Stänger du de röda och blå kranarna så kan du lossa ventilerna och kolla så de inte kärvar ihop.
 
R Robert-san01 skrev:
Fjädrar inte pinnarna upp?

Det borde vara så att de normalt är uppe och när ställdonen trycker ner pinnen så stängs ventilen. Går det att dra upp pinnen något?

[bild]
Är det inte bara så att de ska fjädra ner och sen upp? När jag skruvade på den där korken så hörde jag en ”pysa” misstänker att nålen trycktes ner och när jag skruvar bort skruv-korken så är pinnen tillbaks där den är. Är det inte så det bör vara? Har jag kvävt vattnet nu eller?
 
L lnvinzible skrev:
Är det inte bara så att de ska fjädra ner och sen upp? När jag skruvade på den där korken så hörde jag en ”pysa” misstänker att nålen trycktes ner och när jag skruvar bort skruv-korken så är pinnen tillbaks där den är. Är det inte så det bör vara? Har jag kvävt vattnet nu eller?
Bilden på reservdelsventilen indikerar att den stänger när du trycker på den. Går det att dra upp pinnen?
 
Blev slingan varm eller kall efter du tog bort motorn?
 
R Robert-san01 skrev:
Bilden på reservdelsventilen indikerar att den stänger när du trycker på den. Går det att dra upp pinnen?
Ok då är alltså mina ventiler stängda? Ska jag dra upp de med en tång?
 
R Robert-san01 skrev:
Blev slingan varm eller kall efter du tog bort motorn?
Ingen märkbar skillnad tog bort motorn på alla men inget märkbart
 
Om slingorna är kalla skulle jag misstänka att de fastnat i stängt läge. Då skulle jag prova dra upp dem med en tång eller dylikt.
 
Åsa Lund
L lnvinzible skrev:
Hej,
Antar att det är detta som styr trycket?
Hur högt i meter är det från den där mätaren upp till ovanvåningen?
Ta antalet meter, dela med tio, lägg på 0,5-0,7 nånting så får du vad klockan ska visa.
 
R Robert-san01 skrev:
Om slingorna är kalla skulle jag misstänka att de fastnat i stängt läge. Då skulle jag prova dra upp dem med en tång eller dylikt.
Dra inte för långt eller med för mycket våld bara så att någon packning skadas.
Piggarna ska fjädra upp av sig själv, men om dom kärvar kan man motionera dom lite lätt genom att dra och trycka några gånger och se om dom kommer igång.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
L lnvinzible skrev:
När jag skruvade på den där korken så hörde jag en ”pysa”

Ert var inte strömningsljud som kan uppstå när ventilen nästan är stängd?
 
Får det fortfarande inte att fungera, har tagit bort de där locken/korkarna eller vad de nu heter i 4dagar men det gör ingen skillnad, tittar jag på termometern som finns på fördelarna så visar de 30grader? är det kanske vattnet från bergvärmepumpen som går ut i systemet som är för kallt? men då borde samtliga slangar vara kalla. Hur mycket skall de där nålarna fjädra? är det bara någon millimeter när man trycker ner de eller ska de ner en bit?
 
3-4mm
 
Åsa Lund
Har själv inte golvvärme, men det borde vara så att alla slangar åtminstone ska ha ett flöde. Om det är bra projekterat och balanserat ska det väl vara ungefär samma temperatur på utlopp från fördelare respektive retur till fördelare för respektive slinga.

Finns säkert nån medlem på forumet som kan detta som ett rinnande vatten. Får se om jag får smisk på fingrarna?

Värmekamera hade varit intressant att felsöka med hemma hos dig.
 
Finns det någon här som man kanske kan anlita och som bor i stockholmstrakten?
 
Hur gick det för dig? Hur löste sig problemet? Jag har exakt samma problem. Värme på källarplan och på nedervåning men iskallt på övervåning. Piggarna sitter som berg. :( Hjälp!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.