Hej

Jag håller på att bygga ett nytt hus och har blivit helt snurrig vad gäller golvvärmen på min övervåning. Jag har genom min rörmockare köpt plåtar för förläggning i glespanel. Jag har tänkt lägga en parkett på 14mm.

Nu till mitt problem, vissa påstår att man kan lägga golv på glesen direkt, vissa säger att man absolut måste ha en gips eller spånskiva över, vissa säger att man ska ha en skiva under glesen.

Min snickare har aldrig lagt gles i ett golv för golvvärme och frågar därför mig om jag kan a reda på hur vi ska göra.

Termeco som sålt golvvärmen säger att om man lägger golvvärmen direkt på glesen så måste golvförsäljaren och min snickare göra en golvberäkning?? Snickaren visste inte vad en golvberäkning var.

Golvförsäljaren sa att det är upp till golvvärmeleverantören att bestämma vad som krävs över golvvärmen för att golvet ska bli bra.

Personligen tycker jag det borde krävas någon tunnare skiva över glesen för att få bärighet och jämnhet för att lägga golvet.

Någon som har något tips på hur jag går vidare? Eller ska man helt enkelt gå över till spårad spånskiva?
 
Tror inte 14 mm parket räcker, kolla verkligen om den kan läggas på gles. Ett bra alternativ är att lägga golvspån 22mm ovanpå gles och golvvärme, då kan du lägga vilket golv du vill sen.
 
Om Du har plats (bygghöjd) så är det ju enkelt med spårad skiva, jag har lagt både spånskiva och frigolit med spår för slangen.
I båda fallen la jag sen laminatgolv direkt på skivorna.

När jag (utan golvvärme) lagt golv utan golvspån etc har det varit minst 22 mm tjockt, 14 mm på gles låter som en rätt vek konstruktion i mina öron.
Rent värmemässigt funkar det nog däremot om bara golvet tål golvvärme.
 
  • Gilla
Nypan19
  • Laddar…
Hej. Jag la glespanel med plåtar och tänkte lägga 14 mm parket direkt emot det, men det visade sig att plåten gnisslade ganska mycket när den åkte upp och ner. Så jag la golvgips ovanpå för att hålla ner allt på plats. Vart ganska mycket skruvande och rita linjer där rören låg. Tur man hade skaffat en skruvomat. Golvet vart i alla fall helt stumt och inget gnissel, dock så kostade golvgipsen lite men det var det värt. Så mitt råd blir att lägga något matrial ovanpå för både bärigheten och ev ljud.
 
gles, plåt, slang, 22mm spån, skum, parkett
 
Som redan skrivits ovan, kolla med tillverkaren av golvet vad dom rekommenderar. I mitt fall var de gles 28x120mm.

Att lägga spånskiva ovanpå slingorna tycker jag är direkt olämpligt ur värmeledningssynpunkt.

Annars kan man göra lite hur som helst.

Jag hade tex problem med svikt i golvet och lade därför plywood UNDER glesen vilken jag sedan limmade och skruvade fast. Det blev otroligt styvt och har dessutom fördelen att mössen inte kommer åt slingorna.

Gnissel från en eller två plåtar hade jag i början, men det försvann efter ett tag när golvet lagt till sig.
 
Håller med om det känns konstigt att lägga 22 mm spån ovanpå. Sen så ska det väll vara åldersbeständig plast innan man lägger foam eller lummpapp.
 
jag har ett bef. spångolv i mitt mellanbjälklag och på detta har jag skruvat gles 21 mm och sedan lägga; plåtar, slang, foam och slutligen 27 mm furuplank...
 
Har nog bestämmt mig nu..

Parkett 14mm
Lummpapp
Plast
Skiva 13mm gips eller spån (skruvas)
Glespanel 22x95 med 2mm mellanrum (tre gles mellan varje slang dvs slangen cc300)
Mellanbjälklag 220x45 cc600

För badrummet byter jag skivan till 22mm spån samt att mellanbjälklaget är cc300

Bör jag ha 13mm spån eller 13mm gips under parketten? Ska jag använda lim eller fix? Eller bara skruva?
 
Redigerat:
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
bjojo78,

Ska precis som du lägga golvvärme i ett mellanbjälklag. Undrar varför man har plast mellan lummpappen och skivan? Jag har funderat på plast men samtidigt rädd för att den eventuella fukt som hamnar i mellanbjälklagen (dvs från våningen under i princip) blir inlåst och kan inte vädras ut. Men ingen aning om jag tänker rätt.
 
  • Gilla
catherineb
  • Laddar…
Golvtillverkaren vill ha plast för att garantera att över och undersida på golvet har samma fuktighet.
 
Förstår inte att så många lägger foam eller skum som en del skriver mellan golvvärmeslingorna och parketten. Foam isolerar ju och försämrar då värmeledningen upp genom golvet och ut i rummet.

Det jag har hört och läst att mellan slingornas plåt och parketten är det endast lumpapp och ev. plast (om det inte finns längre ner i konstruktionen) som gäller annars blir golvvärmefunktionen sämre.
 
TS om du lägger gles för att sedan lägga plåtarna med slingan i så räcker det med lumppapp och sedan parkett 14-15 mm tvärs glesen. Du har en folie över gipstaket på nedervåningen som är tillräckligt tät så ingen plast under parketten på öv.
 
22mm spån över och sedan 14mm parkett är ju att ta bort golvvärmen nästan. Vill man ha varmt och gott om fosingarna så hoppa spånet. Det bästa är ju spårade skivor och parkett på det.
 
Jag lagde 22x95 på 600cc bjälklag , värmeplåt och 20mm rör, sen 22mm spånskiva limmat och skruvat, sen 15mm parkett (180x1800 ask plank). Ingen plast, bara skum.
Det blev inte bra. Golvvärmen väldigt trög. Måsta ha ganska hög temperatur på vattnet för att det känns als. Sen började golvet spricka ock buckla pga fuktskillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.