Har för mig att jag sett nått inlägg här om att det går åt mer energi att värma upp ett rum med golvvärme än med element.. Stämmer detta och isåfall hur stor skillnad är det??? :-?
 
Stefan_h skrev:
Har för mig att jag sett nått inlägg här om att det går åt mer energi att värma upp ett rum med golvvärme än med element.. Stämmer detta och isåfall hur stor skillnad är det??? :-?
du får mer värmeförluster neråt med golvvärme.
sen kan man ju räkna på olika sätt.
men om du dimensionerar radiatorerna så dom ger samma låga temp som golv värmen så kan man ju göra en jämförelse. för om du har värmepump så är denna effektivare om man harlägre temp på vattnet.

Så det hala beror ju på hur man vänder o vrider på det. men som sakgt så är det mer värmeförluster nedåt med golvärme
 
Vi har direkt el idag men tanken är att konvertera till vattenburat inom ett par år.. Vi skall göra iordning en tvättsuga/dressingroom på ca 15 kvm i höst o sitter här med planeringen om man ska gjuta in golvvärmeslangar när man ändå håller på eller om vi ska köra med element...
 
Stefan_h skrev:
Vi har direkt el idag men tanken är att konvertera till vattenburat inom ett par år.. Vi skall göra iordning en tvättsuga/dressingroom på ca 15 kvm i höst o sitter här med planeringen om man ska gjuta in golvvärmeslangar när man ändå håller på eller om vi ska köra med element...
du lär inte ha så mycke isolering under plattan om du ens har nån.

jag har tänkt att så småningom lägga golvvärme i mitt kök so har plata på mark, helt oisolerad. men jag ska bara köra låg temp i golv värmen för att inte kolvet ska kännas kallt, sen kommer jag at fortsätta värma rummet med radiatorena.
 
Krypgrunf.. ;-) Bjälklaget är isolerat ca 200 mm... Men det är ju en lätt match o isolera mera.. :) Då skulle det kunna va en ide med golvvärme med andra ord.. ;-)
 
Att lägga golvvärme på en oisolerad platta/grund är inte en bra lösning. Det är mycket stor risk att du dra upp fukt i plattan. Gå till första sidan och gå in på värme och läs om golvvärme.


Muraren ;)
 
Murare i 15 skrev:
Att lägga golvvärme på en oisolerad platta/grund är inte en bra lösning. Det är mycket stor risk att du dra upp fukt i plattan. Gå till första sidan och gå in på värme och läs om golvvärme.


Muraren ;)
men nu hade han ju krypgrund så det ska ju funka bra
 
Från startsidan ;)
http://www.byggahus.se/varme/golvvarme_2.htm
se speciellt under Även i ett nyproducerat hus "Dessutom förhindrar inte golvvärmen kallraset från fönstren, inte ens med ett välisolerat glas.
– Med golvvärmen får du ut cirka 50-60 watt per kvadratmeter. En radiator ger 500-800 watt på samma yta och stoppar kallraset. Och jag är tveksam till att det motverkas genom att lägga slingorna tätare."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.