Hej,

Då börjar kylan komma och det blir allt kallare i vissa rum på övervåningen. Har läst typ alla trådar gällande golvvärme som inte fungerar på övervåningen men inte blivit så mycket klokare då min uppsättning verkar vara riktigt skum. Hos oss är det riktigt kallt i samtliga rum på övervåningen där vi har ca 100m2 tot. När jag känner på slingorna så är samtliga slingor mer eller mindre varma förutom slingorna som har hattar de som är märke 2,3,4,5 resterande är varma eller svala.

det jag inte förstår är ska det vara varmt i slingorna med hattarna eller är det samtliga slingor bakom som skall vara varma? Är det 1slingas ände som kopplas i fördelaren fram och bak? Borde inte alla slingor vara varma isådana fall? Om värme går i en slinga från fördelaren och och sedan in i den främre med hatt så borde ju hela slingan vara varm?

bifogar iaf en bild på min uppsättning medan man fryser i ett av rummen och hoppas någon kan hjälpa mig att förstå detta bättre så jag får ordning på detta.
 
  • Fördelare för golvvärme med numrerade slingor, vissa med hattar, och en styrpanel med lysdioder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Vad har du för tryck i systemet?
Finns det nån ventil för injustering/fördelning av flöde mellan våningarna?
 
Hej,
Antar att det är detta som styr trycket?
 
  • 0D7B9671-16B2-412C-A7CC-94C355E682B1.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du lossat ställdonen och kollat så ventilerna rör sig fritt upp och ner? Det händer att de kärvar ihop över sommaren då de står stängda länge.
 
R Robert-san01 skrev:
Har du lossat ställdonen och kollat så ventilerna rör sig fritt upp och ner? Det händer att de kärvar ihop över sommaren då de står stängda länge.
ställdonen är det de där svarta korkarna? Kan man bara dra bort de? Hur kollar man ventilen om de rör sig fritt upp och ner?
 
Jag skruvade bort en och så är det som en nål under är det där ventilen? Försöker trycka ner den men det är omöjligt, den går in i fingret som en nål
 
  • Metallventil med en spetsig pinne i mitten, omgiven av rör och termostatknoppar, markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva bort alla motorer och vänta några timmar och se om alla slangar blir lika varma
 
L lnvinzible skrev:
Jag skruvade bort en och så är det som en nål under är det där ventilen? Försöker trycka ner den men det är omöjligt, den går in i fingret som en nål
Precis den. Kolla om den som sitter på den som blir varm är längre och går att trycka in. Isf har den du lossat fastnat i stängt läge.

Har den fastnat kan de i bland gå att få loss genom att vrida och dra upp stiftet med en polygrip.
 
N Nickesågen skrev:
Skruva bort alla motorer och vänta några timmar och se om alla slangar blir lika varma
Vilka är motorerna? Är det den där svarta korken som jag skruvat bort? De där är väl kopplade till temperaturgivarna i rummen som alla står på max
 
Ja, det svarta är motorerna. Även kallat ställdon.
 
R Robert-san01 skrev:
Precis den. Kolla om den som sitter på den som blir varm är längre och går att trycka in. Isf har den du lossat fastnat i stängt läge.

Har den fastnat kan de i bland gå att få loss genom att vrida och dra upp stiftet med en polygrip.
skuvade bort samtliga och det verkar som att stiftet är lika långt på samtliga? Eller iaf vad jag kan se med ögonmått
 
  • Fördelarblock med jämnt utskjutande stift och röda rör, en hand syns bedöma avståndet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lnvinzible skrev:
skuvade bort samtliga och det verkar som att stiftet är lika långt på samtliga? Eller iaf vad jag kan se med ögonmått
Alla nålar sitter som berget förutom 1 som man kan fjädra någon millimeter. Ska man med en tång eller något tvinga ner nålen?
 
Redigerat:
Jag la den här skruven som medföljde och skeuvade ner den för att få ner nålen och då lät det som att det luftades i slangen, kan det kanske ha löst problemet?
 
  • Svart justerskruv på värmeväxlare med röda sladdar i bakgrunden, markerad med en röd ring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öka trycket i systemet med
1,5bar är inte fel att ha på en 2 planare..
 
Fjädrar inte pinnarna upp?

Det borde vara så att de normalt är uppe och när ställdonen trycker ner pinnen så stängs ventilen. Går det att dra upp pinnen något?

En svart plasthylsa och en metallventil med en centralt placerad pinne, på ett grått bord med logotypen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.