocklek från 30cm till 5cm ger en ökad energiförbrukning på 8%.
Jag kanske är helt ute och cyklar när jag då kör på en gissning att 30cm till 0cm kanske landar runt 15% förlust?
 
Nissens
E Erikhall skrev:
Jag tolkar den som att en minskning i isoleringstjocklek från 30cm till 5cm ger en ökad energiförbrukning på 8%.
Jag kanske är helt ute och cyklar när jag då kör på en gissning att 30cm till 0cm kanske landar runt 15% förlust?
Ja, kurvan blir inte linjär. Med 0 cm isolering går det åt mycket värme till att både värma upp plattan och marken under den… det blir som en jättelik köldbrygga…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, kurvan blir inte linjär. Med 0 cm isolering går det åt mycket värme till att både värma upp plattan och marken under den… det blir som en jättelik A
Nissens Nissens skrev:
Ja, kurvan blir inte linjär. Med 0 cm isolering går det åt mycket värme till att både värma upp plattan och marken under den… det blir som en jättelik köldbrygga…
Nej, linjär blir den inte. Det har ingen påstått.

Hur mycket kommer att försvinna ner i betongen? Tycks vara svårt att få en uppskattning, är det 15, 30, 50 eller 85% av värmen?
 
Redigerat:
B
Skärmdump av webbsida för värmekonduktivitetsberäkningar med illustration av isoleringsmaterial och specifikationstabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från ISOVERs beräkningsprogram för byggisolering med projektnamn, materialdetaljer och U-värde visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 exempel, 50mm eller 250mm.
Skillnaden i u värde är 0.519W/m2, K.

Om du har 5c under huset och 25c på golvet (förmodligen på tok för lågt räknat, med tanke på golvvärme) så diiffar det runt 10W/m2, mellan 5cm isolering och 25cm. Som sagt lågt räknat diffen är nog större i praktiken. 10 kvadratmeter blir då lågt räknat 100W skillnad i effekbehov, och fulräknar man ett halvår värmebehov, så är det ungefär 600kWh/år. En mindre yta med bara 5cm isolering är ingen katastrof.

Skärmdump från webbsida visar isoleringsmaterialberäknare, projektinformation, betong och Styrofoam uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

300mm betong har utvärde på 11,3W/m2, K. 300mm betong isolerar är ungefär lika mycket som 5mm isolering. Med andra ord hae betong en helt obetydligt låg isolerförmåga.


Jämfört med 5cm isolering så är diffen i princip 11W/m2,K. Jämför själv med 5 och 25cm isolering.

Du inser säkert att det blir helt orimligt högt värmebehov om man skippar isoleringen på en platta och kör golvvärme.

Om du kör golvvärme på oisolerad platta kommer du få en enorm elräkning och slå av den. Och därefter börja fundera på hur du ska få dit isoleringen med minsta möjliga förstoring av ytskikt.

Personligen tror jag det är bättre med matta på golvet och hålla sig till radiatorer, om man ska skippa isoleringen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har du inte tänkt fel här?

Lägger man elgolvvärme i hela källaren (125kvm) och värmer hela utrymmet med denna, så är det klart att ?0.15x15000kwh=4500kr/år? är en betydande förlust och värd att isolera.


15.000kwh kan säkert stämma men du borde kanske gånga det med 2 och inte 0,15.

Årskostnad landar därmed närmre 30.000:- enbart för detta.
Skulle aldrig elda för kråkorna på detta sättet.
Tänk också på den ev tillskjutande fukten som du inte har någon spärr mot.
Sätt in radiatorer och var nöjd med det.
 
Skulle man kunna lägga 5cm isolering på befintligt golv och sedan lägga nät + värmekabel och gjuta ca 2-3cm ovanpå allt och justera lite trösklar och eventuella rörgenomföringar? Eller måste man fräsa ner i befintligt golv?

Sedan behövs ju nytt tätskikt som borde kunna skarvas en bit upp på väggen, eller måste hela tätskiktet göras om?
 
Tänkte lite fel här.
Du får räkna absolut minst 200kwh/kvm och år. På en oisolerad platta skulle jag gissa uppemot 300.

Men vi kan köra på 250 för att vara säkra. Gånger 125 kvm blir det 31250kwh per år.
Sen gångar du det med vad du betalt för elen men säg kanske 2kr.

Man kan kanske säga ”att elda för maskarna”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.